کد خبر: ۳۶۲۵۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱

استقبال سرد از اوباما در عربستان

اظهارات اخیر اوباما سبب خشم مقامات ریاض و به انتقادهای گسترده از سیاست چرخش آمریکا به سوی ایران منجر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 استقبال سرد از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در عربستان سعودی حاکی از بی اعتمادی متقابل بین دو کشور است.

استقبال در سطح پایین از رئیس جمهور آمریکا در ریاض و دیدار وی با ملک سلمان، پادشاه عربستان نشان دهنده تنش هایی است که بر سر سیاست آمریکا در قبال ایران و جنگ در سوریه تشدید شده است.باراک اوباما روز چهارشنبه با وجود بحث ها در ارتباط با خشم دو جانبه در روابط آمریکا و عربستان بر سر آشوب ها در غرب آسیا، پایین بودن بهای نفت در بازارهای جهانی و ابهامات سیاسی و اقتصادی، وارد ریاض شد.

رئیس جمهور آمریکا در فرودگاه ریاض مورد استقبال شاهزاده فیصل بن بندر آل سعود، فرماندار ریاض قرار گرفت و ورود وی -آنگونه که هنگام ورود سران کشورها مرسوم است- به صورت زنده از تلویزیون عربستان سعودی پخش نشد.

پیش تر تصاویری از استقبال ملک سلمان بن عبدالعزیز به همراه دیگر مقامات بلندپایه عربستان از مقامات دیگر کشورها -در آستانه برگزاری نشست روز پنجشنبه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس که قرار است اوباما در آن سخنرانی کند- از تلویزیون این کشور پخش شده بود.

کمی بعد، ملک سلمان از اوباما در کاخ العوجا در ریاض استقبال کرد، جایی که این دو مقام با یکدیگر عکس گرفتند و پیش از برگزاری نشست دو ساعته با یکدیگر سخنانی رسمی رد و بدل کردند.

هنگام ورود اوباما به عربستان سعودی، تدابیر امنیتی در ریاض تشدید شد و بالگردها بر فراز آسمان به پرواز در آمدند، خودروهای پلیس در راستای مسیر منتهی به هتل ریتز کارلتون ریاض مستقر شدند، جایی که هیات همراه رئیس جمهور آمریکا در آنجا اقامت دارد. رستوران ها و مغازه های موجود در مسیر منتهی به این هتل تعطیل شدند.

اوباما برای چهارمین و مطمئنا آخرین بار از زمان به قدرت رسیدن در آمریکا و در بحبوحه اظهار نظرهای گسترده در ارتباط با وجود مشکلاتی در رابطه بین دو کشور به عربستان سفر کرده است. پیشینه روابط دو کشور به دهه 1940 برمی گردد و این رابطه بر اساس خرید نفت عربستان و حمایت های راهبردی آمریکا از ریاض بوده است. اختلافات بین دو کشور به ویژه بر سر سیاست آمریکا در قبال ایران و جنگ در سوریه تشدید شده است.

اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در انتقاد از سعودی ها ، سبب خشم مقامات ریاض و به انتقادهای آشکار و گسترده از سیاست «چرخش» آمریکا به سوی جمهوری اسلامی در پس دست یابی به توافق هسته ای تابستان گذشته، منجر شد.

به نظر کارشناسان ،سعودی ها با روسای جمهوری پیشین نیز اختلاف نظرهایی داشتند. اما در حال حاضر، بی اعتمادی عمیقی در ارتباط با رئیس جمهور آمریکا وجود دارد.

حقوق بشر از حساس‌ترین موضوعات محسوب می شود و سیاست مداران و گروه های مختلف از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند، موضوع زندانیان سیاسی در عربستان را در این دیدار مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه گاردین چاپ انگلیس،هنوز مشخص نیست آیا رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان درباره این گزارش گفتگو کرده اند که ریاض تهدید کرده است در صورتی که لایحه ای در کنگره تصویب شود که بر اساس آن می توان عربستان را به سبب ایفای هر گونه نقش در حادثه 11 سپتامبر تحت پیگرد قرار داد، دارایی های خود را در آمریکا خواهد فروخت.

این در حالی است که اوباما با این لایحه مخالف است زیرا تصویب آن سبب خواهد شد شهروندان دیگر کشورها نیز بتوانند آمریکا را تحت پیگرد قرار دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
0
0
استقبال سرد!!!؟؟؟ چرا به مخاطب دروغ میگویید!؟ ما که نحوه استقبال مقامات عربستان از اوباما رو توی تلویزیون اون ور آب دیدیم! اگه شما به این میگویید سرد پس به چه استقبالی میگویید گرم!؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
0
0
استقبال سرد!!!؟؟؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین