کد خبر: ۳۶۳۳۵۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱

بزرگترین ربات جهان در اسپانیا ساخته شد

بزرگترین ربات جهان در مرکز تحقیقات فنی ساراگوسای اسپانیا ساخته شد. مهندسان از فناوری لیزر در ساخت این ربات استفاده کرده‌اند. به گفته آنها این ربات از دقت بی‌نظیری برخوردار است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از liveleak، این ربات ۲۰ متر طول، ۶ متر عرض و ۵ متر ارتفاع دارد و به کمک کامپیوتر هدایت می‌شود. یک سیستم مجهز به لیزر، مکان این ربات را در فضا مدام کنترل می‌کند. در هر ثانیه پرتوهای لیزر 1000 بار جایگاه ربات را می‌سنجند.

خوزه آنتونیو دیِسته، مهندس فنی شرکت آیتیپ، می‌گوید: «دقت بیشتر ماشین‌آلات به یک سازوکار مکانیکی وابسته است. هنگامی که دمای محیط تغییر می‌کند، این ابزار دچار خطای دقت می‌شوند. هر چه ابزار بزرگتر باشد، خطاهای بیشتری رخ می‌دهد. تلاش کردیم سازوکار لیزری را جایگزین ساز و کار مکانیکی کنیم. اکنون می‌توانیم دقت ماشین را در وضعیت و دمای واقعی محیط کنترل کنیم».

مهندسان طراح معتقدند این ربات در هنگام کار روی اجسامی با طول ۱۰۰ متر خطای 0/4 میلی‌متری دارد. ربات طراحی‌شده با این میزان دقت، ابزاری مناسب برای کارهای سنگین به شمار می‌آید.

دیسته درباره دقت بالای این ربات می‌افزاید: «این ربات برای عملیات سوراخ‌کاری و تراشکاری که نیازمند دقت زیاد هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابزارهای موجود درصد خطای بالایی دارند. ایده‌های دیگری مانند جوشکاری و برش لیزری را نیز در نظر داریم. همچنین در نظر داریم این سیستم را برای چاپگر سه‌بعدی برای تولید محصولات فلزی و غیر فلزی طراحی کنیم».

به گزارش آنا، سنگ‌تراشی، پرداخت و نقاشی از دیگر قابلیت‌های این ربات است. قابلیت‌های چندگانه و دقت بالای این ربات می‌تواند در زمینه‌های کشتی‌سازی، هوا فضا و ساخت‌وساز کاربرد فراوانی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین