کد خبر: ۳۶۴۳۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵

تصاویر/ در حاشیه خلیج فارس

زمین‌شناسان معتقدند که در حدود پانصدهزار سال پیش، صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، بر اثر تغییر و تحول در ساختار درونی و بیرونی زمین، شکل ثابت کنونی خود را یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
خلیج فارس در آغاز، بسیار پهناور بوده به طوری که تا اواخر دوره سوم زمین‌شناسی بیشتر جلگه‌های برازجان، بهبهان و خوزستان ایران تا کوه‌های زاگرس در زیر آب بوده‌اند.

از دیدگاه زمین‌شناسی، خلیج فارس فرونشست زمین ساختی کم عمقی است که دوره ترشیاری پیش در حاشیه جنوبی رشته کوه زاگرس تشکیل شده‌است.

تصاویر/ در حاشیه خلیج فارس

در واقع این دریا بازمانده گودال بزرگی است که از دوران گذشته زمین شناختی زیر تأثیر فشار ناشی از آتش فشان‌های فلات ایران بوده و پایداری فلات عربستان در مقابل این واکنش‌های تکتونیکی سبب ایجاد و توسعه پهنا-ژرفای آن شده‌است.

آب و هوای خلیج فارس خشک و نیمه استوایی است. در تابستان دما گاهی تا ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد و میزان تبخیر بیشتر از میزان آب‌های وارده می‌شود. در زمستان دما تا ۳ درجه سانتی گراد هم گزارش شده‌است.

در عین شوری زیاد آب خلیج فارس، ۲۰۰ چشمه آب شیرین در کف و ۲۵ چشمه آب کاملاً شیرین در سواحل آن جریان دارند که منشأ همگی آن‌ها از کوه‌های زاگرس در ایران است. آب‌های شیرینی که وارد خلیج فارس می‌شوند عمدتاً محدود به روان آب‌های کوه‌های زاگرس در ایران است.

تصاویر/ در حاشیه خلیج فارس

یکی از اقدامات ایران برای پاسداری از میراث معنوی و فرهنگی خلیج فارس رسمیت دادن به روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور بود. در این راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیر ماه سال ۱۳۸۴ روز ۱۰ اردیبهشت ماه که مصادف با اخراج پرتقالی‌ها از تنگه هرمز است را روز ملی خلیج فارس نام نهاد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
2
41
حيف اين مناظر و سواحل كه بلااستفاده دراين مملكت افتاده و كسي از آن بهره برداري نمي كند و باز مي گوييم جوان بيكار داريم اشتغال ندارند ؛همه اينها كفران نعمت است
جانباز مستاجر بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
2
20
ساخت و تکمیل و خدمات شهری به و ... مهمتر است !
خلیجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
7
فارس - فارس- فارس- خلیج فارس- خلیج فارس - خلیج تا ابد فارس- خلیج فارس
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین