کد خبر: ۳۶۳۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸

هشدار درباره وضعیت افغانستان

رئیس شاخه سازمان صلیب سرخ در افغانستان می‌گوید، از زمان خروج 18 ماه پیش نیروهای انگلیسی و آمریکایی از این کشور افغانستان اکنون در بدترین بحران انسانی به سر می‌برد.
آفتاب‌‌نیوز :
خروج نیروهای رزمی ناتو از افغانستان موجب تشدید درگیری‌ها در این کشور شد و به طالبان این فرصت را داد تا برای اولین بار جنگ را به شهرهای بزرگ بکشانند.

سال گذشته تعداد قربانیان جنگ افغانستان بنا بر آمار صلیب سرخ نسبت به سال پیشین آن 30 درصد افزایش داشت. عجیب آنکه آمارهای سال جاری حتی پیش از آغاز درگیری‌های فصل تابستان از آمارهای سالهای گذشته بیشتر بوده است.

تعداد قربانیان غیرنظامی سال جاری میلادی در درگیری‌های افغانستان نیز در مقایسه با قربانیان 15 سال اخیر بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است.

پس از خروج اکثر نیروهای انگلیسی و آمریکایی از افغانستان در سال 2014، قرار بود حدود 5000 تن از نیروهای این ائتلاف به آموزش نیروهای افغان در این کشور بپردازند. در حقیقت اما دو برابر این رقم نیرو در افغانستان مستقر است با این حال طالبان همچنان این توانایی را داشته که به شهرهای مهمی چون قندوز حمله کرده و آن را اشغال کند.

ژان نیکولاس مارتی، رئیس شعبه صلیب سرخ در افغانستان در این باره می‌گوید: اگر نیروهای بین‌المللی به هلمند کمک نمی‌کردند این ولایت به دست نیروهای مسلح مخالف دولت افغانستان می‌افتاد.

مارتی ادامه می‌دهد: صلیب سرخ هرگز درخواست عملیات نظامی‌ نمی‌کند اما به نظر من نیروهای ناتو پیش از خروج از افغانستان باید بار دیگر این موضوع را بررسی کنند.

وی در ادامه اظهاراتش به خطر فراموش شدن افغانستان در میان انبوه توجه‌ها به جنگ‌های جهان عرب اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تلگراف، رئیس صلیب سرخ سپس با اشاره به پیروزی‌های اولیه غرب پس از ورود به افغانستان خاطر نشان کرد، طالبان باز هم توانست بلافاصله پس از اعلام تصمیم دولت آمریکا برای خروج از این کشور خود را بازیابد.

وی این تصمیم را مشابه با تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از عراق در سال 2011 دانست که دو سال پس از آن به اشغال مناطق وسیعی از این کشور به دست گروه تروریستی داعش منجر شد.

مارتی نسبت به چشم‌انداز مذاکرات صلح کابل و طالبان ابراز امیدواری کرد. این در حالی است که طالبان برای ادامه مذاکرات پیش شرط تعیین کرده و آن خروج نیروهای غربی از افغانستان است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین