کد خبر: ۳۶۱۹۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
تاثیر دور دوم انتخابات در بازی بزرگان؛

شش سناریو برای هیئت رییسه مجلس

در مجلس آینده بر اساس قرار گرفتن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس، شش سناریو محتمل است و با مشخص شدن ترکیب نمایندگان در دور دوم انتخابات، می‌توان با اطمینان بیشتری درباره نشستگان صندلی بالایی صحبت کرد.
آفتاب‌‌نیوز : کمتر کسی است به ترکیب هیات‌رییسه مجلس دهم و مهمتر رییس مجلس دهم فکر نکند؛ چه اینکه دو گزینه اصلی این مسئله نیز پس از نتیجه آرا تا کنون همچنان پاسخگوی سوال‌های زیادی در این زمینه بوده‌اند. محمدرضا عارف می‌گوید فعلا صحبت کردن درباره هیئت رئیسه مجلس زود است؛ اصولگرایان نیز در این زمینه سکوت کرده‌اند. با اینکه ابتدا ادعا کردند که در شهرستان‌ها اصولگرایان پیروز انتخابات شده‌اند اما خیلی زود مشخص شد این پیروزی‌ها به قدری قوی نیست که اصولگرایان گزینه‌ای برای ریاست مجلس معرفی کنند و اگر در دور دوم هم نتایج دور اول تکرار شود، باید به سراغ افرادی خارج از لیست‌های اصولگرایی بروند.

به گزارش ایلنا، در غیاب روح‌الله حسینیان و غلامعلی حداد عادل و مرتضی آقاتهرانی، دست اصولگرایان از هر زمانی خالی‌تر است و باید در میان گزینه‌های موجود، به دنبال بهترین گزینه بگردند. در واقع‌‌ همان کاری که اصلاح‌طلبان بعد از ردصلاحیت نامزدهای مطرح خود توسط شورای نگهبان انجام دادند را اصولگرایان بعد از رد صلاحیت نامزدهای مطرح خود توسط مردم تـکرار می‌کنند!

اما در مجلس آینده بر اساس قرار گرفتن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس، شش سناریو محتمل است و با مشخص شدن ترکیب نمایندگان در دور دوم انتخابات، می‌توان با اطمینان بیشتری درباره آنها که بر صندلی‌های ردیف بالای مجلس می‌نشینند، صحبت کرد.

پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، علی‌اکبر ناطق نوری و غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی ریاست قوه مقننه را در ادوار مجلس بر عهده داشتند

حالت اول: ائتلاف لاریجانی و اصلاح‌طلبان به نفع ریاست لاریجانی
«رئیس لاریجانی نواب رئیس جلودارزاده تاجگردون»

به گزارش ایلنا اصلاح‌طلبان امیدوارند همه نامزدهای لیست امید، از جمله لاریجانی، قبل از تشکیل مجلس با هم ائتلاف کنند. اگر این اتفاق بیفند و لاریجانی در چنین ائتلافی به عنوان رئیس مجلس آینده انتخاب شود، احتمالا دو نامزد لیست امید در میان نواب رئیس قرار خواهند گرفت. در این میان سهیلا جلودارزاده عضو ارشد حزب کار به عنوان نماینده لیست امید تهران در هیئت رئیسه خواهد نشست و تاج‌گردون که از جمله اصلاح‌طلبان علاقه‌مند به ریاست لاریجانی هست نیز در جایگاه نایب‌رئیسی قرار خواهد گرفت.

حالت دوم: ‌ حمایت اصولگرایان و حامیان دولت از لاریجانی
«رئیس: لاریجانی نواب رئیس: مصری، پزشکیان»

ممکن است لاریجانی برای نشستن روی صندلی مجلس با اصولگرایان و حامیان دولت لابی کند و اصلاح‌طلبان لیست امید نتوانند سهمی از هیئت رئیسه داشته باشند. در این حالت هیئت رئیسه مجلس از میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایانی انتخاب می‌شود که کمترین تنش را با دولت داشته باشند. عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و از اعضای موتلفه یکی از افراد معتمد گروه‌های اصولگرایی در کنار پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب تبریز بهترین افراد برای قرار گرفتن در کنار لاریجانی هستند چرا که بیشتر از آنکه به صفت سیاسی شناخته شوند، افراد شناخته شده و تاثیرگذار در حوزه نمایندگی خود هستند و می‌توانند رضایت ترک‌ها و کرد‌ها و رای نمایندگان این مناطق را برای هیئت رئیسه مجلس جذب کنند.

حالت سوم: تشکیل فراکسیون حداکثری همسو با رهروان
«رئیس لاریجانی، نواب رئیس جلالی مطهری»

هنوز مجلس تشکیل نشده است و ترکیب فراکسیون‌های آن مشخص نیست. اما همه می‌دانند که مجلس نهم فراکسیون قدرتمندی به نام رهروان ولایت داشت که به نسبت فراکسیون اصولگرایان، میانه‌رو بود. حدود شصت نماینده مجلس دهم در لیست اصولگرایان نبودند اما گرایش‌های نزدیک به اصولگرایی دارند و البته حامی دولت روحانی نیز هستند و تندروی به سبک سعید جلیلی و احمدی‌نژاد را نقد می‌کنند. اگر در ترکیب جدید نمایندگان مجلس دهم باز این فراکسیون در اکثریت قرار بگیرد و بتواند این نماینده‌ها را جذب کند، احتمالا کاظم جلالی و علی مطهری در ترکیب هیئت رئیسه مجلس قرار خواهند گرفت.

حالت چهارم: ائتلاف اصولگرایان برای حذف لاریجانی
«رئیس عارف، نواب رئیس مصری، حاجی‌بابایی»

برخی اصولگرایان تندرو به شدت با لاریجانی مخالف هستند وبرای حذف او حاضرند حتی با عارف نیز ائتلاف کنند. هر چند در انتخابات شورای شهر نیز اصولگرایان تندرو با شهردار شدن قالیباف مخالف بودند و شنیده می‌شد حاضرند از رقیب اصلاح‌طلب قالیباف حمایت کنند تا شهردار جدیدی جای قالیباف قرار بگیرد اما در ‌‌نهایت این اتفاق رخ نداد و همگی با شهردار اصولگرا بیعت کردند. به گزارش ایلنا درباره مجلس نیز این اتفاق دور از ذهن نیست که عارف به عنوان نماد اصلاح‌طلبان بر صدر مجلس بنشیند و یک اصولگرای میانه‌رو (مصری) و یک اصولگرای نزدیک به احمدی‌نژاد (حاجی‌بابایی) در کنار او قرار بگیرند.

حالت پنجم: تشکیل فراکسیون حداکثری امید
«رئیس عارف، نواب تابش، جلودارزاده»

این روز‌ها محمدرضا عارف، محبوب‌ترین مرد سیاست ایران شده است و شهر به شهر و استان به استان می‌رود تا سهم لیست امید در دور دوم انتخابات در شهرهای دور و نزدیک بیشتر و بیشتر شود. بسیاری از نامزدهای اصولگرا و مستقل راه یافته به دور دوم در این یکی دو ماه به دفتر عارف مراجعه کردند و از او خواهش کردند تا دور دوم حامی آن‌ها باشد. اگر این سفر‌ها به ثمر برسد و فراکسیون امید بتواند فراکسیون اکثریت مجلس آینده باشد، محمدرضا عارف بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد و محمدرضا تابش، چهره نزدیک به سید محمد خاتمی و سهیلا جلودارزاده، در کنار عارف قرار می‌گیرند تا هم سهمیه زنان رعایت شده باشد و هم از حامی معنوی لیست، تشکر معنوی شده باشد!

حالت ششم: ‌ ائتلاف اصلاح‌طلبان و لاریجانی به نفع ریاست عارف
«رئیس: عارف نایب رئیس: تاجگردون جلالی»

در اولین حالت این امکان بررسی شد که نامزدهای لیست امید، از لاریجانی تا عارف و دیگران قبل از مجلس در یک ائتلاف شرکت کنند و نتیجه آن را بپذیرند. اما اگر چنین ائتلافی تشکیل شود، احتمال پیروزی عارف در آن بیشتر از احتمال پیروزی لاریجانی خواهد بود با این حال بعید نیست یک اصولگرا و یک اصلاح‌طلب نزدیک به لاریجانی، تاج‌گردون و جلالی و شاید علی مطهری، در میان نواب رئیس قرار بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین