کد خبر: ۳۶۳۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱

سخنرانیِ رئیس کمیسیونی که منحل شده!

چند ماهی می‌شود «کمیسیون ویژه بررسی برجام» که در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بود، دیگر وجود خارجی ندارد و پس از تهیه و ارائه گزارش برجام، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، این کمیسیون ویژه به کار خود پایان داده است. با این حال رئیس وقت این کمیسیون هنوز هم با چنین عنوانی در تریبون‌های رسمی سخنرانی می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه «شرق» می‌نویسد: علیرضا زاکانی که عضو عادی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نهم است، روز جمعه از طرف ستاد نماز جمعه به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران دعوت شد تا درباره برجام برای نمازگزاران سخنرانی کند.

او که در مقطع بررسی برجام در مجلس، یکی از لیدرهای مخالفان برجام بود و در همان زمان هم به ریاست کمیسیونی که برای بررسی برجام تشکیل شده بود، انتخاب شد، در حالی روز جمعه همچنان با سمت «رئیس کمیسیون ویژه برجام» پشت تریبون نماز جمعه ایستاد و به انتقاد از برجام پرداخت که نمایندگان و هیأت‌ رئیسه مجلس بارها از انحلال کمیسیون ویژه برجام پس از تصویب برجام در مجلس خبر داده‌اند. روز گذشته و در واکنش به حملات زاکانی به برجام که از تریبون نماز جمعه انجام شد، دو نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از این اقدام ستاد نماز جمعه انتقاد کردند.

سخنرانی با عنوان فراکسیون منحل‌شده، وجاهت ندارد

عوض حیدرپور، نماینده مردم شهرضا و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره حضور زاکانی در نماز جمعه، به آنا گفت: «آقای زاکانی در شرایط فعلی از روند اجرای برجام مطلع نیست، چراکه اجراکنندگان برجام به آن کمیسیون سابق گزارش نمی‌دهند. فکر می‌کنم ستاد نماز جمعه تهران در دعوت از ایشان، کار اشتباهی انجام داده است. ستاد نماز جمعه تهران اگر می‌خواهد از حوزه قوه مقننه کسی را دعوت کند باید با هیأت رئیسه مجلس هماهنگی کند و هیأت رئیسه باید کسی را معرفی می‌کرد. برای صحبت راجع به برجام حداقل باید رئیس کمیسیون امنیت ملی دعوت می‌شد و این گزارش را ارائه می‌داد. من فکر می‌کنم که خود آقای زاکانی هم باید اعلام می‌کرد پس از تصویب قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای، کمیسیون ویژه برجام وجود ندارد و با این عنوان سخنرانی و اظهار نظر وجاهت نداشت».

حیدرپور همچنین تصریح کرد: «کمیسیون مسئول نظارت بر اجرای برجام عملا کمیسیون امنیت ملی مجلس است. اگر هم قرار بود دعوتی صورت بگیرد، باید از اعضای کمیسیون امنیت ملی دعوت می‌کردند و ستاد نماز جمعه تهران اشتباه کردند که از ایشان دعوت کردند. امیدواریم از این به بعد صحیح رفتار کنند و هر دعوتی از مجلس را از طریق هیأت رئیسه مجلس پیگیری کنند».

می‌خواهند با کمیسیون منحل‌شده در صدر اخبار بمانند

عباسعلی منصوری آرانی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که در زمان بررسی برجام، او نیز مانند زاکانی عضو کمیسیون ویژه برجام بوده، دیروز در گفت‌وگو با ایسکانیوز، گفت: «با مصوبه نمایندگان در جریان تصویب طرح یک‌فوریتی اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در تاریخ 19 مهر نیز کار بررسی و نظارت بر اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سپرده شد و عملا کمیسیون ویژه بررسی برجام منحل شد و دیگر وجود خارجی ندارد».

او تصریح کرد: «مهم این است که قانون چه می‌گوید. آیین‌نامه داخلی مجلس کاملا موضوع را روشن کرده و هیأت‌رئیسه نیز به انحلال کمیسیون ویژه رأی داده است، بنابراین این بحث تمام شده و به همین دلیل دیگر هیچ جلسه‌ای با عنوان «کمیسیون ویژه برجام» تشکیل نشده است و در آینده نیز هرگز تشکیل نخواهد شد».

آرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا عده‌ای هنوز با عنوان رئیس یا عضو کمیسیون برجام با رسانه‌ها گفت‌وگو و در مجامع سخنرانی می‌کنند، تأکید کرد: «موضوعاتی که برخی دوستان مطرح می‌کنند به این دلیل است که خود را در صدر اخبار حفظ کنند، ازاین‌رو می‌کوشند موضوع یک کمیسیون منحل‌شده داخلی مجلس را زنده نگه دارند تا از آن به‌عنوان ابزاری سیاسی و تبلیغاتی استفاده کنند».

منصوری آرانی در ادامه با اشاره به حملاتی که به برجام می‌شود، گفت: «این موضوع اتفاق جدیدی نیست و ما از آغازبه‌کار دولت یازدهم و ازسرگرفتن مذاکرات هسته‌ای در دوره دکتر ظریف این‌گونه حملات و نقدهای غیرمنصفانه را به تیم مذاکره‌کننده از سوی کسانی که خود را دلواپس می‌خواندند، شاهد بودیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین