کد خبر: ۳۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۳۶

برنامه هسته ای، منبع غرور ملی ایرانیان

آفتاب‌‌نیوز :  بطور کلی آنچه می توان گفت آن است که امروزه فناوری هسته ای در ابعاد مختلفی برای کشور ما دارای اهمیت شده است. چنانچه به اعتقاد اکثر تحلیلگران و ناظران سیاسی این برنامه، به منبعی برای غرور ملی ایرانیان و اقتدارشان در سطح منطقه و جهان تبدیل شده و می توان گفت هر دولتی در ایران اگر درصدد کنار گذاشتن و یا تعلیق فعالیتهای هسته ای برآید مشروعیت خود را از دست خواهد داد.
از این منظر می توان گفت که فناوری هسته ای از نظر سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تکنولوژیکی، وزن، اعتبار و جایگاه ایران را در نظام بین الملل ارتقاء می بخشد، البته به شرط آنکه سایر مولفه های قدرت را نیز دارا باشد، آن گونه که در تعامل با دنیا، ضمن اینکه وزن بازیگران را در نظر می گیرد از این منبع عظیم داخلی یعنی غرور ملی نیز در راستای اقتدار ملی استفاده نماید. بی تردید هر چقدر اقتدار ملی ما بیشتر شود، ایستادگی، مقاومت و قدرت تعامل ما با دنیا بهتر انجام خواهد شد. زیرا بسیاری از قوانین و مقررات بین المللی بر مبنای قدرت ساخته و تدوین می شود. یعنی قدرت نظامی به قدرت سیاسی و قدرت سیاسی به مقررات حقوقی و قوانین بین المللی ترجمه می شود. 

بنابراین ما هر چقدر قدرت و توانمان بیشتر باشد بهتر می توانیم در این زمینه تعامل سازنده تر و بهتری با دنیا داشته باشیم. بدون قدرت سازی و اقتدار ملی به تدریج باید در انتظار استحاله و و تسلیم در برابر حرکت جهانی باشیم اینکه تا چه اندازه توانسته ایم در این راستا گام برداریم قابل تامل است. 

چرا که اساساً ایران نیز در نهایت مانند سایر بازیگران در عرصه روابط بین الملل با چالشهایی مواجه است اما آنچه مهم است این است که نباید تعاملات و معاملات بین المللی را به صورت سفید یا سیاه دید بلکه بر اساس 3 وضعیت همکاری، رقابت یا تفاهم در اشکالی چون منافع مشترک، منافع موازی، منافع متفاوت متضاد و متنازع با در نظر گرفتن توانمندیها به دفاع از منافع ملی که در رأس آن فعلاً برنامه هسته ای کشور قرار دارد اهتمام ورزیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین