کد خبر: ۳۶۳۰۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵

روزنامه نگار معروف جهان عرب: ایران قدرت بزرگ منطقه شده است

عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس و كارشناس مشهور مسائل سیاسی جهان عرب در سرمقاله امروز روزنامه 'رأی الیوم' تاكید كرد: ایران به یك قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
عطوان با اشاره به اعترافات پنج گانه شیخ حمد بن جاسم وزیر خارجه سابق قطر در مصاحبه طولانی و شجاعانه اش با روزنامه فاینشتال تایمز كه پریروز جمعه احتمالا برای اولین بار چاپ و انتشار یافت، گفت: ما با شیخ حمد بن جاسم در مورد اینكه ایرانیان بسیار با هوش تر از اعراب هستند، اتفاق نظر داریم.

وی افزود: به عبارت دیگر اعراب چه بسا نادان ترین ملت در میان ملل جهان محسوب می شوند زیرا آنها به آمریكا و طرح هایش در منطقه خدمات مجانی ارائه می دهند و اقتصادش را تقویت می كنند و برای بیكاران آمریكا زمینه های كار و اشتغال فراهم می كنند و در نهایت آمریكا از پشت به آنان خنجر می زند و با برافراشتن پرچم سفید به سوی ایران پیش می رود.

این روزنامه نگار معروف جهان عرب تاكید كرد: ایرانیان ثابت كردند كه مذاكره كننده ماهر و بردباری هستند و توانستند بینی مذاكره كنندگان غربی را به خاك بمالند و به بهترین معامله ممكن دست یافتند كه توانست كرامت آنان را حفظ كند و به محاصره علیه ایشان پایان دهد و دارایی های توقیف شده شان را به آنها بازگرداند و ایران توانست تاسیسات زیربنایی هسته ای خود را به طور كامل حفظ كند و به عنوان یك قدرت بزرگ در منطقه دستور كار خود را بر كشورهای منطقه و جهان دیكته كرد. 

عطوان از سوی دیگر با اشاره به مشاركت خود در سمینار بررسی دمكراسی و رشد و توسعه و تجارت آزاد در دوحه در ماه مارس سال 2002 برگزار شده توسط وزارت خارجه قطر و شخص شیخ حمد بن جاسم وزیر خارجه وقت این كشور اظهار داشت: من در این سمینار كه طی آن برنامه هسته ای ایران مورد بررسی قرار گرفت به دو نكته یعنی عدم حضور حتی یك كارشناس ایرانی در سمینار و همچنین نادیده گرفته شدن برنامه هسته ای اسراییل در آن اعتراض كردم و این دو اعتراض من از سوی شیخ حمد بن جاسم به عنوان رییس سمینار مورد تایید قرار گرفت هر چند وزیر خارجه وقت قطر با من همواره اختلاف نظر داشته و دارد. 

سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه بار دیگر به مصاحبه شیخ حمد با روزنامه فایننشنال تایمز اشاره كرده و توضیح داد: وزیر خارجه پیشین قطر كه هم اكنون در دولت این كشور هیچ پست و منصب حكومتی ندارد، در این گفت وگو به بسیاری از واقعیت های تاریخی و سیاسی پرداخت كه هیچ نویسنده و تحلیل گری نمی تواند آنها را نادیده بگیرد و به سادگی از آنها بگذرد. 

عطوان افزود: شیخ حمد در مصاحبه با فایننشتال تایمز به پنج نكته مهم اعتراف كرد كه به طور خلاصه عبارتند از: 

اول : قطر در سال 2012 با گرفتن چراغ سبز در بحران سوریه ورود كرد و قرار بود كه رهبری مخالفان سوریه را در اختیار بگیرد اما در نهایت این عربستان بود كه با كنار گذاشتن دوحه خود متصدی چنین امری شد. البته شیخ حمد نگفت كه چه كسی و یا كشوری به قطر در این خصوص چراغ سبز نشان داد و چرا ریاض دوحه را از كرسی رهبری مخالفان سوریه كنار زد و آیا از این موضوع می توان فهمید كه اختلاف قطر و عربستان ممكن است در آینده بار دیگر جلوه گر شود؟ 

دوم : شیخ حمد بن جاسم فاش كرد كه دولت قطر در كشور لیبی از دو گروه موسوم به 'فجر لیبی' و 'جنبش اخوان المسلمین' و امارات از گروه دیگری در لیبی موسوم به ' گردان های الزنتان' حمایت و پشتیبانی كردند و این دو طرف با یكدیگر در نبرد بسر می بردند اما در نهایت به اعتراف شیخ حمد به دلیل بسیار بودن تعداد بازیگران خارجی در لیبی اقدامات قطر در لیبی به سامان نرسید. البته شیخ حمد در مورد علت قیام قطر به همراه شبكه الجزیره علیه همپیمان شان یعنی سرگرد قذافی و عامل تباه شدن اقدامات دوحه در لیبی هیچ توضیحی ارائه نداد.

سوم : شیخ حمد در مصاحبه مزبور همچنین تاكید كرد: ایرانیان بسیار با هوش تر و بردبارتر از اعراب هستند . بنگرید چند سال با قدرت های جهانی مذاكره كردند. آیا تصور می كنید كه یك كشور عرب می تواند این همه مدت مذاكره كند؟ 

چهارم: وزیر خارجه سابق قطر با اشاره به مصاحبه باراك اوباما رییس جمهور آمریكا با مجله آتلانتیك گفت : من نیز همانند باراك اوباما رییس جمهور آمریكا در مورد اعراب احساس سرخوردگی و ناكامی می كنم . ما اعراب تا كنون به هیچ وجه به عنوان همپیمانی كه بتوان بر او اعتماد كرد، ظاهر نشده ایم. 

پنجم : شیخ حمد از روابط كشورهای حوزه خلیج (فارس) با آمریكا ظرف 30 سال گذشته به عنوان روابط نامتعادل نام برده و گفت: منطقه خلیج (فارس) همواره به سود آمریكا و غرب قیمت نفت را بالا و پایین كرده است اما در مقابل این خوش خدمتی از سوی غربی ها چه چیزی به دست آورده است ؟

عبدالباری عطوان در ادامه ابراز داشت: این اعترافات پنج گانه توسط مردی بیان شده است كه در گذشته زبان گویای قطر در جهان بشمار می رفت. او از یك طرف خاص حمایت و با طرف دیگر دشمنی می كرد و جنگی را در یكی از نقاط جهان برافروخته و در نقطه دیگری از جهان ثبات كشوری را برهم می زد و دارای موشك های فرا قاره ای همانند شبكه الجزیره بود كه تقریبا به مدت بیست سال بر عقل و اندیشه اعراب تسلط یافت و انقلاب هایی را در جهان عرب به راه انداخت و عضویت نظام سوریه را در اتحادیه عرب به حال تعلیق درآورد و شخص ناشناخته ای مانند معاذ الخطیب را بر كرسی سوریه در نشست سران عرب در دوحه نشاند و بر اتحادیه عرب به طور كامل تسلط داشت. 

عطوان در ادامه از مورخان و پژوهشگران خواست تا بر اساس این اعترافات پنج گانه شیخ حمد بن جاسم نه تنها به تحقیق و بررسی بپردازند بلكه با تشكیل یك كمیته حقیقت یاب عربی یا بین المللی تمامی شرایط و نكات مبهم را شناسایی كنند زیرا در این میان برخی از كشورهای جهان ویران شد و همچنان در حال ویران شدن هستند و صدها هزار نفر كشته شده اند.

عطوان گفت: ما امیدوار بودیم كه 'رولا خلف' معاون سردبیر روزنامه فایننشتال تایمز كه شیخ حمد بن جاسم را همانند منطقه خاورمیانه به خوبی می شناسد، در این گفت وگو از وی در مورد آغاز شكل گیری نقش قطر در بحران سوریه و علل و عوامل آن و بسیاری از پرسش های دیگر سوال می كرد كه همچنان بی پاسخ مانده اند و پاسخ به آنها می توانست پرده از روی بسیاری از نكات مبهم موجود در تحولات جهان عرب و اسلام بردارد.

وی افزود: شیخ حمد بن جاسم در دورانی كه نخست وزیر و وزیر خارجه قطر بود به بشار اسد رییس جمهور سوریه پیشنهاد داد تا در مقابل دریافت 15 میلیارد دلار از همپیمان ایرانی خود صرف نظر كند. همچنین روابط قطر و سوریه پس از دیدار پر تنش شیخ تمیم بن حمد ولیعهد وقت قطر با بشار اسد قطع شد. ای كاش شیخ حمد بن جاسم در گفت وگو با فایننشتال تایمز راجع به این دو موضوع نیز توضیحاتی ارائه می داد. 

وی ادامه داد: شیخ حمد در این مصاحبه همچنین به بازیچه قرار گرفتن قیمت نفت توسط كشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) در سازمان اوپك به سود غرب اشاره كرد . این موضوع ثابت می كند كه اعراب بر منابع طبیعی خود هیچ تسلطی ندارند و نشان می دهد چرا نفت دو سوم قیمت خود را در بازارهای جهانی از دست داده است و كشورهای خلیج (فارس) تقریبا 375 میلیارد دلار درآمد سالانه خود را از دست داده اند.

به گزارش ایرنا، عطوان تاكید كرد: منطقه خاورمیانه در جوش و خروش است و به سوی یك تحول بسیار خطرناك در حال پیش رفتن است كه از ویژگی هایش بی خبریم و در این میان قطر به طور حتم و چه بسا خود شخص شیخ حمد بن جاسم در آن عهده دار نقش جدیدی خواهد بود. ما چاره ای نداریم جز آنكه منتظر بمانیم. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
حسین
|
United States of America
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
0
0
سلام. درستی سخنان وزیر خارجه (سابق) قطرزمینه بیدارشدن عربستان را فراهم میکند که باید پای عظمت ایران بنشیند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین