کد خبر: ۳۶۳۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۳

بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران کجاست؟

رییس ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرود از این منطقه به‌ عنوان بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران یاد کرد .
آفتاب‌‌نیوز :
علی‌اکبر قربانلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران با وسعتی بالغ بر 1.4میلیون هکتار بزرگترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران و دومین منطقه بیوسفر جهان محسوب می‌شود.

وی از یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی به‌ عنوان مهمترین حیات‌وحش این زیستگاه یاد و تصریح کرد: بی‌تردید ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرود مهمترین زیستگاه این دو جانور در خطر انقراض در ایران و جهان است و از همین رو حفاظت از آن همواره از اهمیت مضاعفی برخوردار بوده است.

رییس ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرود با اشاره به اینکه یوزپلنگ آسیایی امروزه به عنوان نماد حیات‌وحش ایران و همچنین استان سمنان مطرح است، خاطرنشان کرد: قطعا بیشترین جمعیت این گونه نادر و در خطر انقراض در این زیست‌گاه زیست دارد.

قربانلو در پاسخ به پرسشی در خصوص تخمین جمعیت یوزهای این زیست‌کره به ایسنا گفت: به‌طور دقیق نمی‌توان برآوردی از جمعیت یوزها به دست داد اما مشاهدات متعدد و گزارش افراد محلی حکایت از زندگی بیشترین جمعیت یوزها در این زیستگاه دارد .

وی تصریح کرد: اگرچه ارائه عدد و برآورد جمعیت یوزها در این زیستگاه چندان حرفه‌ای نیست اما برآورد ما از جمعیت یوزپلنگ‌های خارتوران جمعیتی بین 30 تا 40 قلاده است.

رییس ذخیره‌گاه زیست‌کره خارتوران شاهرود وجود طعمه مورد نیاز یوزها و تکمیل چرخه حیات‌وحش در این منطقه را عاملی مهم در برخورداری این زیست‌کره از بیشترین جمعیت یوزهای زمین برشمرد و افزود: جبیر، آهو، گورخر ایرانی، قوچ، کل، میش و... از جمله حیات‌وحش این منطقه هستند که یوزها به عنوان شکار از آنها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: پلنگ، گربه وحشی، کاراکال، کفتار، گرگ، روباه، شغال و بسیاری از گونه‌های پرندگان و از جمله هوبره، کبک، تیهو، گونه اندمیک زاغ‌بور، باقرقره، دودوک و بسیاری از پرنده‌های شکاری و... از دیگر وحوشی هستند که در جمعیت‌های بالایی در خارتوران زیست می‌کنند.

قربانلو در پایان با اشاره به مخاطرات پیش روی این زیستگاه مهم حیات‌وحش، خاطرنشان کرد: مهمترین مشکل امسال این منطقه، کمبود آب و علوفه در منطقه است که به دنبال وقوع خشکسالی‌های متوالی و بارش کم باران در سال جاری جدی‌تر نیز شده است و انتظار می‌رود مسئولان برای حفاظت از حیات‌وحش منطقه توجه بیشتری به آن داشته باشند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین