کد خبر: ۳۶۳۵۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

41 سهمیه المپیک ریو در سبد ایران؛ رسیدن به رکورد المپیک لندن آرزوی دست نیافتنی

113 روز به آغاز مهمترین رویداد ورزشی جهان باقی نمانده است و نمایندگان ایران تاکنون توانستند تعداد سهمیه‌های کشورمان برای حضور در ریو را به عدد 41برساندند.
آفتاب‌‌نیوز :
المپیک 2016 ریو نزدیک است و رفته‌رفته باید تکلیف تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها مشخص شود. البته برخی از رشته های ورزشی جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند و سایر تیم‌ها هم در انتظار مسابقات انتخابی هستند تا آخرین شانس خود را برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان امتحان کنند.

آخرین دوره بازی‌های تابستانی این رقابت‌ها مربوط به المپیک 2012 لندن بود. مسابقاتی که کاروان ورزش ایران با کسب 54 سهمیه، ١٢ مدال (چهار طلا، پنج نقره و سه برنز) بهترین نتیجه تاریخ حضور خود را در این رقابت ها از لحاظ تعداد مدال‌آوری و رتبه به دست آورد.

اما، امروز و در حالی که 113 روز تا شروع رسمی بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان در برزیل باقی‌ نمانده است، نماینده‌های کشورمان در رشته‌های مختلف تیمی و انفرادی، مشغول آماده‌سازی خود برای حضور در رقابت‌های انتخابی و یا کسب سهمیه المپیک هستند. در این میان تا‌کنون 41 سهمیه ایران در این مسابقات قطعی شده‌ است نتیجه‌ای که با المپیک لندن فاصله بسیار زیادی دارد و در این مدت باقی مانده که رقابت های انتخابی المپیک رو به پایان است بعید به نظر می‌آید که بتوانیم به عددی نزدیک به المپیک لندن یا فراتر از آن برسیم. اما نکته قابل توجه در رقابت‌های انتخابی المپیک ریو، رکوردشکنی بانوان ایرانی بود. آنها در این دوره توانستند 9 سهمیه ورودی المپیک را به دست بیاورند که در مقایسه با المپیک های دیگر آماری در خور توجه بود.

کشتی؛‌ آقای خاص کشتی بر روی نوار ناکامی
پر‌افتخار‌ترین رشته ورزشی ایران در تاریخ المپیک، این‌بار هم کانون توجهات اهالی ورزش است. در کشتی فرنگی سعید عبدولی در ۷۵ کیلوگرم، حبیب‌الله اخلاقی در ۸۵ کیلوگرم، قاسم رضایی در ۹۸ کیلوگرم ، امید نوروزیدر 66 و امیر قاسمی‌منجزی در وزن 13 کیلوگرم سهمیه گرفتند اما حمیدسوریان کشتی گیر وزن 59 کیلوگرم کشورمان ر رقابت‌های کشتی‌فرنگی گزینشی المپیک که در اولانباتور پایتخت مغولستان شرکت شد باز هم در کسب سهمیه ناکام شد البته پسر طلایی ایران بعید می رسد با شرایط فعلی بتواند جواز حضور در المپیک ریو را به دست بیاورد.

آخرین فرصت کادر فنی ایران برای کسب تنها سهمیه باقیمانده، تنها حضور در رقابت‌های گزینشی ترکیه خواهد بود که دو هفته دیگر در شهر استانبول برگزار می‌شود. حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم کادر فنی این بار هم حمید سوریان را برای رقابت های انتخابی المپیک اعزام می کند یا خیر.

خوشبختانه کسب تمام سهمیه‌های کشتی آزاد برای حضور در المپیک برزیل باعث شد تا رسول خادم با خیال راحت‌تری کار آماده‌سازی تیمش را برای حضور در المپیک دنبال کند. حسن رحیمی در ۵۷، سیداحمد محمدی در ۶۵، علیرضا قاسمی در ۷۴، علیرضا کریمی در ۸۶، عباس طحان در ۹۷ سهمیه‌های کشتی آزاد را کسب کردند.

کشتی فرنگی که در المپیک لندن ۶ سهمیه از ۷ سهمیه ممکن را کسب کرده بود در اندیشه حضور با ترکیبی کامل در ریو است تا شاید بتواند قسمتی از افتخارات لندن را بار دیگر تکرار کند.
البته کسب سهمیه در رشته کشتی در وزن صورت می‌گیرد از این رو این تحتمال وجود دارد کشتی گیری که سهمیه المپیک را کسب کرده‌است با نظر شورای فنی راهی مسابقات المپیک نشود.

تکواندو؛ امید ایران برای کسب مدال
تکواندو در‌ المپیک‌لندن نتوانست به انتظارات‌ جامه‌ عمل بپوشاند و به یک مدال نقره توسط محمد‌باقری معتمد‌بسنده کرد‌؛‌ مدالی که بسیاری معتقد بودند آغازی بر سیر نزولی این رشته مدال‌ آور است.‌ اما فدراسیون تکواندو باوجود همه انتقادها، برای آماده‌سازی تکواندوکاران در ریو 2016 دست به انتخاب کادر فنی جدید زد. البته این انتخاب موقت بود چرا که فدراسیون‌نشینان هم از این انتخاب تردید داشتند.

 اما پس از روی کار آمدن کادر فنی جدید و در راس آن بیژن مقانلو، نتایج خیره‌کننده این تیم نگاه‌ها را به تیم ملی تکواندو تغییر داد. به طوری که هم‌اکنون‌ تکواندو‌کاران ایران شانس مسلم مدال در المپیک ریو هستند. تیم‌ملی مردان ایران با سه نماینده از کشورمان سجاد مردانی،‌ مهدی خدابخشی و فرزان عاشور‌زاده در مسابقات انتخابی المپیک شرکت کردند که هر سه تکواندو کار موفق به کسب سهمیه شدند. در حال حاضر هر سه این هوگوپوشان از شانس‌های کسب مدال طلا در المپیک خواهند بود.

البته تغییراتی که فدراسیون جهانی در قوانین و مقررات مربوط به توزیع سهمیه المپیک در رشته تکواندو ایجاد کرد، امیدواری‌ برای کسب مدال تکواندوکاران را افزایش داد. براین اساس طبق تغییرات مربوط به کسب سهمیه المپیک به هر کشور اجازه کسب سهمیه در هر چهار وزن را دادند.
در تیم‌‌ملی المپیکی بانوان هم این امید وجود داشت که آنها هم‌ جواز حضور در ریو را به دست بیاورند. بنابراین این تیم در آخرین فرصت در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا با دو نماینده شرکت کرد. کیمیا علیزاده و اکرم خدابنده دو بانوی هوگوپوش ایران در این رقابت ها بود که دختر 18 ساله ایران و نابغه دختر تکواندو با کسب مدال طلا مسافر ریو شد و اکرم خدابنده از صعود به المپیک بازماند.

تیراندازی؛ شاهکار بانوان ایرانی
تیم‌ملی تیراندازی هم اکنون با کسب 5 سهمیه بهترین نتیجه تاریخ تیراندازی را به دست آورده‌است. الهه احمدی، نجمه خدمتی، مه‌لقا جام‌بزرگ، گلنوش سبقت‌الهی و پوریا نوروزیان تیراندازانی هستند که در رقابت‌های انتخابی المپیک موفق به کسب سهمیه شدند.از بین این 5 تیر انداز ابراهیم برخورداری، الهه احمدی و مه‌لقا جام‌بزرگ در المپیک‌لندن حضور داشتند . با توجه به کسب پنج سهمیه در رشته تیراندازی این نوید می‌رود که تیم‌ملی در المپیک ریو نتیجه قابل قبولی به دست بیاورد. اما متاسفانه مشکلات مالی فدراسیون تا حدودی آرامش تیراندازان را بهم ریخته است. در حال‌حاضر تیراندازان با مشکلات مالی بسیار زیادی روبه رو هستند و کمبود مهمات این روزها دغدغه اصلی تیراندازان شده است.

وزنه‌برداری؛ روی خط ناامیدی
وزنه‌برداری دومین رشته پر‌افتخار ایران در تاریخ المپیک بوده است. در این دوره با توجه به رده‌بندی مسابقات جهانی‌، 5 سهمیه به دست آمده‌است اما عملکرد ضعیف تیم کشورمان در مسابقات جهانی آمریکا و همچنین مصدومیت بهداد سلیمی و سعید محمدپور نگرانی‌ها را برای المپیک پیش‌رو افزایش داده است.

ولی اتفاق امیدوار کننده این روزهای وزنه‌برداری بازگشت دوباره سهراب مرادی است. این وزنه‌بردار که به دلیل نامه بازنشستگی فدراسیون قبل از حضور در المپیک ریو منع شده بود با رایزنی‌های علی مرادی با تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی این فرصت در اختیار او گذاشته شد تا با حضور در دو تورنمنت رسمی جام فجر و رویداد گزینشی المپیک (کلمبیا ۲۰۱۶) جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورد.

سهمیه المپیک در این رشته با توجه به عملکرد ورزشکاران در مسابقه‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و مسابقه‌های قاره‌ای ۲۰۱۶ یا براساس رنکینگ جهانی به صورت سهمیه فردی به ورزشکار داده می‌شود و در صورتی که چند ورزشکار در یک وزن سهمیه بگیرند، کمیته ملی المپیک هر کشور تصمیم می‌گیرد که کدام ورزشکار در المپیک شرکت کند.

یکی دیگر از راه‌های کسب سهمیه در این رشته، مسابقات کسب سهمیه قاره ای است. طبق قانون در سال ۲۰۱۶ برای هر قاره یک مسابقه کسب سهمیه برگزار می‌شود و تنها کشورهایی که سهمیه‌ای از مسابقات جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کسب نکرده‌اند می‌توانند از مسابقه‌های قاره‌ای سهمیه بگیرند.

کسب سهمیه المپیک در رشته وزنه‌برداری توسط وزنه بردار به دست می آید. به این صورت که سهمیه فردی بر اساس رنکینگ ۲۰ ژوئن ۲۰۱۶ داده می‌شود. افرادی که در بین ۱۵ نفر اول هر وزن باشند سهمیه می‌گیرند. این سهمیه به کسانی داده می‌شود که کشورشان از مسابقه‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ و مسابقه‌های قاره‌ای سهمیه نگرفته باشند. اگر بیش از ۸ ورزشکار این شرایط را داشته باشند، IWF تصمیم می‌گیرد که طبق رنکینگ به کدام ورزشکار سهمیه بدهد.

آخرین شانس وزنه بردارانی که هنوز به ریو نرسیده اند، برای کسب سهمیه مسابقات گرند پری ۲۰۱۶خواهد بود. به این صورت که اگر کشور میزبان از طریق مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هیچ سهمیه‌ای نگرفته باشد ۵ سهمیه به این کشور داده می‌شود که ۳ مرد و ۲ زن است.

تیر و کمان؛ زهرا نعمتی تنها نماینده ایران
رشته تیر و کمان در کسب سهمیه المپیک ریو حال و روز خوشی ندارد و تنها زهرا نعمتی موفق به کسب سهمیه در این رشته شد و حالا تمام نگاه ها به سمت اوست. زهرا نعمتی نامی آشنا برای ورزش ایران و جهان است. او در المپیک لندن به جهان ورزش معرفی شد، دختر تکواندوکاری که در یک تصادف پاهایش را از دست داد اما ناامید نشد و به دست‌هایش تکیه زد تا در جهان شگفتی ساز شود. نعمتی در پارالمپیک لندن هم حضور داشت و توانست اولین مدال خوش رنگ تاریخ این بازی‌ها را برای زنان ایران کسب کند. نمی توان گفت پرجمدار کاروان ورزشی ایران نیز محصول فدراسیون محمدعلی شجاعی است. فدراسیونی که اگر در رقابت های ترکیه نتواند به تعداد سهمیه های خود اضافه کند، باید شاهد تغییر جدی در ساختار مدیریت آن بود.

البته تیر و کمان در المپیک لندن هم نماینده داشت. زهرا دهقان و میلاد وزیری از ورزشکاران المپین ما در لندن بودند و حالا در این مدت زمان باقی مانده تا المپیک ریو انتظار می رود علاوه برنعمتی، ورزشکاران دیگری در این رشته به سهمیه المپیک برسند.

تیم ملی ایران همچنین جهت‌حضور قدرتمند در مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک در ترکیه (خردادماه) پس از پایان مسابقات جام جهانی چین در روز 13 اردیبهشت ماه به صورت مستقیم از ترکیه به بوسان کره جنوبی می‌رود تا یک اردوی 20 روزه را در این کشور برگزار کند.

دو و میدانی؛ حال خوش اما پردغدغه
دوومیدانی‌کاران هم‌7‌سهمیه برای المپیک ریو در جیب‌شان دارند. حسن تفتیان و رضا قاسمی (100 متر)،لیلا رجبی (پرتاب وزنه) ،محمدجعفر مرادی ( ماراتن )،حمید رضا زورآوند(پیاده روی) و احسان حدادی و محمود صمیمی (پرتاب دیسک‌)ورزشکارانی هستند که سهمیه المپیک را به دست آورده اند. مریم طوسی و سپیده توکلی هم یکی دیگر بانوان ایرانی اند که این روزها سخت مشغول تمرین هستند تا جواز حضور در المپیک را به دست بیاورند. رقابت‌های انتخابی المپیک از اردیبهشت ماه آغاز می شود و طوسی قصد دارد در ماده 200 و 400 متر بدود تا با کسب سهمیه راهی برزیل شود.

اما مهمترین موضوع این روزها نبود امکانات لازم برای ورزشکاران این رشته است به طوری که همه آنها از وضعیت و شرایط موجودگله دارند. لیلا رجبی تنها بانوی المپیکی این رشته از شرایط و امکاناتی که در اختیار ورزشکاران المپیکی گذاشته می شود گله دارد به طوری که چندی پیش به دلیل نارضایتی از شرایط موجود قصد کناره گیری از دنیای قهرمانی داشت اما با تلاش مسئولان دوباره به تمریناتش بازگشت.

در المپیک 2012 لندن دوومیدانی ایران 10 سهمیه در ماده‌های پرتاب دیسک، پرتاب وزنه مردان و زنان، 800 متر، 100 متر، 400 متر، پرش طول، پرتاب چکش، 100 متر با مانع و 20 کیلومتر پیاده‌روی داشت که احسان حدادی، امین نیک فر، سجاد مرادی، رضا قاسمی،‌ سجاد هاشمی، لیلا رجبی، محمد ارزنده، کاوه موسوی، روح الله عسگری و ابراهیم رحیمیان نمایندگان ایران در لندن بودند.

بوکس؛ اولین چراغ سبز کسب سهمیه
احسان روزبهانی اولین ورزشکاری بود که چراغ راه المپیک ریو را برای ورزش ایران روشن کرد. او درمرحله یک‌‌چهارم نهایی لیگ نیمه‌حرفه‌ای جهان در بلغارستان به روی رینگ رفت و با بینی شکسته، حریف خودش را شکست داد و موفق به کسب نخستین سهمیه ورزش ایران در المپیک ریو شد.

اما حال و روز دیگر بوکسورها برای کسب سهمیه چندان مناسب نیست. به طوری‌که مشت‌زنان ایران در رقابت‌های کسب‌سهمیه المپیک در چین حتی موفق به یک سهمیه المپیک هم نشدند و ظاهرا ورزشکاران این رشته باید از فرصتهای باقیمانده تا المپیکی شدن استفاده کنند.

مجید سپهوند در وزن 91+ کیلوگرم، پویا ناوی در 52 کیلوگرم، آرمین امجدیان در 56 کیلوگرم، دانا اسماعیل‌زاده در 60 کیلوگرم، اسماعیل ارمشی در 64 کیلوگرم، سجاد کاظم‌زاده در 69 کیلوگرم، سجاد محرابی در 75 کیلوگرم و سالار غلامی در 91 کیلوگرم از کسب سهمیه المپیک باز مانده بودند.

مسابقات گزینشی جهان در آذربایجان و یک رقابت بوکسورهای حرفه‌ای در بلغارستان آخرین فرصت ایران برای کسب سهمیه المپیک است.

دوچرخه سواری؛المپیکی 40 ساله در راه ریو
حسین عسگری در سن 40‌سالگی اولین سهمیه المپیک را در رشته دوچرخه‌سواری به دست آورد. او در رشته استقامت و تایم تریل جاده در مسابقات قهرمانی آسیا با کسب مدال خوش رنگ‌طلا سهمیه دوچرخه سواری را به نام ایران زد.

البته کسب سهمیه رشته دوچرخه‌سواری در المپیک قوانین خاص خودش را دارد و طبق ضوابط تعریف شده از سوی اتحادیه بین المللی «uci» در پایان هر سال به کشورهای هر قاره با توجه به نتایج کسب شده توسط تیم ملی،تیم های باشگاهی و ورزشکاران،امتیازدهی و جایگاه کشورها در قاره خود را مشخص می کند.

طبق قوانین و مقرارت فدراسیون جهانی در کسب سهمیه‌ المپیک در رشته دوچرخه‌سواری جاده‌، چهار تیم برتر رنکینگ آسیا سهمیه المپیک را کسب خواهند کرد که تیم اول رنکینگ ۳ سهمیه و تیم‌های دوم تا چهارم هر کدام دو سهمیه رشته دوچرخه‌سواری جاده را در المپیک خواهند داشت. باتوجه به این قانون تیم ایران از نظر رنکینگ در رتبه یک قرار دارد و کسب سه سهمیه در جاده برای ایران قطعی است.

اما یکی از اتفاقات نگران کننده این فدراسیون در آستانه المپیک وضعیت حسین عسگری است. این دوچرخه‌سوار که تجربه حضور چهار المپیک را در کارنامه خود دارد این روزها به دلیل بیماری ممکن است المپیک ریو را از دست بدهد و کاوران ایران بدون یکی از دوچرخه سوران باتجربهاش راهی برزیل شود.

تیم ملی دوچرخه‌سواری جاده کشورمان با ترکیب سه ملی‌پوش در المپیک ریو به میدان خواهد رفت که یکی از این ملی‌پوشان طبق قانون می‌تواند علاوه بر مسابقات تیمی (استقامت)، در رقابت‌های انفرادی تایم‌تریل هم رکاب بزند. با توجه به اینکه در دوچرخه‌سواری سهمیه به تیم داده می‌شود، هنوز معلوم نیست کادر فنی این تیم چه رکاب‌زنانی را به این رویداد اعزام خواهد کرد.

تیم‌های ملی پیست (کیرینگ و سرعت) کشورمان اگرچه شانس کمی برای کسب سهمیه المپیک دارند اما این فرصت برای آنها فراهم است تا در مسابقات گزینشی به میدان بروند. کار این رکاب‌زنان برای المپیکی‌شدن از آنجایی سخت است که ابتدا باید با حضور در رویدادهای آسیا جواز شرکت در مسابقات جهانی را به دست آورند و بعد از آن در میدان جهانی برای کسب سهمیه المپیک مبارزه کنند.

تیم ملی دوچرخه‌سواری جاده ایران در المپیک گذشته (٢٠١٢ لندن) با ترکیب مهدی سهرابی و امیر زرگری به‌عنوان نفرات اصلی در ماده استقامت جاده و علیرضا حقی در ماده تایم‌تریل در این بازی‌ها رکاب زدند.

جودو؛ تلخی گذشته تکرار نشد
المپیک‌لندن برای جودوی ایران با اتفاقات تلخ همراه بود چرا‌که محمدرضا رودکی تنها نماینده ایران به دلیل مصدومیت از مبارزه باحریفانش در این رویداد بزرگ بازماند و کاروان ایران در المپیکلندن عملا بدون جودوکار ماند.

اما در المپیک ریو شرایط به مراتب بهتر شد و باتوجه به اینکه توزیع سهمیه المپیک در جودو بر اساس رنکینگ جهانی به فرد داده می شود بنابراین جواد محجوب در وزن منهای 100 کیلوگرم و سعید ملایی در وزن منهای 81 کیلوگرم جواز حضور در المپیک را کسب کرده بودند.خوشبختانه در مسابقات قهرمانی آسیا مدال نقره علیرضا خجسته جودوکار 18 ساله ایران سومین سهمیه جودوی ایران را به ارمغان آورد.سهمیه سوم المپیک ریو در حالی برای خانواده جودو بدست آمد که تا چند ماه پیش کمتر کسی سهمیه المپیک را برای جودوی ایران پیش بینی می کرد.

البته کسب سهمیه در رشته جودو برخلاف دیگر رشته‌هاست و تیم ملی باید در دو تورنمنت دیگر رقابت‌های گرانداسلم باکو و گرندپری آلماتی شرکت کند. در حال حاضر قرار است سه جودوکار المپیکی (جواد محجوب، سعید ملایی و علیرضا خجسته) به همراه سعید مرادی راهی مسابقات آذربایجان شوند. اگر محجوب و ملایی بتوانند رنکینگ خود را تثبیت و ارتقا دهند و از آن طرف علیرضا خجسته بتواند با کسب مدال بین 22 نفر رنکینگ قرار بگیرد، سعید مرادی نیز به عنوان چهارمین جودوکار از سهمیه قاره استفاده خواهد کرد و راهی المپیک می‌شود.

شمشیربازی؛ روی خط پیشرفت
شمشیربازی ایران بعد از چنددهه غیبت در بازی‌های المپیک در المپیک ۲۰۱۲ حضور داشت و این حضور تنها توسط مجتبی عابدینی و در اسلحه سابر انجام شد. عابدینی در سابر مردان مقابل حریف رومانی قرار گرفت اما مقابل او شکست خورد و در رتبه 36 جای گرفت.

عابدینی برای کسب سهمیه در المپیک ریو با حضور در رقابت‌های مسابقات شمشیربازی جایزه بزرگ سئول با صعود به جمع ۸ نفر برتر رقابت‌ها ۲۱ امتیاز را کسب کرد و توانست خود را در ۱۴ نفر برتر رنکینگ دنیا جای دهد و دو سهمیه را برای ایران در المپیک ۲۰۱۶ ریو تثبیت کند.

با توجه به نتایج کسب شده مجتبی عابدینی از طریق رنکینگ جهانی سهمیه المپیک ریو را کسب کند. 14 شمشیرباز برتر جهان به صورت مستقیم راهی المپیک می‌شوند. از هر کشور تنها دو شمشیرباز می‌توانند از این طریق سهمیه بگیرند و سومین شمشیرباز از یک کشور اگر در میان این 14 نفر باشند حذف می‌شوند و سهمیه به نفر بعدی تعلق می‌گیرد.

خوشبختانه با سهمیه مجتبی عابدینی و دو شمشیرباز برتر کره جنوبی از طریق رنکینگ جهانی که در آسیا جزو سه نفر نخست هستند علی پاکدامن هم به عنوان برترین شمشیرباز آسیا در اسلحه سابر راهی المپیک ریو شد.

تنیس روی میز؛اتفاق تاریخی در ریو 2016
کسب دو سهمیه در المپیک لندن توسط پینگ پنگ بازان مرد و زن یکی از اتفاقات خوب در المپیک2012 بود. نوشاد عالمیان و ندا شسهواری اولین بانوی ایران موفق به کسب سهمیه لندن شدند اما هر دوی آنها مقابل حریفان شکست خوردند و از دور مسابقات کنار رفتند.

اما بازی‌های المپیک ریو بهترین نتیجه پینگپنگ بازان را از لحاظ کسب سهمیه بود. نوشاد عالمیان، نیما عالمیان، ندا شهسواری در ر ر‌قا‌بت‌های انتخابی المپیک در آسیای میانه جواز حضور در ریو را گرفتند و ایران برای اولین بار در تاریخ سه نماینده در المپیک دارد.

شنا؛ هنوز شناگران به آب نزدند
شنای ایران در المپیک لندن با حداقل نماینده، خودی نشان داد. محمد بیداریان تنها نماینده ایران توانست با «وایلد کارت» به المپیک تابستانی ۲۰۱۲ راه یابد و در این بازی‌ها با زمان ۵۲ ثانیه و ۹۳ صدم ثانیه شنا کرد و در جایگاه 42 ایستاد و از دور مسابقاتحذف شد.

البته شناگران ایران هنوز موفق به کسب سهمیه المپیک ریو نشدنداما این شانس را‌دارند با شناگرانی چون جمال چاوشی فر، آریا نسیمی شاد، مهدی انصاری، احمدرضا جلالی، آرشام میرزایی، احسان شفاعیان و افشین عسگری به همراه هفت شناگر دیگر که در تمرینات متمرکز و غیرمتمرکز تیم‌ملی‌حضور دارند برای رسیدن به سهمیه این بازی ها تلاش کنند.

قایقرانی؛ فاجعه برای المپیک!
قایقرانی ایران بهترین دوره المپیکی را لحاظ کسب تعداد سهمیه در المپیک لندن تجربه کرد. قایقرانان ایران در المپیک لندن در دو رشته سرعت و روئینگ توسط دو ورزشکار زن‌(آرزو حکیمی، سولماز عباسی) و دو ورزشکار مرد (احمدرضا طالیبان، محسن شادی) صاحب ۴ سهمیه شدند.

اما قایقرانانان تیم ملی ایران در رقابت های انتخابی المپیک ریو نتوانستند نتیجه مطلوبی کسب کنند .بعد از عدم کسب نتیجه توسط ملی‌پوشان آبهای آرام،چشم همه مسئولان فدراسیون قایقرانی به روئینگی‌ها بود تا با کسب سهمیه طلسم سهمیه نگرفتن قایقرانی در المپیک ریو را بشکنند.

البته این اتفاق افتاد و مهسا جاور بانوی رویینگ کار کشورمان توانست جواز حضور در المپیک ریو را کسب کند و در رقابت‌های انتخابی المپیک در کشور کره به مدال نقره برسد. اما نکته قابل توجه در عملکرد رویینگ بازان ناکامی عاقل حببیان بود.

با توجه به توزیع 7 سهمیه المپیک در قایق تک نفره سنگین وزن، همه مسئولان انتظار داشتند عاقل حبیبیان در این مسابقات سهمیه المپیک را بگیرد تا نتیجه لندن بار دیگر تکرار شود.حبیبان که قرار بود جایگزین خوبی برای محسن شادی شود نه تنها مدال نگرفت حتی نتوانست بین 7 نفر اول قاره کهن باشد و به سهمیه برسد. به طور حتم این نتیجه برای آینده رشته قایقرانی نگران کننده خواهد بود.البته در قایق دو نفره سبک وزن مردان و زنان هم کسی انتظار کسب سهمیه را نداشت. تیم دو نفره بانوان موفق به کسب سهمیه نشد. در تیم مردان هم قایقرانان به فینال B صعود کردند اما به دلیل مشکل یکی از بازیکنان و عدم اجازه پزشک این تیم در فینال حاضر نشدند.

متاسفانه وضعیت قایقرانی در رشته های دیگر هم چندان دلچسب نیست. ملی‌پوشان اسلالوم برای حضور در مسابقات کسب سهمیه راهی ژاپن شدند. امیرمحمد فتاح‌پور، رکسانا رازقیان و منیره نصرآزادانی ملی‌پوشان ایران در این رقابت‌ها بودند اما به قدری با حریفان خود فاصله داشتند که آنها هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و این رشته المپیکی نشد.

رشته بادبانی هم در حسرت المپیکی شدن ماند. احمد احمدی تنها ملی‌پوش ایران در رشته بادبانی بود و با وجود تمریناتی که ماه‌ها در کشورهای مختلف داشت در مسابقات ابوظبی نتیجه لازم را کسب نکرد و نتوانست به المپیک ریو راه پیدا کند.

آبهای آرام هم روزگار چندان آرامی را سپری نکرد. بعد از اینکه قایقرانان در مسابقات جهانی آبهای آرام شرکت کردند و نتیجه خوبی به دست نیاورند «محسن میلاد» رئیس کمیته آبهای آرام استعفا کرد و «سعید فضل اولی» یکی از ملی‌پوشان هم به دلیل مشکلاتی که با فدراسیون پیدا کرده بود به آلمان پناهنده شد.با این اوصاف وضعیت تیم ملی آب‌های آرام خوب پیش نمی رفت و آنها در مسابقات قهرمانی آسیا هم در اندونزی نتیجه خوبی به دست نیاوردند.

در رقابت‌های انتخابی المپیک در رشته آب‌های آرام ، قایقرانان در مسافت 500 متر در هر دوبخش مردان و بانوان در کایاک و کانو نتایج ضعیفی به دست آوردند اما فدراسیون امیدوار بود که عادل مجللی بتواند کسب سهمیه کند.البته در بخش بانوان هم فدراسیون باز امید داشت با وجود کسب یک سهمیه در کایاک توسط چین، آرزو حکیمی بتواند با قرار گرفتن در سکوی دوم سهمیه بگیرد، اما هیچ کدام از این رویاها محقق نشد. آرزو حکیمی با کسب عنوان ششمی به آرزوی المپیکی شدن نرسید و عادل مجللی هم در رده سوم قرار گرفت. به این ترتیب هیچ کدام نتوانستند جواز حضور در ریو را کسب کنند.

والیبال؛بلندقامتان طلسم ناکامی را می شکنند؟
ملی‌پوشان والیبال ایران با وجود افتخارات قابل توجه در چهار سال گذشته هنوز نتوانستند جواز حضور در المپیک ریو را به دست بیاورند. تمرینات تیم ملی والیبال ایران زیر نظر رائول لوزانوی آرژانتینی و خوان سیچلو پیگیری می شود و همگان منتظرند تا دستپخت این مربی جواز حضور در المپیک و پایان طلسم ناکامی 52 ساله برای صعود به المپیک باشد.

تیم‌ملی هم اکنون با هدایت لوزانو که رزومه قوی هم دارد هر روز با تمرینات سخت و فشرده برای رسیدن به المپیک تلاش می کنند. اگرچه این روزها زمان اندک آماده سازی تیم برای اهالی والیبال کمی نگران کننده شده است اما نباید این موضوع را نادیده بگیریم که تیم از بازیکنان قدرتمند و مربی کارآمد برخورددار است.
هشتم خردادماه زنگ مسابقات انتخابی المپیک در توکیو به صدا در می آید. مردان والیبال ایران برای المپیکی شدن باید مقابل تیم های استرالیا، چین، ژاپن، ونزوئلا، کانادا، لهستان و فرانسه به میدان بروند. پس از پایان رقابت ها و با مشخص شدن رده‌بندی نهایی این تورنمنت، سه تیم برتر رده‌بندی به‌عنوان سه سهمیه جهانی؛ المپیکی خواهند شد و همچنین برترین تیم آسیایی از میان رده‌های چهارم تا هشتم این تورنمنت به‌عنوان سهمیه قاره آسیا به المپیک ریو 2016 راه پیدا می‌کند.

بسکتبال؛ مسیر صعب العبور بائرمن و شاگردانش
بسکتبال ایران در بازی‌های گزینشی المپیک سال 94 فرصت‌ بسیار خوبی را در رده آسیایی از دست داد و با عدم موفقیت در کسب قهرمانی قاره، حالا باید در مسابقاتی بسیار سخت جهانی شرکت کنند.

بسکتبالیست‌ها در حالی به مسابقات انتخابی تورین ایتالیا می‌روند که یونان، ایتالیا و کرواسی هم در گروه ایران قرار دارند و تنها یک تیم از جمع این قدرت‌ها راهی المپیک خواهد شد. به طور حتم رویارویی با تیم های قدرتمند جهان برای آنها کار سخت و دشواری خواهد بود و راه یابی این صعود امری بعید به نظر می رسد اما صف‌ آرایی مقابل تیم های قدرتمند جهان زمینه مناسبی برای رشد بسکتبال ایران خواهد بود.

هندبال؛ناکام در راه المپیک ریو
تیم ملی هندبال ایران در فینال مسابقات انتخابی المپیک مقابل قطر شکست خورد تا شانس حضور در ریو را به صورت مستقیم از دست بدهد. هندبالیست های ایران در رقابت های انتخابی المپیک هم موفق به کسب سهیمه نشدند و مقابل تیم های چون اسلوانی، اسپانیا و سوئد شکست خورد و از صعود به المپیک ناکام ماند.

فوتبال؛ رویای 44 رسیدن به المپیک باز هم محقق نشد
شاید حضور فوتبال در المپیک یکی از بزرگ‌ترین آرزوی های ورزش ایران باشد، رویایی که در اکثر ادوار می‌توانست رنگ واقعیت به خود بگیرد اما همیشه شانس حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان از دست می‌رود به طوری که امسال هم حسرت 44 ساله صعود فوتبال به المپیک محقق نشد و شاگردان خاکپور مقابل ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا و انتخابی المپیک ۲۰۱۶ ریو ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل بازی کردند اما در وقت‌های اضافی ژاپن با نتیجه ۳ بر صفر به برتری رسید و تیم امید از رسیدن به المپیک بازماند.
منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مسعود مصطفوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
0
0
وزیر ورزش در مصاحبه اخیر خود حد و سقف انتظارات ورزش ایران را در المپیک ریو بیش از دو سه مدال ارزیابی نکرد ..!!؟
تب تند رفاقت بازیها در وزارت ورزش و فدراسیونهاورزشی کاملاً قابل لمس است
آقای وزیر آیا وقت اصلاحات به معنای نرسیده ..؟؟
نگاهی به عملکرد برخی از فدراسیون ها و حضور روسای ما قبل تاریخ آن ، چگونگی برنامه ریزی وزارت ورزش دلیل نتایج بسیار ضعیف کاروان ورزش ایران در ریو می باشد وزیر ورزش می بایست مشکلات و عدم کسب نتیجه را در درون خانواده ورزش ایران جستجو کند نیز برخی از دست اندر کاران ورزش بنا به توصیه و سفارش همچنان در مسئولیت خود باقی مانده اند که بدو حضور خود تا کنون ثمری برای آن رشته نداشته اند و فقط برای خود از جایگاه ورزش تریبون تبلیغاتی ساخته اند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین