کد خبر: ۳۶۲۲۲۴
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱

آخرین وضع انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا؛ پیروزی پیشتازها در دار و دسته نیویورکی‌ها

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در دور نخست باید بتوانند رقیبان درون‌حزبی خود را شکست دهند. از سه ماه پیش انتخابات درون‌حزبی دو حزب بزرگ آمریکا، دموکرات و جمهوری خواه، از ایالت آیوا شروع شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای اینکه بتوانند به دور نهایی این رقابت راه یابند و نامزد نهایی حزب خود باشند، کارزار سختی با دیگر رقیبان درون‌حزبی خود خواهند داشت.

در جدول زیر که همزمان با انتخابات درون‌حزبی آمریکا در ایالت‌های مختلف به‌روز می‌شود، می‌توانید آخرین وضع نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را مشاهده کنید.
در ستون نخست، اسامی این نامزدها و تعلق حزبی آن‌ها دیده می‌شود.

در ستون دوم، تعداد دلگیت‌های کسب‌شده (نمایندگان درون‌حزبی صاحب حق‌ رای برای انتخاب نامزد نهایی هر حزب) هر نامزد درج شده است. چگونگی تخصیص این دلگیت‌ها در هر ایالت و بسته به حزب مربوط متفاوت است. به هر حال، هر قدر، نامزدها، دلگیت‌های بیشتری کسب کنند، بیشتر به کسب عنوان نامزد نهایی حزب خود امیدوار می‌شوند. نامزد دموکرات‌ها نیاز دارد تا 1237 دلگیت و نامزد جمهوری‌خواه باید 2383 دلگیت کسب کند.

در ستون سوم نیز نتایج آخرین نظر سنجی‌ها ثبت شده است. این نظرسنجی‌ها بر اساس داده‌های رویترز و ایپسوس به روز می‌شوند.

گروه بین‌الملل آنا این جدول را تا زمان تعیین نامزد نهایی هر یک از دو حزب به‌روزرسانی می‌کند.
پس از این جدول نیز، خلاصه‌ای از نتایج انتخابات درون حزبی هر ایالت توضیح داده شده است.

آخرین به‌روز رسانی 1 اردیبهشت 95
نامزد دلگیت آخرین نظرسنجی
هیلاری کلینتون (دموکرات)
وزیر امورخارجه سابق آمریکا
1887 47 %
برنی ساندرز (دموکرات)
سناتور ایالت ورمونت
1174 47 %
دونالد ترامپ (جمهوری‌خواه)
رئیس شرکت ترامپ
845 44 %
تد کروز (جمهوری‌خواه)
سناتور ایالت تگزاس
559 33 %
جان کسیچ(جمهوری‌خواه)
فرماندار ایالت اوهایو
147 16 %
آیوا؛ کلینتون و روبیو به کاخ سفید نزدیک شدند

با وجود آنکه هیلاری کلینتون تنها به فاصله چند دهم درصد، توانست از برنی ساندرز، نامزد دیگر دموکرات‌ها پیشی بگیرد، وقتی نتایج انتخابات درون حزبی سال 2008 را به یاد آوریم، کلینتون باید موفقیت بزرگی به دست آورده باشد. در سال 2008، در حالی که کلینتون، در نظرسنجی‌ها بالاتر از باراک اوباما قرار گرفته بود، در انتخابات درون حزبی آیوا، بازی را به رقیب خود باخت و هرگز نتوانست خود را بازیابد.

در جناح مقابل، شب گذشته را باید شبی سیاه برای ترامپ دانست. او که در تمامی چند ماه اخیر با فاصله‌ای بسیار زیاد در نظر سنجی‌ها پیشتاز جمهوری‌خواهان به حساب می‌آمد، قافیه را در آیوا به تد کروز باخت.

نیو همپشایر؛ ایالتی برای پیرمردها
همان طور که قابل پیش بینی بود، پیرمرد دموکرات ها در ایالتی که خیلی ها منتظرش بودند، پیروزی دندان شکنی بر هیلاری کلینتون به دست آورد. نیوهمپشایر در همسایگی ایالت ورمونت، جایی که خانه و کاشانه ساندرز است، قرار دارد. ساندرز به همین دلیل خود را برای پیروزی بزرگتر در ورمونت آماده می کند.

در جناح مقابل، ترامپ بالاخره به همان چیزی رسید که نظرسنجی ها از آن خبر می دهند. او توانست به راحتی دیگر رقبای درون حزبیش را در نیوهمپشایر شکست دهد.

نوادا و کارولینای جنوبی؛ بازی جمهموری‌خواهان برای کلینتون، امیدواری مطمئن ترامپ
راند سوم انتخابات درون‌حزبی ریاست‌جمهوری آمریکا با برگزاری انتخابات در ایالت‌های نوادا (برای دموکرات‌ها) و کارولینای جنوبی (برای جمهوری‌خواهان) پیگیری شد. در حالی که تمامی مناطق شمالی ایالت نوادا به سود ساندرز رای داده بودند، مناطق جنوبی این ایالت به ویژه شهر لاس وگاس که به طور سنتی متمایل به جمهوری‌خواهان به شمار می‌آید با رایی قابل توجه، کلینتون را از ساندرز پیش انداخت. در مقابل در اردوگاه جمهوری‌خواهان، ترامپ چنان پیروزی قابل توجهی به دست آورد که بعید است او را از رویای نامزدی نهایی جمهوری‌خواهان دور کند.

کارولینای جنوبی؛ پیروزی کلینتون در سرزمین سیاه پوست‌ها
پیروزی وزیر امور خارجه سابق آمریکا در ایالتی که سیاه‌پوستان حضور موثری در آن دارند، چنان عظمتی داشت که اعتماد به نفس را به اردوگاه کیلینتون بازگردانده است. در هفته‌های اخیر، افزایش محبوبیت برنی ساندرز، رقیب هم‌حزبی کلینتون، باعث شده است تا نبود تردیدها درباره کسب پیروزی نهایی توسط کلینتون جدی‌تر شوند. کلینتون در کارولینای جنوبی بیش از 73 درصد آرا را از آن خود کرد.

11 ایالت رویایی؛ 7 ستاره برای کلینتون و ترامپ
11 ایالت آمریکا، در «سه‌شنبه رویایی» نامزد رویایی احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه را برای انتخابات نهایی ریاست جمهوری معرفی کردند. آلاباما، آلاسکا، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، مینسوتا، تنسی، اوکلاهاما، ویرجینا، ورمونت و تگزاس، ایالت‌هایی بودند که روز گذشته، انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان را برگزار کردند. در اردوگاه دموکرات‌ها، همین ایالت‌ها به استثنای آلاسکا، شاهد رقابت میان ساندرز و کلینتون بودند. همچنین ایالت کلورادو نیز یازدهمین ایالتی بود که انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در آن برگزار شد. ترامپ همچون هفته‌های گذشته توانست بر دیگر رقبایش پیشی گیرد. با وجود این، نزدیک شدن روبیو و به ویژه کروز در سه شنبه رویایی به وی، این احتمال را ایجاد کرده است که توفیق آنها ادامه یابد و در 35 ایالت دیگر، برای ترامپ خطرساز شوند. روبیو و کروز شب گذشته در چهار ایالت رتبه نخست را به دست آوردند. در جمع دموکرات‌ها، کلینتون توانست به پیروزی‌هایش ادامه دهد. با وجود این، رتبه نخست ساندرز در چهار ایالت از 11 ایالت، همچنان او را امیدوار نگهداشته است. ساندرز وعده داده است فاصله کنونیش با کلینتون را در 35 ایالتی که انتخابات در آن ها در هفته های آینده برگزار می شود، جبران کند. با بیش از 300 دلگیتی که کلینتون به دست آورد، او از مرز 500 دلگیت عبور کرد.

4 ایالت؛ رقبا به تساوی آرا رضایت دادند
اگر تد کروز می‌خواهد، نامزد نهایی جمهوری‌خواهان باشد، هیچ چاره دیگری ندارد جز این که مارکو روبیو، نامزد دیگر جمهوری‌خواهان را راضی کند تا به سود او از رقابت‌ها کنار بکشد. روند انتخابات نشان می‌دهد که روبیو شانسی برای پیشی گرفتن از کروز و ترامپ ندارد. او در کانزاس تنها 6 دلگیت به دست آورد. اما در ایالت کنتاکی، جایی که کروز با 14 دلگیت، تنها دو واحد از ترامپ کمتر آورد، روبیو 6 دلگیت کسب کرد. اگر آرای روبیو به صندوق کروز ریخته می‌شد، او به جای شکست در این ایالت با 4 واحد برتری به پیروزی می‌رسید. همچنین کانزاس، لوئیزایانا و نبراسکا سه ایالتی بودند که شب گذشته دموکرات‌ها در آن به پای صندوق رای رفتند. ساندرز در کانزاس و نبراسکا به برتری رسید اما شکست او در لوئیزایانا چنان سنگین بود که پیروزی در دو ایالت دیگر نتوانست اوضاع وی را چندان بهبود دهد.

میشیگان؛ ترامپ مرد روزهای پیروزی است
میشیگان، آیداهو، میسی سیپی و هاوایی، چهار ایالتی بودند که شب گذشته، شاهد رقابت درون حزبی جمهوری‌خواهان بودند. در حالی که تصور اولیه این بود که ترامپ به دنبال انتقادهای گسترده هم‌حزبی‌هایش از او، این دور را با شکست تمام کند اما وی به جز ایالت آیداهو، در دیگر ایالت‌ها به پیروزی رسید. با وجود این، آرای ترامپ در این دور نیز نتوانست از مرز 45 درصد عبور کند. این حقیقت به خوبی نشان می‌دهد که اگر جان کسیچ و مارکو روبیو از ادامه انتخابات صرف نظر کنند، احتمالا بخت پیروزی ترامپ کمتر می‌شود. به نظر می‌رسد اکثر آرای کسیچ و روبیو، به صندوق تد کروز بریزد تا دونالد ترامپ. در اردوگاه دموکرات‌ها، دو ایالت میشیگان و میسی سیپی شاهد برگزاری انتخابات بودند. برنی ساندرز در میشیگان توانست پیروزی غیر منتظره‌ای به دست آورد اما شکست او در میسی سیپی آن اندازه عمیق بود که عملا تفاوتی در فاصله این دو نامزد دموکرات ایجاد نشد.

دومین سه‌شنبه رویایی؛ کسی یارای مقابله با کلینتون و ترامپ نیست
همه منتظر بودند تا برنی ساندرز در اردوگاه دموکرات‌ها و تد کروز در ادوگاه جمهوری‌خواهان، رقابت‌های درون حزبی دومین سه‌شنبه بزرگ را با پیروزی پایان ببرند. اما وقتی نتایج انتخابات اعلام شد مشخص شد واقعیت خلاف این پیش‌بینی‌ها بوده است. هیلاری کلینتون در هر 5 ایالت اوهایو، کارولینای شمالی، فلوریدا، ایلینویز و میسوری پیروز شد. هر چند پیروزی او در ایلینویز بسیار شکننده بود. ترامپ نیز در فلوریدا، ایلیونیز، کارولینای شمالی و میسوری پیروز شد و فقط در اوهایو نتوانست به موفقیت برسد. جان کسچ، نامزد پیروز در این ایالت بود. به این ترتیب، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ امیدوارتر از سابق به رقابت نهایی با یکدیگر می‌نگرند.

پیشتازها فقط در آریزونا برنده می‌شوند
هر آن اندازه دلگیتی که هیلاری کلینتون در آریزونا به دست آورده بود در آیداهو و یوتا از دست داد. کلینتون در آریزونا موفق شد در مقابل 22 دلگلیت ساندرز، 44 دلگیت به دست آورد اما در آیداهو و یوتا مجموعا بیشتر از 10 دلگیت کاسب نشد. این در حالی است که رقیب وی، توانست در هر دو این ایالت‌ها پیروز شده و مجموعا 35 دلگیت به دست آورد. در اردوگاه جمهوری‌خواهان، دوتالد ترامپ، نامزد پیشتاز این حزب، در آریزونا اول شد و طبق قانون انتخاباتی این ایالت، تمام 58 دلگیت این ایالت را به خود اختصاض داد. در مقابل، در ایالت یوتا، این تد کروز بود که اول شد و تمام 40 دلگیت را به صندوق خود ریخت.

واشنگیتن، هاوایی و آلاسکا؛ سه ستاره خوشبختی ساندرز
تقریبا هر چه که به ایالت‌های شمالی و غربی آمریکا نزدیک شویم، برنی ساندرز بر هیلاری کلینتون پیشی می‌گیرد. در این ایالت‌ها، عمدتا آرای انتخاباتی در همان روز برگزاری انتخابات به صندوق ریخته می‌شود. این در حالی است که روند انتخابات در ایالت‌های قبلی از مدت‌ها پیش آغاز می‌شود و افراد می‌توانند آرای خود را از مدت‌ها قبل از روز برگزاری انتخابات به صندوق‌ها بریزند. به همین دلیل، ساندرز که چند ماه پیش کاملا ناشناخته بود، در انتخابات ایالت های گذشته شکست می خورد. اما او در سه ایالت واشنگتن، هاوایی و آلاسکا موفق شد هیلاری کلینتون را شکست دهد تا فاصله‌اش را با او کمتر کند.

ویسکانسین؛ جایی که پیشتازها می‌بازند
همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در ویسکانسین، برنی ساندرز و تد کروز، نامزدهایی که در رتبه دوم قرار دارند، موفق شدند بر پیشتازها غلبه کنند. در ادامه موفقیت‌های برنی ساندرز در هفته‌های اخیر، او توانست بیش از 55 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. با توجه به این که ویسکانسین در شرق آمریکا قرار دارد، کمتر کسی این احتمال را می‌داد که ساندرز بتواند در این ایالت کلینتون را شکست دهد. در اردوگاه مقابل، فشار انتقادها بر دونالد ترامپ، کار دست او دارد تا کروز بتواند با پیروزی قاطع، نزدیک به 90 درصد آرای انتخابات را به صندوق خود بریزد.

وایومینگ دموکرات‌ها؛ ستیز دلگلیت‌ها و سوپر دلگیت‌ها
پایان انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت وایومینگ، هفتمین پیروزی برنی ساندرز بر هیلاری کلینتون به شمار می‌آید. او در این ایالت که محافظه‌کارترین ایالت آمریکا به شمار می‌آید، 54 درصد آرا را به دست آورد. اگرچه ساندرز 8 دلیگیت از مجموع 14 دلگیت این ایالت را به خود اختصاص داد اما چون هر چهار سوپر دلیگیت وایومینگ پیشتر به کلینتون رای داده بودند، در نتیجه عملا نتایج نهایی در این ایالت به سود کلینتون رقم خورد. این وضعیت، پیشتر در ایالت‌های دیگر نیز تکرار شده بود. جایی که ساندرز اگر چه بیشترین آرا را به خود اختصاص داده بود اما به دلیل رای موثر نخبگان و اعضای متنفذ حرب دموکرات که صاجب سوپر دلیگت‌ها هستند رقابت را به کلینتون واگذار کرد.
وایومینگ جمهوری‌خواهان؛ کروز مچ ترامپ را خواباند

در ایالت وایومینگ، پر قدرت‌ترین ایالت جمهوری‌خواهان، تد کروز توانست پیروزی روحیه‌بخشی کسب کند. طبق قوانین انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، این ایالت از جمله ایالت‌هایی بود که نامزد پیروز، همه دلگلیت‌های آن را به صندوق خود می‌ریزد. به این ترتیب، کروز توانست با کسب پیروزی در این ایالت، تمام 14 دلگیت وایومینگ را به خود اختصاص دهد. پیروزی در ایالتی که در انتخابات نهایی ریاست‌جمهوری آمریکا با درصد بالایی به سود جمهوری‌خواهان رای می‌دهد، می‌تواند امید زیادی به کروز و کمپین او ببخشد تا امیدوار باشند که بتوانند در ادامه رقابت درون حزبی، ترامپ را از پیش رو بردارند.

نیویورک؛ پیشتازها همچنان پیش می‌تازند
به گزارش آنا، مهمترین انتخابات درون حزبی آمریکا که درایالت نیویورک برگزار شد، با پیروزی نامزدهای پیشتاز هر دو حزب به پایان رسید. در میان دموکرات‌ها، همانطور که قابل پیش‌بینی بود، هیلاری کلینتون سناتور اسبق ایالت نیویورک موفق شد با کسب 58 درصد آرا، 135 دلگیت این ایالت را به خود اختصاص دهد. این پیروزی توانست نوار پیروزی‌های گذشته ساندرز را قطع کند تا کلینتون هرچه بیشتر به کسب عنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها امیدوارتر شود. در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز این دونالد ترامپ بود که زنجیره پیروزی‌های رقیبش، تد کروز را قطع کرد. ترامپ در این ایالت، 60 درصد رای آورد. کروز که بیشتر از 14 درصد آرا را نتوانست به خود اختصاص دهد پس از جان کسیچ که 25 درصد آرا را به دست آورده بود در رتبه سوم قرار گرفت. این نتیجه به خوبی نشان می‌دهد که کروز عملا نمی‌تواند در ایالت‌های بزرگ و اثر گذار آمریکا، موفق باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین