کد خبر: ۳۶۳۴۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹

آملی لاریجانی: احكام دیوان عالی آمریكا دستبرد به اموال ایران است/مقابله با هنجارشكنی ها نباید با تعدی به حقوق شهروندان توام شود

رئیس قوه قضاییه با بیان اینكه احكام دیوان عالی آمریكا نوعی دستبرد آمریكایی ها به اموال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، با اشاره به لزوم رعایت هنجارهای اخلاقی و دینی گفت: مقابله با هنجارشكنی ها نباید با تعدی به حقوق شهروندان توام شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله صادق آملی لاریجانی این مطلب را در جلسه امروز(دوشنبه) مسئولان عالی قضایی عنوان كرد.

** مراسم اعتكاف به پدیده ای مهم در كشور تبدیل شده است

وی با اشاره به فضائل و بركات ماه رجب و امیدواری مومنان و اهل دعا به پذیرفته شدن دعاها در این ماه شریف، به برگزاری مراسم اعتكاف در سراسر كشور نیز اشاره كرد و افزود: اعتكاف فرصت بسیار مغتنمی برای خلوت با خداوند متعال است و بحمدالله هر سال باشكوه تر از گذشته برگزار می شود و جوان های بسیاری را می بینیم كه در این مراسم معنوی طعم و لذت سخن گفتن با خدا را تجربه می كنند.
رئیس قوه قضاییه با تاكید بر اینكه «مراسم اعتكاف تبدیل به پدیده ای مهم در كشور شده است» افزود: در زمانه ای كه عوامل و ابزار غفلت از در و دیوار می بارد گرایش به معنویات و حضور چشمگیر جوانان ما در مراسم اعتكاف نعمت بزرگی است كه باید قدر آن را دانست.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به تلاش غربی ها بویژه از طریق رسانه های خود برای سلطه فرهنگی بر دنیا و گسترش نگاه مادی و غفلت از معنویات، تاكید كرد: غربی ها سال ها و بلكه قرن ها بدنبال تثبیت سلطه فرهنگی خود بر دنیا بوده اند و این مسئله در تمامی مسایل فرهنگی بویژه فیلم ها، داستان ها و رمان های آنها كاملاً مشهود است.

** مسئولان برای انعكاس مطلوب و موثرتر مراسم اعتكاف برنامه ریزی كنند
آیت الله آملی لاریجانی، بی توجهی رسانه های غربی به مراسم اعتكاف و گردهمایی معنوی جوانان كشورمان در مساجد را تلاشی برای فراگیر نشدن این پدیده مهم توصیف كرد و گفت: حادثه عجیب این است كه رسانه های غربی كه مسائل به مراتب كوچكتر و كم اهمیت‌ تر در نقاط مختلف دنیا را در ابعاد وسیع به دنیا مخابره می كنند؛ توجهی به موضوع اعتكاف ندارند.
رئیس دستگاه قضا از مسئولان و متولیان فرهنگی كشور خواست برنامه ریزی مناسبی برای راه های انعكاس مطلوب و موثرتر مراسم اعتكاف پیدا كنند و در عین حال به دنبال یافتن مصادیق و نمونه های دیگری از مراسم دارای مضامین دینی و معنوی باشند كه بتواند در سیر معنوی همه و خصوصاً جوانان مؤثر باشد و طعم محبت و عبودیت حق را به هم بچشاند.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح كرد: در مقابل تلاش رسانه های غربی در گسترش سلطه فرهنگی خود و بی توجهی به امور معنوی ما هم باید طرح های مناسبی برای تجلیات معنوی كشورمان بیابیم و برنامه ریزان فرهنگی كشور باید به دنبال این باشند كه چگونه می شود مسائل و مراسم با رنگ و بوی دینی را در جامعه گسترش داد و از آن حمایت كرد.

** آمریكایی ها در حادثه عظیم طبس از قدرت الهی غافل بودند
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز حادثه طبس گفت: در جریان حادثه عظیم طبس آمریكایی ها از قدرت الهی و امدادهای غیبی خداوند غافل بودند و نمی دانستند كه همه چیز در ید قدرت الهی است.
آیت الله آملی لاریجانی، امدادهای غیبی خداوند را نتیجه تقوی الهی، ایمان و یقین به قدرت لایزال الهی دانست و افزود: تنها راه بهره مندی از الطاف الهی و امدادهای او تقوی و توكل به حق متعال است.
وی به سخن امام خمینی(رحمه الله علیه) اشاره كرد كه فرموده بود شن ‌های روان طبس مأموران الهی بودند. امام(رحمه الله علیه) از هر حادثه و پدیده‌ای برای روشن ساختن ابعاد قدرت الهی و توحید حق استفاده می‌كردند.

** احكام دیوان عالی آمریكا دستبرد به اموال ایران است

رئیس قوه قضاییه به احكام دیوان عالی آمریكا كه نوعی دستبرد آمریكایی ها به اموال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود اشاره كرد و با محكوم كردن این اقدام گفت: آمریكایی ها توسط دیوان عالی خود حكم مفتضحانه ای صادر كردند و بدون هیچ دلیلی حادثه ای را كه سی سال پیش در كشوری كه خود اشغال كرده بودند، رخ داده، به ایران ربط داده اند در حالیكه باید پرسید این پرونده چه ربطی به ایران دارد جز اینكه شما بخواهید قدرت نمایی كنید و البته آمریكایی ها بدانند دولت و ملت ایران تسلیم این قدرت نمایی ها نخواهند شد.

** آمریكایی ها دست دوستی دراز می كنند و از پشت خنجر می زنند

رئیس قوه قضاییه طرح چنین مسائلی را مخالف روح برجام دانست و با انتقاد از اینكه «آمریكایی ها دست دوستی دراز می كنند و در عین حال از پشت خنجر می زنند» تاكید كرد: دولت محترم و وزارت امور خارجه باید با قدرت و صلابت در مقابل چنین حركاتی بایستند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاكید بر اینكه «نباید از خنده ها و خوش و بش های آمریكایی ها گول خورد» افزود: همه باید در مقابل اقدامات و تحركات آمریكا به هوش باشیم و قوه قضاییه نیز در این راه هر امكان و قدرتی داشته باشد در كمك به دولت دریغ نخواهد كرد.

** برخورد قانونی با هنجارشكنان باید دستور كار همه نهادها قرار گیرد
رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم رعایت هنجارهای اخلاقی و دینی گفت: این هنجارها حتی اگر شكل قانونی نیز به خود نگرفته باشند واجب الرعایه هستند و در صورت قانونی شدن آنها، لزوم رعایتشان واضح‌ تر است.
رئیس قوه قضاییه افزود: متاسفانه برخی افراد در اثر غفلت و اشتباه و تحریك برخی رسانه ها در مسیر هنجارشكنی قرار می گیرند و دولت، نیروی انتظامی، قوه قضاییه و همه نهادهای مرتبط باید برخورد قانونی با این هنجارشكنان را در دستور كار قرار دهند.
آیت الله آملی لاریجانی با تاكید بر اینكه «البته در برخورد با هنجارشكنی ها نباید مرتكب هنجارشكنی و منكر دیگری شد» افزود: همان طور كه نباید به بهانه تعدی به حقوق اشخاص، اجرای حدود و احكام الهی و امر به معروف و نهی از منكر را زیر سئوال برد، ضابطان قضایی نیز در انجام وظایف موظف به رعایت قانون هستند و مقابله با هنجارشكنی ها نباید با تعدی به حقوق شهروندان توام شود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینكه مقابله با هنجارشكنی هایی مانند «بدحجابی» «بی حجابی» و «رفتارهای غیر اخلاقی» قانون مشخص و مدون دارد گفت: تمام كسانی كه در اثر غفلت یا اشتباه مرتكب هنجارشكنی می شوند باید بدانند كه رعایت حقوق دیگران الزامی است و حتی اگر اعتقاد شخصی به قانونی ندارند باید آن را رعایت كنند، بدحجابی و بی‌حجابی جرم است و مجازات آن در قانون معین شده است.
رئیس دستگاه قضا با تاكید بر اینكه «نیروی انتظامی در اصل مقابله با هنجارشكنی ها مسیر درستی را انتخاب كرده است و همه باید در انجام وظایف قانونی به آن كمك كنند» تصریح كرد: اگر برخی طرح ها و برنامه ها دارای اشكالاتی است باید دلسوزان و متدینان جامعه تذكر دهند كه اصلاح شود و البته اصل مقابله با هنجارشكنی ها نباید در سایه امور فرعی و عرضی قرار گیرد.
وی با تاكید بر لزوم رعایت هنجارهای دینی و اخلاقی در جامعه، خواستار انجام وظایف قانونی از سوی ضابطان قضایی در این زمینه شد و گفت: اصل برخورد با هنجارشكنی های اخلاقی و دینی كاملا پذیرفته شده و قانونی است و در این راه البته رعایت حقوق دیگران نیز ضروری است.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی همچنین طرح كاهش جمعیت كیفری زندانها و از جمله، چگونگی استفاده و بهره برداری از فن آوری های نوین در اداره امور زندانها و زندانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین