کد خبر: ۳۶۲۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

واکنش ترکیه به سخنان اوباما

وزارت امور خارجه ترکیه سخنان روز گذشته (جمعه) باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در خصوص رویدادهای سال 1915 میلادی علیه ارمنی ها در دوران عثمانی را نمونه تازه ای از ارزیابی یک جانبه گرایانه وقایع تاریخی خواند و واکنش نشان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 ایرنا نوشت: در بيانيه اي كه در تارنماي رسمي وزارت خارجه تركيه صادر شد، آمده است: تركيه با استناد به همزيستي مسالمت آميز ترك ها و ارامنه در صدها سال گذشته در كنار يكديگر، با صميميت آرزوي خود را در خصوص تاسيس آينده مشترك بين دو ملت در ميان گذاشته است.

در اين بيانيه تصريح شده كه كشورهاي هم پيمان و دوست به جاي حمايت از فراخوان تركيه، به محافلي كه مي خواهند بر دشمني ها دامن بزنند، جسارت مي دهند كه مايه تاسف است.

وزارت خارجه تركيه تاكيد كرده كه ادامه چنين رويكردهاي يكجانبه گرايانه، حصول وفاق در خصوص دستيابي به يك راه حل عادلانه بين تركها و ارامنه در خصوص رويدادهاي تلخ تاريخي را دشوار مي سازد.

رئيس جمهوري آمريكا همانند سال هاي گذشته رويدادهاي دوران جنگ جهاني اول در دوران عثماني در كشتار ارامنه را يكي از بدترين شقاوت هاي قرن بيستم توصيف كرد و آن را حادثه اي هولناك خواند.
ارامنه، بيست و چهارم آوريل هر سال به ياد آنچه از آن به عنوان كشتار يك ميليون و 500 هزار ارمني و بازداشت بيش از دويست متفكر و سران ارامنه در سال 1915 به دست ترك هاي عثماني ياد مي كنند، مراسم اعتراضي در سطح جهان برگزار مي كنند.

آنان مي گويند، اين موج كشتار و كوچ اجباري آرام تا سال 1917 ادامه پيدا كرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین