کد خبر: ۳۶۳۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲

جلوگیری صددرصدی از خسارات سیلاب ها امكان ناپذیر است

كارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا كه با موضوع بررسی علل وقوع سیلاب ها در كشور برگزار شد، با بیان اینكه نمی توان بطور صددرصد مانع از بروز خسارات و تلفات سیلاب ها در كشور شد، اطلاعات مردم و مسئولان را در مواجهه با بلایای طبیعی ناكافی دانستند.
آفتاب‌‌نیوز : سیلابی كه در فروردین سال جاری بدنبال بارش های سیل آسا بوقوع پیوست، اغلب نقاط كشور را تحت تاثیر قرار دارد و با وجود پر سازی سدهای آبی كشور و نیز برطرف سازی كم آبی، خسارات مالی و جانی نیز در پی داشت.
این بار نیز همچون دفعات قبلی دستگاه های متولی از جمله سازمان مدیریت بحران و كارگروههای زیرمجموعه آن با آمادگی كامل به مقابله با این بحران طبیعی پرداختند اما همچنان وجود برخی اشكالات ریشه ای موجود در سیستم های اجرایی، كشور را دچار خسارات غیرقابل جبرانی كرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در میزگردی با موضوع بررسی علل وقوع سیلاب و اقدامات دستگاههای متولی، میزبان «احد وظیفه» مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی كشور، مرتضی اكبرپور معاون آمادگی و عملیات مدیریت بحران كشور
مسعود باقرزاده كریمی معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، مرتضی سلیمی قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و مرتضی مرادی پور مدیر مركز كنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بود.
مشروح این میزگرد در پی می آید:

** وقوع سیلاب ها را هشدار داده بودیم
مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی كشور در ابتدای این میزگرد به تشریح عملكرد این سازمان در مقابله با وقوع سیلاب فروردین ماه پرداخت و گفت: وضعیت جوی هوا و حجم بارش های فروردین ماه را با استفاده از دستگاههای پیش بینی و دیتای استخراجی به موقع پیش بینی و به دستگاه های متولی ابلاغ كردیم حتی هشدارهای لازم را به آن دستگاه ها دادیم.
احد وظیفه خاطرنشان كرد: ‌نخستین اطلاعیه پیش بینی سازمان هواشناسی در روز 22 فروردین ماه یعنی دو روز پیش از وقوع سیلابها صادر و ابلاغ شد، همچنین هشدارهای لازم در مورد طغیان چهار رودخانه مهم شامل «جراحی»، «كرخه»، «كارون» و «دز» با توجه به بارش های عمیق افزایش سطح حوضچه های آبی به دستگاه های متولی داده شد.
وی ادامه داد: پس از آن اخطاریه ای را در روز 23 فروردین ماه مبنی بر میزان حجم بارش ها و احتمال وقوع سیلاب خطاب به كشاورزان ابلاغ كردیم، علاوه بر آن و پس از آن هم در روزهای 24 تا 27 فروردین ماه یعنی روزهای درگیر سیلاب ها، سه اخطاریه دیگر داده شد.
مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی كشور با بیان اینكه بطور صددرصد نمی توانیم با بلایای طبیعت مقابله كنیم، افزود: وضعیت سیلاب ها با مدیریت بموقع بخوبی كنترل شد و آمارهای موجود گویای همین موضوع است، یعنی توانستیم با هماهنگی و مدیریت بموقع خسارات مالی و جانی را كاهش دهیم.

** منكر تغییر اقلیم در كشور نیستیم
وظیفه در پاسخ به این سئوال كه آیا بارش های برف در دومین ماه بهار در استان های سردسیر از جمله آذربایجان نشان از تغییر اقلیم است یا نه، گفت: نه، بارش نزولات جوی در برخی نقاط سردسیر كشور همیشه در فصول تابستانی هم اتفاق می افتد و این موضوع ارتباطی با تغییر اقلیم ندارد.
وی ادامه داد: منكر تغییر اقلیم در كشور نیستم اما این موضوع ناشی از دلایل دیگری همچون ازدیاد جمعیت انسانی است. عامل انسانی و جمعیت خود سبب شده تا دمای هوا در ساعات صبحگاهی بالاتر از دیگر ساعات باشد و البته تاثیر خودروها را بر تغییر دمای هوا نباید از نظر دور داشت.

** وزارت نیرو باید پاسخگوی سرریز شدن آب از سد دز باشد
معاون آمادگی و عملیات مدیریت بحران كشور نیز در ادامه این میزگرد به تشریح عملكرد سازمان مدیریت بحران پرداخت و با انتقاد از وزارت نیرو بخاطر سرریز شدن سد دز در سیلاب اخیر خوزستان گفت: وزارت نیرو باید پاسخگو باشد زیرا آگاهی لازم را راجع به حوضچه های سد دز زودتر از وقوع حادثه به مدیریت بحران اعلام نكرده است.
مرتضی اكبرپور ادامه داد: این وزارتخانه مكلف بوده كه ظرفیت سد و وضعیت آن را زودتر مشخص كرده و به مدیریت بحران اطلاع دهد تا در زمان بحران و سیلاب، آن میزان حجم آب را آزاد سازی نكنند.
وی افزود: اگر تمهیدات بموقع اتخاذ نمی شد و جلسات را به موقع برگزار نمی كردیم، بطور قطع در پایین دست سد با مشكل مواجه می شدیم.
اكبرپور با اشاره به ایجاد مسیرهای تفریحی و ایستگاه های ورزشی در حاشیه رودخانه دز افزود: وجود این مسیرها در حواشی رودخانه، مشكلات ما را در زمان بحران دو چندان كرد و اگر تصمیمات لازم توسط برخی مسئولان از جمله آقای شمخانی صورت نمی گرفت، معلوم نبود اكنون این رودخانه و ساكنان اطراف آن به چه سرنوشتی دچار می شدند.

** تاثیرپذیری 22 استان از سیلاب های فروردین ماه
وی درباره حوادث سیلاب فروردین ماه گفت: در سیلاب اخیر 22 استان تحت تاثیر قرار گرفتند كه از این تعداد سه استان از جمله ایلام، ‌لرستان و خوزستان بیشترین خسارت را داشتند.
معاون آمادگی و عملیات مدیریت بحران كشور همچنین با بیان اینكه اغلب جاده ها ومسیل ها دراستان های كشور دچار خسارت شدند، ‌خاطرنشان كرد: در بسترسازی جاده ها با مشكلات جدی مواجه هستیم، جاده ها بسیار آسیب پذیرند و از زیرساخت ها ضعیفی برخوردارند.
وی با بیان اینكه حوادث قهری و طبیعی با توسعه پایدار رابطه دارد، تاكید كرد: وزارت نیرو باید مجاب شود تا هر چه زودتر به سمت بسترسازی مسیل ها و جاده ها گام بردارد.

** هنوز عدد دقیقی از خسارات وارده سیلاب فروردین در دست نداریم
اكبرپور با بیان اینكه هنوز عدد دقیقی از خسارات مالی سیلاب فروردین در دست نداریم، ‌گفت: این خسارات در دست بررسی است كه متعاقبا اعلام خواهد شد.
معاون عملیات و آمادگی مدیریت بحران كشور همچنین آمار تلفات انسانی حادثه سیلاب فروردین ماه را هفت نفر اعلام كرد و گفت: البته یك نفر نیز روز 28 فروردین ماه جان خود را از دست داد.
وی افزود: از مجموع جان باختگان پنج نفر اهل ایلام، دو نفر اهل لرستان و یك نفر اهل كرمانشاه بودند.
اكبرپور درباره جبران خسارات وارده نیز گفت: در بخش تسهیلات زیربنایی 50 درصد خسارات وارده ناشی از سیلاب را دولت و 50 درصد مابقی را شهرداری ها جبران می كند. اما جبران خسارات راههای بین شهری صرفا به عهده دولت است. منازل مسكونی روستایی هم 50 میلیون ریال وام بلاعوض بابت تعمیرات و 20 میلیون ریال وام بابت تامین لوازم منزل از دولت دریافت خواهند كرد.
وی ادامه داد:‌ البته بقیه خسارت با ارائه تسهیلات وام 250 میلیون ریالی با اقساط كم بهره چهار درصد به آنها ارائه خواهد شد.
معاون آمادگی و عملیات مدیریت بحران كشور از رسانه ها به خاطر اطلاع رسانی به موقع، دقیق و جزء به جزء حادثه سیلاب فروردین ماه تشكر و قدردانی كرد.

** قدردان سازمان هواشناسی هستیم
اكبرپور همچنین با تشكر از سازمان هواشناسی درمورد اطلاع رسانی بموقع وضعیت جوی هوا و بارش ها بخصوص در سیلاب اخیر گفت: اگر به موقع اخطاریه و هشدارهای هواشناسی اعلام نمی شد قادر نبودیم تا اقدامات پیشگیرانه مقابله با سیلاب را به انجام برسانیم و به موقع خسارات را كاهش دهیم.
وی درباره اطلاعیه های هواشناسی توضیح داد:‌ مدیریت بحران ساختاری دارد كه بدنبال سیستم اخطاریه هواشناسی وضعیت جوی را به استانها ابلاغ می كند و استانها موظفند به شهرستانهای تحت تاثیر ابلاغ كنند.
معاون آمادگی و عملیات مدیریت بحران كشور ادامه داد: درصورتیكه وضعیت هشدار از سوی هواشناسی گزارش شود، این ابلاغیه از شوراهای هماهنگی مدیریت بحران به استانها كه مسئولیت آن در استان برعهده استاندار و در شهرستانها برعهده فرماندار است به استانها ابلاغ می شود و از آنان خواسته می شود تا به صورت آمادگی درآیند.
اكبرپور با بیان اینكه همه اطلاعیه های ما بصورت پیامك به مسئولان ارسال شده است و بطور لحظه ای اوضاع را رصد و به مردم نیز اطلاع رسانی كردیم، گفت: این وضعیت نیز به مردم از طریق رسانه های جمعی اعلام گزارش شده است.
معاون عملیات وآمادگی مدیریت بحران خاطرنشان كرد: در حادثه سیلاب فروردین اقدامات لازم را بطور مستمر انجام دادیم یعنی بطور مستمر هر هشت ساعت از استان ها یك گزارش داشتیم و واحد هشدار ما نیز فعال بود تا در صورت بروز سیلاب اقدام شود.
وی با ارائه آماری از عملكرد سازمان مدیریت بحران افزود: از 24 تا 27 فروردین ماه، 37 جلسه شورای هماهنگی بحران در پایتخت و ‌324 جلسه در شهرستان های كشوربرگزار كردیم. همچنین 255 مصاحبه با رسانه ها راجع به وضعیت لحظه ای حوادث انجام و متعاقب آن 300 اطلاعیه و 341 اخطاریه نیز برای استانها صادر شد.
اكبرپور با بیان اینكه نیروهای مسلح در ایام وقوع حادثه سیلاب در كنار عوامل امدادی بودند،‌ خاطرنشان كرد:‌ جلسات آمادگی بحران را از 24 اسفند سال 94 تا 15 فروردین سال 95 برای استان ها برگزار كردیم و از نیروهای مسلح خواستیم تا در زمان بحران در كنار عوامل امدادی حضور داشته باشند. خوشبختانه در این ایام از توان نیروی مسلح نیز در كنار عوامل امدادی برخوردار بودیم.

** سال 94 برای مدیریت بحران، ویژه بود
معاون عملیات و آمادگی مدیریت بحران گفت:‌ برای مدیریت بحران سال 94 سال ویژه ای بود زیرا احتمال وقوع پدیده ال نینو در كشور داده شده بود و باید خود را برای بروز احتمالی آن آماده می كردیم. همچنین شاهد بروز سیلاب در كشور بودیم.
وی توضیح داد: با توجه به اینكه آمادگی وقوع این پدیده را از اعلام كرده بودیم،20 آیتم مهم همچون لایروبی رودخانه ها و انهار در مناطق تحت تاثیر سیل به استانداران ابلاغ و از آنان خواسته شد تا نقاط آسیب پذیر بررسی شود.
اكبرپور ادامه داد:‌ علاوه بر این 14 كارگروه در دستگاه های اجرایی از قبیل وزارت جهاد، نیرو، راه و شهرسازی و... را در استانها برای مقابله با پدیده ال نینو بسیج كردیم و شورای مدیریت بحران را در این استانها تشكیل دادیم.

** شائبه های ناشی از سیلاب های اخیر صحت ندارد
معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز كه به صورت تلفنی در میزگرد حضور داشت، گفت: سیلاب های اخیر شائبه هایی در برخی بحث های كارشناسی به وجود آورده اند مبنی بر اینكه آیا مخازن سدها كافی بوده یا اگر مخازن بزرگتری داشتیم آب بیشتری جمع می كردیم؟ آیا سدهایی كه سرریز شدند خود سیلاب را تشدید كردند یا نه، كه بحث پیچیده ای است و به راحتی نمی توان قضاوت كرد.
مسعود باقرزاده كریمی ادامه داد: بحث كلی این است كه در مناطق خشك و نیمه خشك به لحاظ شرایط اقلیمی جریانات حدی مانند سیلاب ها و خشكسالی های بسیار شدید رایج است به همین خاطر است كه طی چندین هزار سالی كه نیاكان ما در این مناطق زندگی كرده اند، ترجیح می دادند آب را زیر زمین نگه دارند و بهترین و با اطمینان ترین آبها، آبهای زیر زمینی بود.
وی افزود: حالا كه سد سازی توسعه یافته، البته نمی خواهم بطور كلی تخطئه ایجاد كنم و بگویم سد سازی منسوخ است اما اینكه فرصت بدهیم آبها به منابع زیر زمینی تزریق شوند، یكی از كارهایی است كه می توانیم از این فرصت در سال های پرآبی برای سال های كم آبی استفاده كنیم و منابع آب زیر زمینی را كه منابع آبی استراتژیك هستند، احیا كنیم.

** مضرات سیلاب های كثیف برای تالاب ها
باقرزاده كریمی خاطرنشان كرد: اگر سیلاب ها با دوره هایی با بازگشت بالا رخ ندهند و تكرارها طبیعی باشد، برای محیط زیست نه تنها زیان آور نیستند بلكه مفید هم هستند چون تالاب ها بیشتر از رسوبات سیلابی تغذیه می كنند و این رسوبات حاصلخیز و زیستگاه بسیاری از زیستمندان حاشیه تالاب ها به حساب می آید.
این مسئول محیط زیست افزود: ولی سیلاب هایی كه به اصطلاح به آنها سیلاب های كثیف گفته می شود چون در اثر تخریب جنگل ها، مراتع و لخت شدن خاك در بالا دست حوضه، شدت گل آلودگی آنها بسیار بالا است، برای محیط زیست هم آسیب زا هستند.
وی ادامه داد: چون گل آلودگی بسیار زیاد آنها كدورت آب را به حدی افزایش می دهد كه برای آبزیان مضر است، سیلاب هایی كه چندی پیش در منطقه غرب و خوزستان اتفاق افتاد یكی از خصوصیات بارز آن بالا بودن غلظت گل و لای بود كه خسارت وارد كرد.
باقرزاده كریمی افزود: گل و لای موجب بالا آمدن عمق تالاب ها و كاهش حجم مخزن می شود، همچنین رودخانه ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد كه گل آلودگی آن موجب از بین رفتن آبزیان می شود.
وی گفت: با وجود سیل اخیر بیشتر تالاب های ما به نسبت های متفاوتی پرآب شدند، مثلا دریاچه ارومیه در همین سیلاب ها حدود 20 سانتیمتر بالا آمد، حداقل آبی كه شهریور ماه در دریاچه ارومیه وجود داشت 1/1270 متر از سطح دریا بود كه حالا به 1271 رسیده، یعنی یك متر بالا آمده است.
باقرزاده كریمی با بیان اینكه این گونه اتفاقات در بسیاری از تالاب های كشور رخ داداده، افزود: در خوزستان در تالاب شادگان آبگیری داشتیم، همچنین در لرستان در تالاب های پلدختر شاهد آبگیری بوده ایم كه این اتفاقات خوبی برای محیط زیست كشور است.
وی ادامه داد: اما گل آلود بودن می تواند در طولانی مدت حجم مخزن تالاب ها را كاهش دهد، آرزوی ما این است كه گل آلودگی سیلاب های كشور كمتر باشد تا مقام كشور در فرسایش خاك نسبت به جهان پایین تر آید تا در رتبه های اول دنیا نباشیم.

** وضعیت هامون مناسب است
باقرزاده كریمی گفت: سیلاب ها موجب شده اند تا آب مناسبی به بستر تالاب هامون جاری شود، درست است كه یك سری ساخت و سازها در مسیر رودخانه در افغانستان اتفاق افتاده است، یعنی موانعی ایجاد شده كه البته آنها هم برای توسعه كشاورزی این اقدام را انجام داده اند، اما واقعیت این است كه دیگر كمتر شاهد سیلاب های طبیعی هستیم كه قبلا از رودخانه هیرمند وارد هامون می شد.
وی افزود: البته وضعیت طبیعی برخی رودخانه ها مانند «فرح رود» كه به هامون می ریزد مناسب است و از این طریق آب خوبی از بخش شمالی هامون وارد این تالاب می شود و اكنون نیمی از تالاب هامون پر آب است اما عمق زیادی ندارد.
معاون امور تالاب ها در دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: سیلاب ها، رسوباتی كه با خود می آورند در مسیر مستهلك می شوند و هرچه به قسمت های پایینی حوضه می رسند شیب كمتر می شود و رسوبات را به تدریج باقی می گذارند و با توجه به اینكه تالاب ها آخرین نقطه رودخانه ها هستند در نتیجه كمترین میزان رسوب را به خود می گیرند، نه اینكه رسوبی وارد نمی شود بلكه بیشتر رسوبات در مسیر رودخانه های منهتی به تالاب ته نشین می شوند مگر تالاب هایی كه در حاشیه رودخانه ها قرار دارند.
وی افزود: در حاشیه رودخانه های دز و كرخه تالاب های با ارزشی داریم كه متاسفانه رسوبات بطور مستقیم وارد تالاب ها می شود، البته هنوز بعد از سیلاب ارزیابی از تالاب ها نداشتیم اما نظر كارشناسی من است كه رسوبات می تواند برای سوار شدن آب رودخانه به تالاب ها موانعی ایجاد كنند.
باقرزاده كریمی گفت: معمولا بعد از بروز این گونه سیلاب ها مرسوم است كه بازگشایی صورت گیرد تا مسیر ورود آب از رودخانه ها به تالاب ها مسدود نشود.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست پایش تالاب ها را برعهده دارد و با توجه به اینكه تالاب ها در كنار چه نوع رودخانه ای ( درجه یك یا فصلی ) قرار گرفته باشند با همكاری وزارت نیرو كارها تقسیم می شود كه یكی از آنها لایروبی مسیر تالاب ها است.
باقرزاده افزود: در برخی جاها وزارت نیرو مسیرها را با لایروبی باز می كند و برخی جاها نیز سازمان محیط زیست خود این كار را انجام می دهد، مانند تالاب های آجی گل، آلما گل و آلاگل در گلستان كه سازمان محیط زیست در حال لایروبی آنها است تا اتصال بین رودخانه و تالاب برقرار شود.
باقرزاده كریمی تاكید كرد: درست است كه سدها برای ما با ارزش هستند اما از آنها مهمتر، پایدارتر و قابل اطمینان تر منابع آبی زیر زمینی است و خوب بود كه آب ناشی از این سیلاب ها را كه در سرشاخه ها شدت و قدرت كمتری دارند، از طریق اقدامات مختلف مانند طرح آبخیزداری، آبخوان داری، پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی، در حد توان به زیر زمین تغذیه می كردیم.
وی گفت: چون قدرت این سیلاب ها به حدی بالا است كه نمی شود تمام آب ناشی از آنها را جمع كرد اما در سرشاخه ها و بالادست ها اگر طرح اولیه داشتیم و برنامه ریزی های قبلی صورت گرفته بود می توانستیم تغذیه مصنوعی را انجام دهیم كه با این كار هم شدت سیلاب كاهش می یافت و هم منابع آبهای زیر زمینی تغذیه می شدند.
باقرزاده كریمی افزود: حالا هم اعتقاد داریم باید در سطح كلان به سمت تامین آبهای زیر زمینی حركت كنیم، حتی اگر لازم باشد از منابع سدها بكاهیم و به منابع آبهای زیر زمینی اضافه كنیم. این كار در تركیه انجام شده، چند سد كه برای توسعه كشاورزی احداث كرده بودند اعلام كردند كه این سدها را بابت هدف تامین آبهای زیر زمینی احداث كرده ایم و از آبهای زیر زمینی به مردم سهم آب می دهیم چون هم قابل كنترل و هم مطمئن است.

** باریك شدن مسیر رودخانه ها بر اثر ساخت وسازهای بی رویه
وی گفت: در گزارش ها آمده كه تعارضات بستر رودخانه ها موجب بروز خسارات شده است زیرا ساخت وسازها، مسیر آب را تنگ و باریك كرده اند، اما حالا كه مسیر رودخانه باز و حدود بستر آنها مشخص شده، باید سعی كنیم این مسیرها و جریان ها را آزاد بگذاریم تا خسارت سیل ها به حداقل برسد.
باقززاده كریمی ادامه داد: حتی برخی پل سازی ها هم اشتباه صورت گرفته و به فراوانی پل هایی دیده می شود كه زاویه دهانه آنها نسبت به مسیر سیلاب اشتباه است كه نتیجه طراحی های غلط است كه به مانعی برای ورود آب و سیلاب ها تبدیل شده اند، همچنین ساخت و سازها در حاشیه رودخانه در كشور، بسیار دیده می شود كه حل آن نیازمند همكاری دولت و دستگاه های مرتبط است.

- پارازیت های مزاحم رصد رادارهای هواشناسی هستند
مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی كشور همچنین در ادامه این بحث با انتقاد از وضعیت پارازیت ها و اثرات مخرب آنها بر عملكرد رادارهای هواشناسی گفت: با وجود آنكه طول باند رادارها را خارج از وضعیت استانداردی تا حدودی تغییر داده ایم اما باز هم پارازیت ها مخل وضعیت كاری رادارهای هواشناسی هستند.
احد وظیفه، طول موج رایج رادارهای هواشناسی را 30 درجه ذكر كرد و افزود: متاسفانه با این امواج بدرستی قادر به ارزیابی رادارها نیستیم زیرا این امواج تحت تاثیر امواج مزاحم م پارازیت ها هستند.
وی گفت: اكنون اثرات پارازیت ها و امواج مزاحم بر رادارهای هواشناسی كه در همه نقاط استان كشور بویژه تهران - شمالغرب و شمال مشهود است، سبب می شود تا در ارزیابی نهایی دیتاهای استخراجی توسط رادارها به اشتباه بیافتیم و نتوانیم بدرستی نسبت به وضعیت جوی تصمیم بگیریم.
وظیفه یادآور شد: ابرهای جوششی با دانه های باران با رادار خوب رصد می شوند و حتی حركت كند یا سریع آنها با رادار قابل مشاهده و ارزیابی است.

** تا پایان قرن اخیر دمای هوای جهان 5 درجه افزایش می یابد
مدیركل پیش بینی سازمان هواشناسی همچنین گفت: آمارها حاكی از آن است كه با گرم شدن زمین، افزایش دمای پنج درجه ای در هوای جهان ایجاد خواهد شد و اكنون دنیا دنبال آن است كه این دما را تا دو درجه ثابت نگه دارند.
وی با اشاره به مناطق قطبی نیز تصریح كرد: تصاویر موجود مناطق قطبی نشان می دهد كه از سال 1977 میلادیف از مساحت یخی مناطق قطبی تا چه میزان كم شده است.

** عملكرد سازمان ها در سیلاب اخیر مطلوب بود
قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر نیز در این میزگرد، عملكرد ارگان‌های مربوط در سیلاب‌های اخیر كشور را مطلوب ارزیابی كرد و افزود: با وجود بارشی كه در 50 سال اخیر بی سابقه بود، عملكرد سازمان ها و ارگان‌های مربوطه در هنگام وقوع سیلاب مطلوب بود.
مرتضی سلیمی گفت: هلال از بیشترین توانایی خود برای امداد رسانی به 22 استان كشور بهره برد.

** كشته و مفقود شدن 8 نفر در سیلاب ها اخیر
وی از كشته و مفقود شدن هشت نفر در سیل و آبگرفتگی فروردین تا چهارم اردیبهشت خبر داد و گفت: سه نفر بر اثر برخورد صاعقه و چهار نفر بر اثر طغیان رودخانه جان باختند و یك نفر همچنان مفقود است.

** ناآگاهی، سبب مرگ افراد در سیلاب اخیر كشور
سلیمی تاكید كرد: اگر آگاهی و ترس عاقلانه از خسارات ناشی از حوادث و بلایا در میان افراد وجود داشت شاهد چنین مرگ و میرهایی نبودیم.
قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر، آگاهی و شناخت چگونگی مواجهه با سوانح و بلایا را محدود به افراد جامعه ندانست و گفت: مسئولان نیز باید شناخت و آگاهی كافی داشته باشند.
وی به ساخت و ساز فضاهای مكان ‌ها تفریحی در كنار رودخانه ها اشاره كرد و افزود: بسیای از سازه‌ها مانند پل‌ها نامناسب كه بر روی رودخانه ساخته شده اند موجب بروز سیلاب شدند.

** از بودجه سال گذشته ریالی پرداخت نشده است
سلیمی با اشاره به پرداخت نشدن بودجه امدادی هلال احمر در سال 94 گفت: متاسفانه ریالی از بودجه 700 میلیارد تومانی به دلیل مشكلات مالی دولت پرداخت نشده ست.
قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر درباره بودجه امسال سازمان امداد و نجات گفت: امسال مجلس شورای اسلامی 100 میلیارد تومان از بودجه 500 میلیاردی امداد و نجات هلال احمر را به ارتش واگذار كرد و در نهایت بودجه امسال امدادی هلال احمر به 400 میلیارد تومان رسیده است.

**سرخ پوشان با سیلی صورت خود را سرخ می كنند
سلیمی گفت: سرخ پوشان هلال احمر با توجه به مشكلات مالی فراوان با سیلی صورت خود را سرخ می كنند.
وی ابراز امیدواری كرد، با توجه به وظایف خطیر سازمان امداد و نجات هلال احمر مسئولان توجه بیشتری به این سازمان داشته باشند.

** ضرورت گسترش بیمه و بهره مندی آن در مواقع بحران
سلیمی، ضرورت گسترش بیمه را در میان اقشار روستایی ضروری دانست و افزود: مشكل اصلی روستاییان در سیلاب‌های اخیر، از دست دادن دام‌ها و محصولات كشاورزی بود.
وی گفت: بارها شاهد بودیم هنگام وقوع سیلاب، مشكل اصلی روستاییان نداشتن آب و مواد غذایی نبوده است.
قائم مقام سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر گفت: بیشتر روستاییان تجربه زندگی سخت را دارند و می‌توانند مواد غذایی اولیه را تهیه كنند، مشكل اصلی آنان از دست دادن دام ها و محصولاتشان است.

** ضرورت تدوین برنامه مدون پاسخگویی به مخاطرات
مدیر مركز كنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز مشكل كشور در حوزه امدادرسانی را نبود برنامه مدون پاسخگویی به مخاطرات كشور اعلام كرد.
مرتضی مرادی پور با بیان اینكه قانون سازمان مدیریت بحران كشور هنور تصویب نشده، گفت: نبود متولی اصلی مدیریت بحران كشور یك از مشكلات است.

** مسئولان شناخت درستی از بحران ندارند
وی با بیان اینكه نه تنها مردم بلكه مسئولان شناخت درستی از بحران و بلایا ندارند، گفت: بارها شاهد بودیم با مجوز مسئولان، استان اجازه ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها صادر شده كه با كوچكترین سیلاب باید منتظر فاجع بزرگ بود.

** صرفه جویی‌هایی كه سبب مرگ می‌شود
مرادی پور یكی از مشكلات موجود در سیلاب‌ها اخیر كشور را لایروبی نشدن رودخانه ها اعلام كرد و افزود: برخی مسئولان به اشتباه تصور می كند با لایروبی نكردن بستر رودخانه‌ها در هزینه ها صرفه جویی كرده اند، در حالیكه با بروز سیلاب‌ها خسارات مالی چند برابر به وجود می آید.
وی ادامه داد: خساراتی كه سیلاب‌ها به بار می‌آورد محدود به خسارات مادی نیست و ممكن است خسارات جانی نیز در پی داشته باشد.

** امدادگرانی كه در هنگام بارش باران، لباس روزها عادی بر تن می كنند
مرادی پور با اشاره به كمبودهای سازمان امداد و نجات گفت: در سیل و آب گرفتگی ها اخیر شاهد كمبودهای زیادی از جمله قایق و لجن كش بودیم.
مدیر مركز كنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: امدادگران برای امداد رسانی بهتر در وضعیت های همچون باران و سیل باید لباس‌ها مخصوص و ضد آب به تن داشته باشند اما اكنون، امدادگران ما از این امكان نیز بی بهره هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین