کد خبر: ۳۶۵۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸

روحانی در انتخابات مجلس باخت یا برد؟

برای روحانی مجلسی بدون زاکانی، رسایی، حسینیان، کوچک زاده، کوثری و ... قطعا مجلسی مطلوب است. مجلس دهم ترکیبی از اصلاح طلبان واصول‌گرایان طرفدار برجام است و این یعنی مجلسی مطلوب روحانی.
آفتاب‌‌نیوز : این روزها جریان مخالف دولت بر این باور هستند که روحانی تنها رئیس جمهوری است که نتوانسته است مجلس بعد از دولت خود را به دست بیاورد. به طور مثال نقوی حسینی یکی از مخالفان اصلی دولت یازدهم در مجلس نهم که به مجلس آینده نیز راه پیدا کرده است در این مورد می‌گوید:« در دولت روحانی بیش از 50 درصد از کرسی های مجلس را اصولگرایان به دست آوردند یعنی پیروزی قاطع آنها در انتخابات مجلس دهم. در دولت اصلاحات، مجلس ششم سرکار آمد و حتی 50 نفر اصولگرا هم به مجلس راه نیافت. آقای احمدی نژاد مجلس هشتم را ساخت و 10 نفر اصلاح طلب نیز نتوانستند به مجلس راه یابند.»

نکته‌ای که مخالفان روحانی به آن توجه نمی‌کنند این معناست که روحانی به دنبال مجلسی کاملا اصلاح طلب یا اصول‌گرا نبود بلکه رئیس دولت یازدهم به دنبال مجلسی بود که موافق برجام باشد. این اتفاق هم در اسفند 94 و اردیبهشت 95 اتفاق افتاد. روحانی به انتخابات مجلس دهم نه به عنوان رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نگاه می‌کرد بلکه به این انتخابات به عنوان رقابت میان « برجامی‌ها و ضد برجامی‌ها» نگاه می‌کرد.

بر اساس همین نگاه هم می‌توان گفت حسن روحانی برنده قطعی انتخابات مجلس دهم است. بسیاری از نامزدهایی که به مجلس دهم راه پیدا کرده‌اند در طیف حامیان برجام تعریف می‌شوند. برای حسن روحانی چندان فرقی نمی‌کند که این حامی برجام اصلاح طلب باشد و یا اصول‌گرا. روحانی برای پیش بردن اهداف خود در دوران پسا برجام احتیاج به نمایندگانی دارد که ریل گذاری این دوران را برای روحانی به درستی انجام دهند. نمایندگان مجلس نهم به دلیل مخالفت با برجام سعی می‌کردند به هر طریق ممکن سنگی را در راه برجام بیندازند و اجازه ندهند که برجام مسیر طبیعی خود را طی کند.

مروری بر رفتار این نمایندگان با دولت در ماجرای برجام به خوبی حکایت از این معنا دارد. تشکیل کمیسیون ویژه برجام با حضور مخالفان دولت، تهدید اعضای تیم مذاکره کننده به دفن در سیمان، استیضاح ظریف و .... اشاره کرد. حالا فکر کنید که روحانی بعد از خرداد 95 با نمایندگانی روبرو است که موافق برجام هستند و به جای دفن تیم مذاکره کننده به دنبال همراهی با دولت در ماجرای برجام هستند.

در همین ارتباط احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس دهم  اميدوار است كه در دوره دهم  با كمك ساير نمايندگان بتوانند از برجام و نحوه اجراي صحيح آن محافظت كنند و اين را يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي پيش روي مجلس دهم مي‌داند.

برای روحانی مجلسی بدون زاکانی، رسایی، حسینیان، کوچک زاده، کوثری و ... قطعا مجلسی مطلوب است. مجلس دهم ترکیبی از اصلاح طلبان واصول‌گرایان طرفدار برجام است و این یعنی مجلسی مطلوب روحانی.

روحانی قبل از انتخابات هفتم اسفند به آرزوی خود در مورد مجلس دهم اشاره کرده بود:« دلمان می‌خواهد معتدلین به مجلس بروند و این آرزوی ما است اما قانوناً‌ و عرفاً حق مداخله نداریم و باید تلاش کنیم انتخابات سالم برگزار شود و به هر حال همه جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خود را به مجلس بفرستند.» حالا با نگاهی به نتایج انتخابات مجلس دهم می‌توان به این نتیجه رسید که روحانی برنده انتخابات مجلس است چون مجلس مورد نیاز او یعنی مجلس معتدل و موافق برجام شکل گرفته است.

این درست نکته‌ای است که اصول‌گرایان به آن توجه نمی‌کنند. توجه نکردن به هدف روحانی از انتخابات مجلس یکی از اشتباهات استراتژیک اصول‌گرایان در دهه 90 بود.


منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
کیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
0
چون انتخابات درست وبدون تقلب برگزارشد نه مثل اصوگراها ازترس همه ردصلاحیت میکنند وتخریب میکنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین