کد خبر: ۳۶۳۰۲۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

رکورد 8 روزه بررسی بودجه در مجلس نهم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته گذشته بعد از 8 روز بررسی جزییات بودجه 95 را در صحن علنی مجلس به اتمام رساندند که رکوردی بی‌سابقه در سرعت بررسی بودجه در مجلس نهم به شمار می‌آید.
آفتاب‌‌نیوز :
 براساس آیین نامه داخلی مجلس برای بررسی لوایح بودجه سالیانه پیش از طرح در صحن علنی تا 40 روز زمان پیش‌بینی شده (10 روز پیشنهادات نمایندگان، 15 روز کمیسیون‌های تخصصی، 15 روز تا یک ماه کمیسیون تلفیق) و بعد از آن نوبت بررسی لایحه بودجه در صحن علنی می‌رسد.

زمان بررسی بودجه در صحن علنی مجلس در چهار سال دوره نهم از 13 تا 8 روز متغیر بوده است. برخی نمایندگان مجلس تعجیل در اتمام رسیدگی به بودجه 95 را معلول بی‌انگیزگی برخی همکاران خود و پایان دوره مجلس عنوان کرده و معتقدند که نمایندگان در سال‌های اولیه خدمت خود در مجلس انگیزه بیشتری برای طرح پیشنهادات خود حین بررسی بودجه دارند.

رکورد هشت روزه بررسی بودجه در مجلس نهم در حالی‌است که سابقه بررسی پنج و شش روزه لوایح بودجه در مجلس هشتم نیز وجود دارد؛ اگرچه سابقه برگزاری دوشیفته و سه شیفته جلسات علنی برای بررسی بودجه و همچنین برگزاری جلسه در روزهای پنج‌شنبه نیز پیشتر وجود داشته اما در سال جاری از 8 روز بررسی بودجه تنها سه روز جلسه دو شیفته برگزار شد و جلسه مجلس در روز پنجشنبه نیز برگزار نشد.

در این گزارش به زمانبندی ارائه لوایح بودجه در مجالس هشتم و نهم اشاره شده است:

مجلس نهم:

لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور در روز نهم اسفند ماه سال 91 پس از 84 روز تأخیر لایحه بودجه 92 را تقدیم مجلس کرد.

قانون بودجه سال 1392 کل کشور نوزدهم خردادماه 92 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 20 خرداد 92 به تأیید شورای نگهبان رسید تا پرونده بودجه بعد از سه ماه و 11 روز نهایی شود.

همچنین بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس از 22 اردیبهشت تا 7 خرداد 92 یعنی در 13 روز کاری صورت گرفت.


هفدهم آذر ماه سال 92 در حالی که تنها چهار ماه از روی کار آمدن دولت حسن روحانی گذشته بود، رییس‌جمهور برخلاف روال دولت قبل لایحه بودجه 93 را به موقع تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد تا اولین بودجه در دولت یازدهم به موقع بررسی و تصویب شود.

مجلس نهم اولین بودجه دولت روحانی را در تاریخ ششم اسفند 92 تصویب کرد و یک روز بعد هم با تایید شورای نگهبان این لایحه به قانون تبدیل شد تا کل مدت زمان بررسی بودجه در مجلس در این سال دو ماه و 19 روز باشد.

بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس نیز از نهم تا بیستم بهمن ماه یعنی به مدت 10 روز کاری ادامه داشت.


حسن روحانی شانزدهم آذر ماه سال 93 نیز لایحه بودجه 94 را به مجلس ارائه کرد.

مجلس نهم نیز بعد از بررسی لایحه بودجه آن را در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه به تصویب رساند. شورای نگهبان نیز یک روز بعد این لایحه را تایید و آن را به قانون تبدیل کرد. بر این اساس کل مدت زمان بررسی بودجه در مجلس در این سال سه ماه و 8 روز به طول انجامید.

بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس هم از 26 بهمن تا 12 اسفند یعنی به مدت 13 روز کاری ادامه داشت


سومین بودجه در دولت یازدهم بیست و هفتم دی ماه 94 یعنی تنها چند ساعت بعد از اجرایی شدن برجام به مجلس تقدیم شد.

بنابراین سومین لایحه بودجه در دولت تدبیر و امید با تاخیر بیش از 40 روز از موعد مقرر در آیین نامه داخلی مجلس به مجلس ارائه شد. علت تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95، تعیین تکلیف وضعیت تحریم‌ها و اجرای برجام عنوان شد و موضوع برجام از یک سو و در پیش بودن انتخابات مجلس دهم از سوی دیگر دست به دست هم داد تا امکان بررسی و تصویب بودجه پیش از سال 95 فراهم نشود و مجلس به تصویب دو دوازدهم بودجه 95 بسنده کند.

نمایندگان مجلس از بیست و دوم تا سی و یکم فروردین یعنی به مدت 8 روز کاری بررسی لایحه بودجه 95 را در دستور کار صحن علنی داشتند.

کل مدت زمان بررسی بودجه 95 نیز البته با احتساب سه هفته تعطیلات انتخاباتی مجلس کمی بیش از سه ماه به طول انجامیده است. (البته هنوز نظر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس در بودجه 95 اعلام نشده است.)

مجلس هشتم:

لایحه بودجه سال 88 کل کشور در تاریخ هشتم بهمن ماه سال 87 از سوی محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت تقدیم مجلس شد.

اولین بودجه در مجلس هشتم در تاریخ 26 اسفند 87 به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید تا پروسه بررسی بودجه در مجلس در یک ماه و 18 روز نهایی شود.

نمایندگان مجلس هشتم همچنین از 18 تا 23 اسفند ماه سال 87 یعنی به مدت 5 روز کاری لایحه بودجه را بررسی و تصویب کردند.

...

محمود احمدی‌نژاد لایحه بودجه سال 89 کل کشور را نیز چهارم بهمن ماه سال 88 تقدیم مجلس کرد.

لایحه بودجه سال 89 در تاریخ 24 اسفند ماه سال 88 با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد تا پرونده بررسی بودجه در مدت یک ماه و 20 روز بسته شود.

نمایندگان همچنین از 17 تا 23 اسفند در 6 روز کاری لایحه بودجه را در صحن علنی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار دادند.

...

لایحه بودجه سال 90 کل کشور نیز با دو ماه و نیم تاخیر در روز یکم اسفندماه سال 89 از سوی محمود احمدی نژاد تقدیم مجلس شد.

لایحه بودجه سال 90 در تاریخ 19 اردیبهشت سال 90 با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد. براین اساس بررسی بودجه در مجلس دو ماه و 18 روز به طول انجامید.

نمایندگان از ششم تا 19 رادیبهشت به مدت 12 روز کاری لایحه بودجه را در صحن علنی مجلس بررسی و نهایی کردند.

...

لایحه بودجه سال 91 نیز از سوی محمود احمدی نژاد و با 57 روز تاخیر در تاریخ 12 بهمن سال 90 به مجلس ارائه شد.

بودجه سال 91 در تاریخ 30 اردیبشهت سال 91 با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد. بر این اساس بررسی لایحه بودجه در مجلس 3 ماه و 18 روز به طول انجامید.

به گزارش ایسنا،نمایندگان مجلس همچنین از 20 تا 28 اردیبهشت به مدت 8 روز کاری لایحه بودجه را بررسی و تصویب کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین