کد خبر: ۳۶۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۲۰:۰۸

مرکل به متحدی منتقد برای واشنگتن تبدیل می شود

آفتاب‌‌نیوز : به نوشته این روزنامه آلمانی ، " ویلیام برنز " معاون وزیر امورخارجه آمریکا در آستانه سفر " آنجلا مرکل " صدراعظم آلمان به واشنگتن به منظور دیدار و گفتگو با " جرج بوش " رئیس جمهوری مناسبات دوجانبه را بسیار تنگاتنگ و نزدیک خواند .

این در حالی است که در همین اثنا صدراعظم آلمان در گفتگویی خواستار تعطیلی زندانهای گوانتانامو شد . تاگس اشپیگل افزود : تمامی این امور نشان می دهد که مسئله زندانهای گوانتانامو می تواند از جمله مواردی باشد که گفتگوهای طولانی " مرکل " و " بوش " را در پی داشته باشد . صدراعظم آلمان ورئیس جمهوری آمریکا محور مذاکرات روز جمعه خود را بر بهبود، و تقویت مناسبات دوجانبه قرار داده اند .

این روزنامه آلمانی با اشاره به مسئله پرواز مخفیانه هواپیماهای سیا بر فراز کشورهای اروپایی نوشت : بی شک اگر مرکل در این زمینه به تحقیق و تفحص بیشتر پرداخته و خواهان ارائه اطلاعات آمریکایی ها باشد به متحدی منتقد برای سران کاخ سفید تبدیل می شود ، امری که همواره دو طرف از آن پرهیز دارند .

در بخش دیگری از مقاله تاگس اشپیگل می خوانیم : آمریکا از دیرباز درصدد بهبود روابط خود با کشورهای اروپایی به ویژه اتحادیه اروپاست . اکنون زمینه آن فراهم شده تا " بوش " در کنار " مرکل " صدراعظم جدید آلمان که همواره از خط مشی های واشنگتن حمایت کرده بتواند برای تحقق این خواسته خود تلاش کند .

رئیس جمهوری آمریکا با توجه به سفر آتی مرکل به روسیه معتقد است که صدراعظم جدید آلمان در مقایسه با "گرهارد شرودر " صدراعظم سابق این کشور نمی تواند شریک خوبی برای " ولادیمیر پوتین " به شمار آید .

پیش از این قرار بود " آنجلا مرکل " صدراعظم جدید آلمان به منظوردیدارو گفتگو با " جرج بوش " رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ 11 ژانویه راهی واشنگتن شود . وی با اعلام تاریخ جدید این سفر در 13 ژانویه تصریح کرد : یکی از عمده دلایل تعویق این دیدار برنامه های فشرده کاری مقامات دو کشور اعلام شده است .

روابط برلین - واشنگتن به علت مخالفت " گرهارد شرودر" صدراعظم سابق آلمان با حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی به سردی گرایید. این در حالی است که هم اینک علاوه بر آلمانها، مقامات آمریکا نیز خواهان بهبود روابط دوجانبه هستند .

در بیانیه کاخ سفید آمده است : آلمان متحدی قوی برای آمریکا به شمار آمده و اولین شریک در توسعه دموکراسی در اروپای شرقی، افغانستان، خاورمیانه و همچنین تقویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) و حمایت از رشد اقتصادی جهانی است .

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین