آفتابنیوز : در ابتدای این مناظره حمید رسایی با بیان اینکه برای سخن گفتن از برجام باید شرایط دولت پیش از انعقاد برجام را بررسی و با اوضاع امروز مقایسه کنیم اظهار کرد: ما طی دو سال و نیمی که از آغاز مذاکرات هستهای میگذرد همواره از زبان رئیس جمهور شنیدهایم که برجام را فرصتی دانسته است که حقوق هستهای ایران در آن به رسمیت شناخته شده و ما میتوانیم مانند گذشته غنی سازی کنیم و سد تحریمها نیز شکافته شده و کلیه این تحریمها برداشته میشوند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد با تعریف رئیس جمهوری مطابقت نداشته است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: رسانههای منتسب به دولت نیز برجام را نقطه آشتی ما با استکبار جهانی و آمریکا میدانستند و از هر صحبتی برای طرح این موضوع استفاده میکردند تا چهرهی پلید استکبار جهانی را بزک کنند.
رسایی با اشاره به نامهی رهبری به رئیس جمهور پس از تصویب برجام اظهار کرد: در نامه رهبری به رئیس جمهور نیز علی رغم آن که شورای عالی امنیت ملی شروطی را ضمیمه برجام کرده بود، رهبری نیز 9 شرط را به آن اضافه کردند و گفتند با رعایت این 9 شرط و سایر شروط از خسارتهایی که به ملت وارد میشود کاسته خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که از نظر مردم نیز تعریف شرایط پسا برجام با تعریفی که آقای روحانی از آن ارائه کرده بودند متفاوت بود اظهار کرد:مردم نیز از آغاز مذاکرات هستهای از دو سال و نیم گذشته در وین از حالت امید به سمت حالت انتظار حرکت کردهاند و هر چه زمان میگذرد امید مردم نیز در حال بدل شدن به ناامیدی است و این میتواند برای دولت خطر آفرین باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که امروز نیز کسانی که در گذشته از مذاکرات دولت در زمینه برجام حمایت میکردند مواضعشان را تغییر دادهاند اظهار کرد: امروز شاهدیم کسانی که روزی از مذاکرات هستهای دفاع میکردند دفاعیات خود را پس گرفتهاند و یا ترجیع بندهایی به آن اضافه میکنند و نکاتی را بیان میکنند که بسیار قابل توجه است.
در ادامه صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه مناقشه اصلی در ایران بر سر برجام نیست بلکه مخالفتها با برجام به ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی باز میگردد اظهارکرد: مناقشه اصلی در ایران بر سر نفس موضوع برجام نیست بلکه این مخالفتها به دلیل نظام حاکم در جمهوری اسلامی است که یک نظام ایدئولوژیک بوده و مثل هر نظام ایدئولوژیک دیگر، جهان بینی و چارچوبهای فکری خاص خود را دارد و در مواجهه با مشکل به جای بازگشت به عقب و تجدید نظر در مواضع خود به سمت جلو حرکت کرده و اعتقاد دارد میتواند همه چیز را بر مبنای چارچوبهای ایدئولوژیکش تحلیل کند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: ایدئولوژی حاکم بر ایران خود را اسلامی معرفی میکند و این اسلام، اسلامی است که حقیقتش متاثر از یک چارچوب ایدئولوژیک است که در غرب ستیزی، استکبار ستیزی و آمریکا ستیزی خلاصه میشود.