کد خبر: ۳۶۳۹۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۱

درخواست ایران برای استرداد «رجوی»

آفتاب‌‌نیوز :  الهام با اعلام اينكه بر طبق تصميم هيأت وزيران دبيرخانه شوراي ملي ايمني زيست از وزارت جهادكشاورزي به سازمان حفاظت محيط زيست منتقل مي‌شود، به تأكيد رييس جمهور بر تعطيلي دفاتر نمايندگي زائد و غير ضروري داخلي و خارجي دستگاههاي مختلف كه به هر نحوي از بودجه‌ دولت استفاده مي‌كنند اشاره كرد و توضيح داد: در صورتي كه اين دستگاهها خارج از چارچوب عمل كنند، فعاليت آنها بدون مجوز قلمداد مي‌شود.

وي تصويب موافقتنامه همكاري ايران و صربستان را از ديگر تصميمات هيات دولت برشمرد.

وي با اشاره به ابلاغ آيين‌نامه اقامت مديران در محل مديريتشان، توضيح داد: بر اين اساس همه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتي موظفند تمام مديران محلي در استانها را از كساني انتخاب كنند كه در منطقه ساكن باشند و در محل خدمت به صورت دائم حضور يابند.

الهام از تصويب آيين‌نامه داروهاي روانگردان كه بالغ بر 116 قلم است، ارتقاي سطح همكاري مشترك بين ايران و كويت از كميته به كميسيون مشترك و همچنين اختصاص 10 ميليارد ريال براي بيمه ساختمانهاي تازه ‌تأسيس بم را از ديگر تصميمات دولت برشمرد.

وي افزود: وزارت علوم به دنبال دستور رييس جمهور براي كاهش شهريه‌ دانشگاه‌ها فعاليتهايي را آغاز كرده بود كه اين فعاليتها در حال حاضر به سامان رسيده و اين وزارتخانه پيشنهاد خود را در اين ارتباط به رييس جمهور ارائه كرده است. با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام ‌شده، بر اساس شاخص‌هاي علمي و دانشگاهي شهريه‌ها از 10 تا 40 درصد كاهش خواهد يافت. بر اين اساس شهريه دوره كارشناسي ارشد شبانه تا 30 درصد، كارشناسي شبانه تا 40 درصد، كارشناسي ارشد مؤسسات غير دولتي و انتفاعي تا 20 درصد، كارشناسي ارشد پيام نور تا 10 درصد و گروههاي پودماني و علمي كاربردي بين 27 تا 40 درصد كاهش مي‌يابد.

سخنگوي دولت اجراي اين مصوبه را منوط به ابلاغ رييس جمهور و از مهرماه سال 1384 دانست و گفت: ممكن است اين تخفيف‌ها افزايش پيدا كند ولي كاهش پيدا نمي‌كند. چون در حال حاضر مهرماه سال 1384 را پشت سر گذشته‌ايم، در صورت ابلاغ رييس جمهور، هزينه‌هاي سال 1384 كاهش پيدا كرده و مابقي شهريه‌هاي پرداخت شده به دانشجويان برگردانده مي‌شود.

الهام همچنين با تأكيد بر كاهش شهريه‌هاي دانشگاه آزاد، اين ابلاغيه را شامل دانشگاههاي آزاد ندانست و گفت: هيات امناي دانشگاه آزاد بايد در خصوص كاهش شهريه‌ها اقدام كند و با توجه به كمكهاي دولت، دانشگاه آزاد نيز هرچه زودتر بايد در اين راستا اقدام كند.

غلامحسين الهام در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري كه جزئيات طرح روسيه در خصوص غني‌سازي مشترك اورانيوم را خواستار شده بود، گفت: نمي‌توانم جزئيات اين طرح را بگويم. اطلاع‌رساني در اين زمينه بر عهده‌ سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي است و آقاي لاريجاني تا جايي كه لازم باشد جزئيات را ارائه مي‌كند.

خبرنگاري از الهام پرسيد: آقاي كروبي در گفت‌گو با يكي از روزنامه‌ها گفته بود برخي از اعضاي دولت در يك جريان برنامه‌ريزي‌شده به برخي از خرافات دامن مي‌زنند. نظر شما در اين خصوص چيست؟ وي پاسخ داد: يكي از خرافاتي كه ما دامن مي‌زنيم، كاهش هزينه‌هاي تحصيل و سفرهاي استاني است. از خرافات ديگر خبر ندارم، بگوييد كجاست كه توضيح دهم. حوزه كاري‌ ما خدمت‌رساني، پيشرفت همه‌جانبه كشور در راستاي عدالت‌محوري و محبت‌ورزي است. دولت سعي مي‌كند برنامه‌هاي خود را بنا بر اين چهار اصل و قانون اساسي و قوانين مصوب و دفاع از منافع مردم و مصلحت كشور به پيش ببرد.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر صحت تقاضاي بودجه 100 ميليارد دلاري استانداري اصفهان با توجه به اينكه اين استان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام معرفي خواهد شد، توضيح داد: در حال حاضر نمي‌توان در مورد بودجه از جمله بودجه‌هاي استاني اظهار نظر كرد. البته فعاليتهاي فرهنگي به هزينه نياز دارد و تلاش ما بر اين است كه از موقعيتي كه به وجود آمده در راستاي گسترش فرهنگ اسلامي و ايراني استفاده كنيم. در راستاي فعاليت‌هاي فرهنگي نيز پيش‌بيني‌هاي لازم تا سطح متعارف انجام مي‌شود ولي من اعتقاد ندارم كه تمام كارهاي فرهنگي مستلزم بار مالي بالاست. با هزينه‌هاي مناسب نيز مي‌توان اين كار را انجام داد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران استرداد سركرده منافقين را درخواست خواهد كرد يا خير؟ گفت: آمريكايي‌ها از عراق بيرون بروند، ما موضوع استرداد را با دولت عراق مطرح كرده و پيگيري مي‌كنيم. دولت آمريكا يك دولت اشغالگر است كه در منطقه حضور پيدا كرده و ما اميد داريم كه با استقرار كامل دولت عراق اين موضوع را پيگيري كنيم.

الهام با اشاره به جنايات‌ منافقين، اظهار داشت: اميدواريم دولت‌هاي جهان به‌خصوص دولتهاي اروپايي و آمريكايي متوجه شوند كه فعاليتهاي تروريستي اين گروهك گريبان‌گير كل بشر است.

وي تصريح كرد: با دولتي كه اشغالگر است و اشغالگري مي‌كند نمي‌توانيم مبادله‌اي داشته باشيم.

سخنگوي دولت در خصوص اقدامات دولت براي آزادي گروگان‌هاي ايراني در پاكستان گفت: وزارت كشور اين مسأله را بطور همه‌جانبه و جدي پيگيري مي‌كند. اميدواريم مذاكرات به نتيجه خوبي برسد و ريشه‌ اين‌گونه حوادث در مناطق حساس كشور بخشكد.

الهام در خصوص ارائه گزارش كميته 29 نفره ستاد كل نيروهاي مسلح به مقامات قضايي گفت: مقامات قضايي پيگير اين پرونده هستند و اطلاع‌رساني در اين خصوص به عهده سخنگوي اين قوه است.

وي در مورد جزييات سفر هيات دولت به استان هرمزگان نيز توضيح داد: در اين سفر رييس جمهور ديدارهايي با مردم خواهد داشت و سعي خواهيم كرد از نزديك با مشكلات و محروميت‌هاي اين استان آشنا شويم و از ظرفيتهاي موجود در قانون بودجه، نظام بانكي و ديگر اعتبارات جهت حل مشكلات مردم اين استان استفاده كنيم. رويكرد كلي ما در سفر به استانها آشنايي با محروميت‌ها و كاهش محروميت‌هاي مردم آن استان است.

سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد عملكرد وزارت امور خارجه نيز گفت: وزارت امور خارجه و دستگاههاي اجرايي موظفند در چارچوب سياست‌هاي كلي اعلام‌شده حركت كنند. وزارت امور خارجه و ساير وزارتخانه‌ها موظف به پاسخگويي در برابر مجلس و دولت هستند. رييس جمهور به عنوان منتخب مردم مطالبات مردم را از تمام دستگاهها مطالبه مي‌كند و وزارتخانه‌ها نيز موظفند برنامه‌هاي مصوب را پيگيري كنند. معتقديم همه بايد همراه و همدل باشيم و با سرعت و شتاب بيشتري در راستاي اهدافمان حركت كنيم.

الهام در خصوص آغاز تحقيقات هسته‌اي توضيح داد: بنا بر آنچه كه اعلام شده، امروز تحقيقات هسته‌اي از سر گرفته مي‌شود و اين تحقيقات مشمول ممنوعيت‌هاي قانوني نيست. تعليق ما داوطلبانه بوده و ما آغاز فعاليت خود را در اين ارتباط به آژانس اعلام كرده‌ايم و مطابق برنامه و با حضور كارشناسان آژانس كار تحقيقات مي‌بايست آغاز شود.

وي همچنين در خصوص صحت خبر محاكمه يك اسراييلي به اتهام جاسوسي براي ايران گفت: در حال حاضر اسرائيل دچار مشكل است و براي فرار از مشكلات خود اقدام به فرافكني مي‌كند. چنين چيزي صحت ندارد.

سخنگوي دولت در مورد پرداخت پاداش به كارمندان دولت به مناسبت عيد غدير نيز گفت: تاكيد داريم در شادي عمومي سهيم باشيم و دولت و رييس جمهور تأكيد دارند كه دستگاهها از ظرفيت‌هاي خود براي هديه و پاداش استفاده كنند. در چارچوبي كه مشخص خواهد شد در يكي از اين دو عيد با توجه به امكانات موجود، به كارمندان بن‌هايي داده مي‌شود و اين قدم كوچكي است. البته در حال حاضر نمي‌توانم در مورد ميزان بن اظهار نظر كنم. البته اين به اين معنا نيست كه ديگر پاداش‌ها و بن‌ها حذف مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، الهام در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران، در مورد شيوع آنفلوانزاي مرغي گفت: از تمام رسانه‌ها به‌خصوص رسانه‌ ملي درخواست مي‌كنم در اعلام خبرهايي كه موجب اضطرار و نگراني مردم مي‌شود تعجيل نكنند. انتشار اخباري كه تاييد نشده جز نگراني ارزش ديگري ندارد. دولت با اين بيماري برخورد مي‌كند و در اين ارتباط جاي هيچ‌گونه نگراني نيست. من اطلاعات ارائه شده در اين ارتباط را تاييد نمي‌كنم.

خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت در مورد كسري بودجه، مازاد درآمد دولت، هم‌چنين فعاليت‌هاي بخش خصوصي پرسيد كه الهام پاسخ داد: دولت به هيچ وجه بخش خصوصي را در استفاده از ذخاير ارزي و سرمايه‌گذاري محروم نكرده است. دولت در تلاش است زمينه‌اي را براي سرمايه‌گذاري در بخش خصوصي ايجاد كند و مطالبي كه در اين ارتباط گفته مي‌شود درست نيست.

وي در مورد متمم بودجه نيز گفت: متمم بودجه، منابع و جداول آن در اختيار مجلس است كه هفته‌ آينده در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.

الهام در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون پيشنهادي از سوي شركت‌هاي داخلي و خارجي در خصوص غني‌سازي مشترك اورانيوم ارائه شده يا خير؟ اظهار داشت: در اين مورد بحث روسيه مطرح بوده و ما در اين مورد به ديگر كشورها پيشنهادي نداده‌ايم و آماده‌ دريافت پيشنهاد هستيم.

خبرنگار ديگري در مورد سفر رييس‌ جمهور به سوريه پرسيد كه الهام گفت: سفر رييس ‌جمهور به سوريه در راستاي ارتباط دوستانه بين دو كشور است و در پاسخ سفر بشار اسد به كشورمان انجام مي‌شود. تاريخ سفر رييس‌جمهور به سوريه به زودي اعلام مي‌شود.

سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت برنامه‌اي براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني ندارد؟ گفت: بحث سازمان تجارت جهاني يك بحث كارشناسي است و ما در حال بررسي كارشناسانه اين موضوع هستيم. تصميم‌گيري بعد از بررسي همه‌جانبه و نگاه به منافع اقتصادي و ملي كشور اتخاذ خواهد شد.

وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر تعريف "انتظار" نيز گفت: انتظار در فرهنگ شيعه نياز به تعريف ندارد. ما منتظر آخرين وارث پيامبر هستيم و فكر نمي‌كنم در بين مردم كسي وجود داشته باشد كه چنين اعتقادي نداشته باشد. فرهنگ انتظار، آينده را براي ما روشن مي‌كند و فردايي اميدبخش است كه ما به دنبال جامعه‌ مطلوب و ايده‌آل مي‌رويم و سعي مي‌كنيم قدم‌هاي محكمي براي رسيدن به اين جامعه ايده‌آل برداريم. طبق اصول قانون اساسي، در عصر غيبت با توجه به اينكه ما به سمت ظهور حركت مي‌كنيم، بايد جهت‌گيري‌هايمان اسلامي، عدالت‌محورانه و با توجه به اين رويكرد باشد. اگر امام عصر (عج) امروز ظهور كند، كسي براي حفظ حكومت با ايشان چالش نمي‌كند و حكومت را با تمام وجود به وي مي‌سپارد. بازي قدرت در كار نيست. انقلاب بايد به سمت عدالت و موعود حركت كند. ما نبايد به خود گرفتار شويم. بايد به سمت عدالت حركت كنيم. البته در اين ارتباط نگاه انحرافي نيز وجود دارد. يعني عده‌اي مي‌گويند كه ما بايد بي‌حركت باشيم و سكون اختيار كنيم و موظف نيستيم كه در راستاي ايجاد زمينه‌هاي ظهور حركت كنيم. ما راه خود را مي‌رويم و امام عصر (عج) نيز راه خود را كه اين به منزله جدايي دين از سياست است.

الهام همچنين در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر قوانين ما اسلامي هستند يا خير؟ گفت: بايد ضوابط و قوانين تكامل پيدا كند. ما قانونمند هستيم. اگر قرار بود قوانين تكامل پيدا نكنند، به مجلس احتياج نداشتيم. بايد قوانينيمان را در راستاي عدالت‌محوري تنظيم كنيم و اگر معتقديم ما خلا قانوني نداريم، پس به مجلس چه احتياجي است؟

به گزارش ايسنا، خبرنگاري در مورد ارتباط اعضاي هيات دولت با مصباح يزدي و موضع دولت درباره مبحث جمهوريت سوال كرد كه الهام در جواب گفت: رويكرد دولت، خدمت به مردم است، در چارچوب برنامه‌هاي اعلام شده حركت مي‌كند و اجازه نمي‌دهد كه مسائل حاشيه‌اي و جزئي مانع كار كردن و پيشرفت دولت در راستاي خدمت به مردم باشد. مباحثي را كه در اين ارتباط مطرح مي‌شود مباحث مهم، جدي و موثري نمي‌بينيم و اجازه نمي‌دهيم كه سناريوهايي باعث شود دولت از پرداختن به امور اصلي دور بشود و در روند كارش معطلي ايجاد شود.

وي افزود: مباحثي كه مطرح مي‌شود مباحث صرفا نظري است كه بايد در دانشگاه‌ها و مراكز فكري و نرم‌افزاري مراحل خود را طي كند. دولت نيز بايد راه خود را برود و به مسيرهاي فرعي منحرف نشود. دولت منبعث از مردم است و در چهارچوب قانون اساسي حركت مي‌كند و قانون اساسي ما نيز برآمده از اسلام و رهنمودهاي امام (ره) است.

الهام ادامه داد: بحث‌هايي كه اين چند روزه در خصوص جمهوريت مطرح مي‌شود موضوعيت ندارد. همان‌طور كه گفتم دولت برآمده از قانون اساسي و حافظ جمهوري اسلامي است. جمهوري اسلامي، نه يك كلمه كمتر، نه يك كلمه بيشتر. دولت سوگند وفاداري به قانون اساسي خورده است و خود را موظف به اجراي آن مي‌داند. دولت نبايد از مسير اصلي خود منحرف و به مسائل حاشيه‌اي وارد شود.

سخنگوي دولت در ادامه درباره صحت خبر خريداري 22 فروند هواپيما گفت: تقويت ناوگان هوايي در برنامه و دستور كار دولت است. اگر بخواهيم خريدي انجام دهيم بايد منافع و شرايط ايمني اين هواپيماها را در نظر بگيريم و در اين راستا از تمام ظرفيت‌هاي موجود استفاده مي‌كنيم. من اين مورد را به صورت خاص و جزئي تاييد نمي‌كنم.

الهام در ادامه به جلسه‌ هفته‌ گذشته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با رييس ‌جمهور اشاره كرد و گفت: اين كميسيون هفته گذشته با نظرات رييس‌ جمهور در مورد مسائل سياسي خارجي آشنا و بسياري از ابهامات رفع شد. سياست خارجي ما يك سياست معين است كه در نظام رقم خورده و از طرف رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت با قوت دنبال مي‌شود. ما به دنبال حفظ مصلحت كشور و منافع ملي هستيم و در سياست خارجي چنين مواردي در نظر گرفته شده است. ما در رابطه با سياست خارجي با ديگر كشورها نيز به استقلال كشورها احترام مي‌گذاريم و معتقديم نبايد دنيا را به دو قسمت آزاد و قرنطينه تقسيم‌بندي كرد. در دنياي آزاد بايد تمام كشورها روابط برابري داشته باشند.

الهام گفت: ما نگاه به جلو داريم و رييس‌جمهور اميدوار است كه در كوتاه‌مدت برنامه‌هايش اثربخش باشد. البته اثرات همه‌جانبه نيازمند برنامه‌ريزي‌هاي مدون است و اين برنامه‌ريزي‌هاي مدون، از جمله برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي در بلندمدت طراحي شده و محقق مي‌شود. تركيب دولت تا يك ماه قبل هنوز كامل نشده بود و اكنون نيز اين دولت برنامه‌ مهمي از جمله تنظيم لايحه‌ بودجه‌ سال 85 را پيش رو دارد. هيچ‌گاه در راستاي حل مشكلات مردم متوقف نمي‌شويم و هر گامي كه جلو مي‌رويم احساس مي‌كنيم بايد قدم بلندتري در راستاي مطالبات مردم برداريم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ابراز نگراني برخي از مسولان نظام از سياست‌هاي انقلابي دولت در نامه‌اي به مقام معظم رهبري صحت دارد يا خير؟ گفت: در مورد نامه‌اي كه مي‌گوييد چيزي نمي‌دانم. سياست‌هاي انقلابي دولت در چهارچوب اهداف و قوانين اسلامي كشور و مطالبات مردم است و هيچ‌يك از شخصيت‌هاي كشور نمي‌توانند با سياست‌هاي انقلابي مخالف باشند؛ چون در آن صورت ضد انقلاب محسوب مي‌شوند.

وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا خريد اقلام كامپيوتري توسط شركت‌ها بايد با اجازه وزارت ارتباطات صورت گيرد يا خير؟ گفت: اين دستور در ارتباط با برنامه‌هاي كلان است. ما شوراي كامپيوتر، انفورماتيك و اطلاع‌رساني داريم و اين شوراها نيازهاي كشور را تعريف مي‌كنند و اين مصوبه در مورد مسائل ريز و جزئي نيست.

به گزارش ايسنا ،‌در ادامه جلسه سخنگوي دولت با خبرنگاران ، خبرنگار ديگري از الهام در ارتباط با پيشنهاد رييس‌جمهور در مورد حقوق بشر و گفتمان با ديگر كشورها در اين ارتباط پرسيد كه آيا راهبرد عملياتي در اين زمينه تدوين شده يا نه؟ الهام در جواب گفت: وزارت امور خارجه ماموريت دارد كه سياست خارجي دولت و نظام را پيش ببرد. پيشنهاد رييس‌جمهور در دو عرصه‌ي بنيادي و مباني، فكري و نظارتي بود و ما در اين راستا آمادگي داريم و تحقق اين امر بستگي به اين دارد كه طرف مقابل نيز از اين پيشنهاد استقبال كند يا نه و اگر طرف مقابل استقبال كند ما آمادگي خود را در هر دو بعد اعلام مي‌كنيم. ما معتقديم كه در دين اسلام و قانون اساسي به كرامت انساني و آزادگي انسان‌ها اعتنا شده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین