کد خبر: ۳۶۴۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶

هویت قدیمی‌ترین شیاطین مصر باستان کشف شد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد حیوانات وحشتناکی که روی تابوت‌های مصریان باستان نقاشی می‌کردند، مربوط به 4000 سال پیش هستند و از نظر مصریان آن زمان، سمبولی از اهریمن بوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از دیلی‌میل، سمبولی شبیه به پرنده‌ای بزرگ با سر گربه در دو تابوت یافت شده که در کنار دست‌نوشته‌هایی روی چرم منقش شده‌ است. باستان‌شناسان با تحقیق روی این سمبل‌ها کشف کرده‌اند که به عقیده مصریان باستان این پرنده نماد اهریمن بوده است که با چنگال‌های بلندش قربانیان را گرفته و سر آنها را قطع کرده است.

در یکی از این نقاشی‌ها، یک اهریمن در نقش نگهبان وحشتناک دروازه آتشین است که روی تابوتی از دوران پادشاهی میانه مصر (1870 تا 1830 قبل از میلاد) به تصویر کشیده شده است. این اهریمن در شمایل پرنده‌ای بزرگ با سر گربه سیاه است. اهریمنی شبیه به این ولی با کمی تفاوت نیز روی طومار چرمی قاهره وجود دارد.

این تحقیق توسط وائل شربینی، محقق مستقل در زمینه متون مذهبی مصر باستان، و زمانی که وی طرح پرنده با سر گربه را روی دو تابوت و یک دست‌نوشته چرمی باستانی یافت، مطرح شد.
تابوت‌ها مربوط به دوران پادشاهی میانه مصر یعنی حدود 4000 سال پیش است و نقاشی دیگر نیز روی یک طومار چرمی 4000 ساله است که محققان به صورت تصادفی چند سال پیش در قفسه‌های موزه مصر باستان در قاهره پیدا کردند. در واقع این طومار چرمی بیش از 70 سال پیش در این موزه نگهداری و به باد فراموشی سپرده شده بود.

شربینی می‌گوید: «اگرچه توصیفات متنی تمامی انواع هویت‌های مافوق طبیعی در متون دینی مثل متون اهرام نوشته شده‌اند اما توضیحات تصویری در این موارد بسیار نادر است».

وی می‌افزاید: «یکی از مسائل مهمی که در تحقیقات روی نوشته‌های حک شده تابوت‌ها و مقبره‌ها زیاد مدنظر گرفته نشده، بحث پیکرنگاری است. در طول تحقیقات فشرده‌ای که حدود 17 سال روی کتاب Book o Two Ways داشتم، متوجه شدم که تعداد بسیاری از جزئیات پیکرنگاری در تحقیقات ما اصلا مدنظر گرفته نشده است».

وی عنوان می‌کند: «مسائلی که در تحقیقات روی نقاشی‌های مصر باستان نادیده گرفته شده است، شناخت هویت موجودات فراطبیعی است. به طور مثال، در متون باستانی سه اهریمن به تصویر کشیده‌ شده‌اند که دو تا از آنها تا به امروز ناشناخته باقی مانده‌اند. این دو اهریمن، یکی In-tep نام دارد که شبیه به یک سگ با شمایل بابون است و دیگری Chery-benut نام دارد که شمایلی نامعلوم اما با سر انسان دارد و به نظر می‌رسد که نگهبانان مدخل یک بنای پیچیده شبیه به پرستشگاه هستند. در این پرستشگاه به نوبه خود، دالان‌هایی وجود دارد که اهریمن‌هایی با هویت‌های دیگر از آنها نگهداری می‌کنند».

یکی از شیاطینی که در متون و نقاشی‌های این تابوت کشف شده، بخشی از مجموعه‌ای از جادوهای مراسم دفن مردگان در مصر باستان است که روی این تابوت مربوط به آغاز دوره میانی مصر باستان حک شده است.

شربینی می‌گوید: «متنی که روی این تابوت نوشته شده، این بنای تو در تو را به خدای ماه یعنی Tith و خدای خورشید ربط می‌دهد».

به گفته وی، سومین اهریمن Ikenty نام دارد که نگهبان دروازه آتشینی است که به یک منطقه ممنوعه هدایت می‌شود و در آن تصویر خدائی مخفی شده است. این شیطان قبلا در تابوت مربوط به پادشاهی میانه مصر باستان به شکل یک پرنده بزرگ با سر گربه سیاه است.

شربینی می‌گوید: «متن‌های این تابوت نشان می‌دهد که این اهریمن با سر گربه با قدرتی باورنکردنی و با سرعت خیلی زیادی به هر کسی که می‌دیده، حمله می‌کرده است».

به گزارش آنا، مصریان باستان به ابرقدرت‌های زیادی عقیده داشتند که هم بدخواه بودند و هم خیرخواه؛ یعنی بعضی‌ها با تهدید و خطر همراه بودند و بعضی‌ها محافظ، یار و مدافع به شمار می‌رفتند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین