کد خبر: ۳۶۵۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
سرپرست معاینات بالینی مركز تهران خبر داد:

نزاع با افزایش احساس امنیت كم می شود/فرهنگ عذرخواهی ضعیف است/تهران، خراسان رضوی و اصفهان در صدر بیشترین آمار نزاع

سرپرست معاینات بالینی پزشكی قانونی مركز تهران گفت:افزایش احساس امنیت در جامعه، نزاع و دعوا را كاهش می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدحسین میرجلیلی افزود: مهم ترین دلیلی كه به عنوان نمونه برخی افراد با خود سلاح سرد حمل می كنند، نداشتن احساس امنیت است.

وی ادامه داد: هر چه نقش نیروهای پلیس پررنگ تر شود به طور طبیعی احساس امنیت در جامعه بیشتر می شود و دیگر افراد نیازی نمی بینند تا برای دفاع از خود سلاحی، همراه داشته باشند یا چوبی در ماشین حمل كنند.

سرپرست معاینات بالینی مركز تهران عدم رعایت حقوق یكدیگر را از مهم ترین دلایل آمار بالای نزاع در كشور عنوان كرد و اینكه نخستین اصل در رابطه با نزاع احترام نگذاشتن به حقوق همدیگر است.
وی اضافه كرد: بسیاری از دعواها به این دلیل است كه یك نفر حقوق دیگری را زیر پا گذاشته است و طرف مقابل در مقام اعتراض برمی آید.

به گزارش اداره كل پزشكی قانونی استان تهران به گفته میرجلیلی فرهنگ عذرخواهی كردن و كوتاه آمدن از موضع شخصی در كشور بسیار ضعیف شده است و اگر هر كدام از افراد بتوانند در عذرخواهی پیش قدم شوند، آتش شعله ور طرف مقابل را می توانند خاموش كنند.

وی در عین حال به نكته دیگری نیز اشاره كرد و آن اینكه دستگاه های مسئول مانند سازمان پزشكی قانونی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی ابتدا باید آمار نزاع را تفكیك كنند؛برخی نزاع ها مانند همسرآزاری جزو نزاع های خانوادگی به شمار می آیند و برخی نیز نزاع های خیابانی هستند كه تحت عوامل مختلف مثل مسائل مالی، رعایت نكردن حقوق همدیگر و رعایت نكردن شئون جامعه رخ می دهند و هر كدام باید از لحاظ آماری تفكیك و برنامه ریزی خاصی برای آنها انجام شود.

**حضور سریع پلیس 110در كاهش نزاع موثر است 
به گفته سرپرست معاینات بالینی مركز تهران، تسریع حضور نیروی انتظامی و پلیس 110 نیز موضوع مهمی در كاهش نزاع است و اگر دستگاه های ذیربط سریع تر در محل نزاع حاضر شوند؛ چه بسا از گسترش نزاع یا حتی از بروز آن راحت تر بتوان جلوگیری كرد.

آموزش همگانی نكته دیگری است كه میرجلیلی آن را در كاهش نزاع مهم دانست و اینكه خانواده ها باید به فرزندان خود آموزش دهند و رفتار آنان را زیر نظر بگیرند؛ البته بهترین راه آموزش، آموزش بصری مانند نمایش و یا آموزش در مدارس است.

وی افزود: بعضی وقت ها افراد نمی دانند حادثه ای ممكن است روی دهد و نمی دانند یك نزاع بسیار ساده گاهی می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد كه باید این موضوع آموزش داده شود.نزاع ساده می تواند تبعات خیلی جدی داشته باشد و منجر به نقص عضو، فوت و یا موارد دیگری از این قبیل شود كه دامنگیر خود فرد نیز می شود.

سرپرست معاینات بالینی مركز تهران، مساله اخلاقی را نیز در این زمینه، موضوع مهمی عنوان و خاطرنشان كرد كه صبر، سعه صدر، گذشت، كنترل خشم یا همان «كظم غیظ» یا ترویج فرهنگ عذرخواهی می تواند در كاهش نزاع بسیار موثر باشد.

**بالابودن آمار نزاع در فصل گرما 
میرجلیلی در مورد اینكه آیا دلیل خاصی برای بالا بودن آمار نزاع در فصل تابستان وجود دارد یا نه ، چنین توضیح داد: این مساله از سال های طولانی در آمارهای سازمان پزشكی قانونی وجود دارد كه در فصل گرما آمار نزاع خیلی بیشتر است.

سرپرست معاینات بالینی مركز تهران ادامه داد: آمار تصادف ها نیز در تابستان بسیار بالاست كه می تواند به خاطر تردد بیشتر خودروها باشد و البته این موضوع به پژوهش علمی نیاز دارد.

میرجلیلی طولانی بودن ساعات روز را یكی از دلایل این امر دانست و گفت: از آنجا كه مردم در تابستان ساعت های بیشتری را در پارك ها، خیابان ها و تفرجگاه ها بسرمی برند، بنابراین احتمالا این موضوع می تواند تنش را زیاد كند.

وی بیشترین آمار نزاع را نزاع های خیابانی عنوان كرد و افزود: باید با انجام تحقیقات لازم بررسی كرد كه آیا خود گرما روی رفتار مردم تاثیر دارد یا علت دیگری وجود دارد.

به گزارش ایرنا از سازمان پزشكی قانونی در سال گذشته(1394) 564 هزار و 223 مصدوم نزاع به مراكز پزشكی قانونی كشور مراجعه كردند.

براساس این گزارش از كل مراجعه كنندگان به دلیل نزاع در سال گذشته 390 هزار و 301 تن مرد و 173 هزار و 922 تن زن بودند. 

در این مدت استان های تهران با 101 هزار و 109، خراسان رضوی با 46 هزار و 798 و اصفهان با 39 هزار و 998 بیشترین و استان های خراسان جنوبی با سه هزار و 305، ایلام با سه هزار و 426 و سمنان با چهار هزار و 514 مراجعه كمترین آمار مراجعین نزاع را داشتند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین