آفتابنیوز : گزارش این روزنامه آلمانی نشان میدهد این نرم افزار جنجالی سالها پیش از اینکه فولکس واگن از آن برای تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی استفاده کند، وجود داشته است.
فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، سپتامبر گذشته اقرار کرد با استفاده از این نرم افزار موتورهای حدود 11 میلیون خودروی دیزلی برندهای فولکس واگن، آئودی، پورشه، اسکودا و سیت را دستکاری کرده تا میزان آلایندگی اکسید نیتروژن آنها را کمتر از سطح واقعی نشان دهد.
بر اساس گزارش هندلزبلات که به نقل از منابع آگاه صنعتی بوده است، مهندسان آئودی در سال 1999 نرم افزاری را طراحی کرده بودند که قادر بود بعضی از قابلیتهای موتور را غیرفعال کند اما هرگز توسط این برند لوکس مورد استفاده قرار نگرفت.
به گزارش ایسنا، اما شش سال بعد که مهندسان فولکس واگن در مقر وولفسبورگ این شرکت موفق نشدند سطح آلایندگی اکسید نیتروژن را به هدف تعیین شده کاهش دهند، استفاده از این نرم افزار را آغاز کردند.
فولکس واگن و آئودی با اشاره به ادامه تحقیقات شرکت حقوقی آمریکای "جونز دی" که برای تحقیقات درباره این رسوایی استخدام شده است، حاضر به اظهارنظر نشدند.
بر اساس گزارش رویترز، هیات مدیره فولکس واگن قرار است روز جمعه هزینههای احتمالی رسوایی آلایندگی را مورد بحث قرار دهد و درآمدهای سال 2015 را تایید کند.