کد خبر: ۳۶۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹

سران مجالس اوراسیا در بیانیه پایانی خود چه نوشتند؟

اجلاس سران مجالس اوراسیا بعد از تصویب بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که از جمله مهم ترین بندهای این بیانیه توسعه همکاری بین پارلمانی در زمینه‌های مختلف و محکوم کردن تروریسم بین المللی است.
آفتاب‌‌نیوز :
 اجلاس روسای مجالس کشورهای اوراسیا امروز با صدور بیانیه‌ای در مسکو به پایان رسید.

این اجلاس به ابتکار و دعوت رئیس مجلس ملی جمهوری کره و رئیس مجلس دومای روسیه در مسکو برگزار شد که در آن روسای مجالس کشورهای ایران، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، ویتنام، اندونزی، قزاقستان، قرقیزستان، چین، مغولستان، پاکستان، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تایلند، هند و کامبوج حضور داشتند.

به گزارش بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو،در بیانیه پایانی این اجلاس شرکت کنندگان در مورد آینده اروپا به عنوان فضای واحد صلح، عدالت اجتماعی، همکاری و تعامل، ارزش‌های مشترک و امکانات مساوی و حقوق بشر برای هر انسان و اصول اساس‌نامه سازمان ملل متحد اشاره و بر نقش رو به افزایش ارواسیا برای تجارت و اقتصاد جهانی تأکید کردند.

از دیگر موارد مورد اشاره بیانیه اهمیت و علاقه‌مندی ارگان‌های قانون‌گذاری کشورهای اوراسیا برای توسعه همکاری بین پارلمانی در زمینه اقتصادی، حقوقی و انسان‌دوستانه و ... است.

همچنین طبق بیانیه پایانی شرکت‌کنندگان دیدگاه خود را نسبت به توسعه گفت و گو بین شرق و غرب و حفاظت از ارزش‌های معنوی و فرهنگی اوراسیا و انجام گفت و گوهای مذهبی مطرح کردند و ضمن محکوم کردن تروریسم بین المللی به شدت، بر نقش ارگان‌های قانون‌گذاری تأکید داشتند.

این بیانیه با اجماع کشورها به تصویب رسید و همچنین شرکت‌کنندگان به علت عملیات تروریستی امروز در کابل با خانواده های کشته شده ابراز همدردی کرده و به آن‌ها تسلیت گفتند.

قرار است رونوشت بیانیه به پارلمان‌ کشورهای دیگر ارسال شود.

همچنین طبق قرار تعیین شده در این اجلاس محل بعدی این اجلاس در کره جنوبی خواهد بود چرا که روسیه و کره جنوبی از مبتکران این نشست بودند.

این سند نهایی منعکس‌کننده این است که گفت و گوهای مبنایی برای تعمیق همکاری در سطح روسای مجالس انجام شده است.

لازم به ذکر است همکاری میان مجالس سبب می‌شود تا قاره اوراسیا به شکل قاره واحد ظهور کرده و با داشتن ارزش‌های مشترک به دنبال راه‌های مشترک باشند و همانند اتحادیه شانگهای و اتحادیه جنوب و شرق آسیا اتحادیه همگرایی را توسعه دهد.

به گزارش ایسنا در این اجلاس رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ارائه پیشنهادی برای ایجاد دبیرخانه یا کمیته موقت جهت تبیین اساسنامه بر لزوم همبستگی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی بلوک غرب تأکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین