کد خبر: ۳۶۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۸

رفتار دوگانه امریکا و انگلیس بر هم زننده صلح در دنیاست

آفتاب‌‌نیوز : اینک ایران در مرکز توجه دنیا قرار گرفته و همه از آن می خواهند تا فعالیت های هسته ای اش را متوقف کند. آیا تنها توقف فعالیت های هسته ای ایران دنیا را امن می کند؟
روزنامه گاردین در تحلیلی از وضعیت هسته ای دنیا می نویسد: رهبران غربی قبل از آن که به دنبال اعمال تحریم بر علیه ایران باشند، باید به وضعیت تسلیحات و انرژی هسته ای در داخل مرزهای خود توجه داشته باشند. 

نویسنده این تحلیل به حجم معاملات هسته ای در سطح دنیا اشاره می کند که در یک سوی این معاملات کشورهای هسته ای قرار دارند، یک ارزیابی جاسوسی اروپایی، که چند روز پیش منتشر شده اطلاعاتی در مورد خرید های هسته ای کشورهای به اصطلاح شرور از حمله سوریه، کره شمالی و ایران ارائه می دهد. جیمز رایزن، گزارشگر نیویورک تایمز نیز مدعی شده است که سیا به طور تصادفی از طریق عرضه طرح هایی ناقص که دانشمندان ایران ممکن است بتوانند آنها را کامل کرده و مورد استفاده قرار دهند در ساخت بمب هسته ای به ایران کمک کرده است. 

در ادامه نویسنده با اشاره به بی حاصل بودن کنفرانس، بازنگری معاهده عدم تکثیر می نویسد: زیر بنای دنیای صلح متلاشی شده است، بخشی از این مساله مربوط به عملکرد بوش است که در عین حال که خود به دنبال به دست آوردن تسلیحات جدید است از کشورهای دیگر می خواهد که دستیابی به آنها را فراموش کنند و بخشی نیز مربوط به 
معاهده NPT می باشد. به عقیده نویسنده گاردین اهداف NPT از جمله ریشه کن کردن تسلیحات هسته ای و حمایت از گسترش انرژی هسته ای سازش ناپذیر هستند. چرا که هر کشورشروری می توانند برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشد و در نهایت با خروج از NPT ساخت تسلیحات هسته را نیز شروع کند. 

عامل دیگری که از نظر ماری رایدل ( نویسنده مقاله) بر هم زننده صلح محسوب می شود، رفتار دوگانه امریکا و انگلیس در مقابل کشورهاست. آنها در حالی که خود به تسلیحات جدید هسته ای می اندیشند از حضور هند با وجود داشتن تسلیحات غیر قانونی در کلوپ هسته ای استقبال می کنند. 

به علاوه در مقابل تسلیحات هسته ای اسراییل سکوت می کنند. در مقابل رفتار دو گانه غربیها چرا ایران نباید قدرت بازدارندگی خود را افزایش دهد؟ 

ایران این گونه استدلال می کند که آنچه برای دیگران خوب است پس برای ایران هم خوب است. 

نویسنده همچنین به برنامه های تونی بلر برای افزایش راکتورهای هسته ای انگلیس اشاره می کند و معتقد است هدف انگلیس تنها دست یابی به سودی ارزان نیست. چون انرژی هسته ای برخلاف اینکه یک گزینه بی دردسر شناخته شده، پر هزینه و خطرناک است و ضایعاتی را ایجاد می کند که ممکن است تا 240000 سال باقی بماند. در عین حال که می تواند از ترکیبی از جانشین شونده ها ذخائر انرژی، سوخت های فسیلی و ذخیره کربن استفاده کند. 

نتیجه اینکه تا زمانی که کشورهای غربی خود ذخیره تسلیحات هسته ای اشاره را کاهش ندهند، نمی توانند کشورهای دیگر را مجبور به این کار کنند. در عین حال تا زمانی که بازار معاملات هسته ای داغ است نمی توان انتظار جهانی صلح آمیز داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین