کد خبر: ۳۶۳۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵

سرمایه‌گذاری 67 میلیون دلاری ناسا برای ساخت سفینه الکتریکی-خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی و الکتریکی این روزها در حمل و نقل و انواع دیگری از صنایع رواج یافته است اما بهره گرفتن از این انرژی برای نیروی پیشرانه راکت، امر تازه‌ای است که ناسا سرمایه هنگفتی را برای آن اختصاص داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از وب‌سایت ناسا، در عصر جایگزین کردن منابع انرژی، نخستین منبعی که به فکر هر انسانی می‌رسد، انرژی رایگان و لایزال خورشید است. سازمان فضایی آمریکا نیز در بخش پیشرانه‌های خود سابقه استفاده از این انرژی را دارد و در فضاپیمای Dawn از انرژی الکتریکی خورشیدی به‌عنوان پیشرانه استفاده شد.

این نوع انرژی نسبت به سوخت‌های شیمیایی پیشرانه‌ای بسیار ضعیف‌تر تولید می‌کند اما مزیت آن این است که می‌تواند چندین‌ برابر بیشتر از سوخت‌های شیمیایی دوام آورد و برای مدتی بسیار طولانی فضاپیماها را به جلو براند.

اکنون ناسا تصمیم به استفاده از این شکل پیشرانه را جدی‌تر کرده و با عقد قراردادی 67 میلیون دلاری با شرکت Aerojet Rocketdyne برای تحقیق و توسعه پیشرانه‌های الکتریکی-خورشیدی، عملاً پا به این عرصه نهاده است.

تکنولوژی تازه‌ای که ناسا روی آن سرمایه‌گذاری کرده قرار است دو برابر پیشرانه‌های موجود خورشید-الکتریکی، پیشرانه تولید کند و 10 برابر سوخت‌های شیمیایی بازده مصرف داشته باشد. هر دو این ویژگی‌ها برای برنامه‌های دهه‌های آینده در فضا و سفرهایی که قرار است به اعماق فضای بیکران انجام شود، حیاتی هستند.

در صورتی‌ که این پروژه در زمان مقرر بتواند سر از تخم درآورد و آماده شود، نقش کلیدی در برخی برنامه‌های ناسا خواهد داشت. به‌ عنوان نمونه کنترل رباتیک و مسیریابی خودکار و همچنین مسابقه فرود انسان روی مریخ، تحت تأثیر آن خواهند بود.

اگرچه ناسا پول زیادی از سود سهامداران را برداشته و روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است، اگر این برنامه موفق شود گوشه‌های پرت و دورافتاده فضا را در دسترس این سازمان قرار دهد، ارزشی به مراتب بالاتر خواهد داشت.
منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین