کد خبر: ۳۶۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۵

پيام مقام معظم رهبري به مناسبت كنگره‌ي عظيم حج

آفتاب‌‌نیوز : متن پيام مقام معظم رهبري به مناسبت كنگره‌ي عظيم حج به اين شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحيم

قال الله تعالي: فاذاقضيتم منا سككم فاذكروالله كذكركم آبائكم او اشد ذكرا

(چون مناسك خود را به پايان برديد خدا را چنان ياد كنيد كه پدران و برترين عزيزان خود را ياد مي‌كنيد، بل از آن نيز بيشتر)سوره‌ي بقره آيه‌ي 200

برادران و خواهران مسلمان !

روزهاي حج، روز‌هاي اميد و نويد است. از سويي شكوه همبستگي ميان مسافران خانه‌ي توحيد، در دل‌ها اميد مي‌آفريند و از سويي طراوت يافتن جان‌ها به بركت ذكر الهي، گشايش در‌هاي رحمت را نويد مي‌دهد.

حاجيان پس از آنكه پر رمز و راز حج را كه خود لبالب از ذكر و خشوع است به جاي آورند، بار ديگر به ذكر خدا فرا خوانده مي‌شوند. اين تاكيد از آنرو است كه ياد خدا دل‌هاي افسرده را فروغ مي‌بخشد و نور ايمان و اميد در اين مي‌دمد . . . و دل آنگاه كه اميدوار و مومن است، آدمي را بر درست پيمودن گردنه‌هاي لغزنده و پرچالش زندگي و رسيدن به قله‌هاي كمال مادي و معنوي قادر مي‌سازد.

معنويت حج، همين در ذكرالله است كه چون روح در يكايك اعمال حج گنجانيده شده است. اين سرچشمه‌ي مبارك بايد پس از دوران حج نيز همچنان بجوشد و اين دستاورد، ادامه يابد.

آدمي در ميدانهاي گوناگون زندگي،‌ قرباني غفلت خويش است. هرجا غفلت هست انهدام اخلاقي و انحراف فكري و هزيمت روحي نيز هست. و همين ضايعات است كه به نوبه خود مي‌تواند علاوه بر اضمحلال شخصيت افراد انسان، شكست ملت‌ها و فروپاشي تمدن‌ها را نيز پديد آورد.

حج يكي از برترين تدابير اسلام در غفلت‌زدايي است. بين‌المللي بودن اين مراسم، گويا اين پيام را مي‌رساند كه امت اسلامي در هويت جمعي خود نيز، جدا از وظيفه‌ي فردي هر مسلمان، موظف به غفلت‌زدايي از خويشتن است.

عبادات و مناسك حج، فرصت مي‌دهد كه ما اسارت و وابستگي غفلت‌بار خود به لذت‌طلبي و هوس و تن آساني را موقتا ترك كنيم. احرام و طواف و نماز و سعي و وقوف، ما را از ياد خدا سرشار و به حريم الهي نزديك مي‌كند، و لذت انس با خدا را در كام جان ما مي‌نشاند.

از سوي ديگر، شكوه و جلال اين گردهمايي بي‌نظير، ما را با واقعيت امت عظيم اسلامي كه فراتر از ملت‌ها و نژادها و رنگ‌ها و زبان‌ها است، آشنا مي‌سازد. اين جمع در هم تنيده و هماهنگ، اين زبان‌ها كه همه به يك سخن مترنم‌اند، اين تن‌ها و دل‌ها كه همه به يك قبله رو مي‌آورند اين انسان‌ها كه ده‌ها كشور و ملت را نمايندگي مي‌كنند، همه متعلق به يك واحد و يك مجموعه‌ي عظيم‌اند و آن امت اسلامي است.

حقيقت آن است كه امت اسلامي دوراني دراز، در غفلت از خويش گذرانيده است. عقب‌ماندگي‌هاي امروز علمي و عملي و فرودست ماندن در ميدان سياست و صنعت و اقتصاد، محصول تلخ آن غفلت‌ها است ... و اكنون با تحول شگرفي كه در جهان پديد آمده يا در حال پديد آمدن است، امت اسلامي بايد غفلت‌هاي گذشته خود را جبران كند ... و خوشبختانه برخي پديده‌هاي دوران كنوني، نويددهنده‌ي آغاز اين حركت جبراني است.

ترديد نبايد كرد كه دنياي استكبار، بيداري مسلمانان و اتحاد اسامي و پيشرفت ملت‌ها ما در ميدان‌هاي دانش و سياست و نوآوري را، بزرگ‌ترين مانع سلطه و سيطره‌ي جهاني خود مي‌شمارد و با همه‌ي توان با آن مي‌ستيزد. تجربه‌ي دوران استعمار و نواستعماري پيش روي ما ملت‌هاي مسلمان است. امروز كه دوران استعمار فرانوين است بايد از آن تجربه‌ها درس بياموزيم و بار ديگر براي مدتي طولاني، دشمن را بر سرنوشت خود مسلط نكنيم.

در آن دوران‌هاي تلخ و سياه، قدرت‌هاي مسلط غربي، همه‌ي ابزارهاي فرهنگي و اقتصادي و سياسي و نظامي را براي تضعيف كشورها و ملت‌هاي مسلمان به كار گرفتند و تفرقه و فقر و جهل را بر آنان تحميل كردند. غفلت و تنبلي و ضعف نفس بسياري از رجال سياسي، و مسووليت‌ناپذيري بسياري از نخبگان فرهنگي ما به آنان كمك كرد، و نتيجه، غارت ثروت‌هاي ما، و تحقير و حتي انكار هويت ما، و نابود شدن استقلال ما شد. ما ملت‌هاي مسلمان روز به روز ضعيف‌تر شديم و چپاولگران زياده‌خواه و سلطه‌طلب روز بروز قوي‌تر.

اكنون كه به بركت فداكاري مبارزان و شجاعت و صداقت رهبران در برخي از نقاط دنياي اسلام، بيداري اسلامي امواج خود را گسترش داده و جوانان و نخبگان و آحاد مردم را در بسياري از كشورهاي اسلامي به ميدان آورده و چهره‌ي غدار سلطه‌طلبان براي بسياري از سياستمداران و زمامداران مسلمان آشكار گشته است، بار ديگر سردمداران استكبار در پي ترفندهاي تازه براي ادامه و تحكيم سيطره‌ي خود بر دنياي اسلام‌اند.

شعار دموكراسي‌خواهي و حقوق بشر يكي از اين ترفندها است. امروز شيطان بزرگ كه خود مجسمه‌ي شرارت و قساوت بر ضد بشر است، پرچم طرفداري از حقوق بشر را بلند كرده و ملت‌ها خاورميانه را به دموكراسي دعوت مي‌كند. دموكراسي مورد نظر آمريكا در اين كشورها به معناي آن است كه دست‌نشاندگاني رام و مطيع، به كمك توطئه و رشوه و تبليغات اغواگر، در انتخاباتي ظاهرا مردمي و باطنا آمريكايي بر سر كار بيايند و عامل آمريكا در تحقق هدف‌هاي پليد استكباري شوند.

سرلوحه‌ي اين هدف‌ها سركوب موج اسلام‌خواهي و به انزوا كشيدن دوباره‌ي ارزش‌هاي اسلامي است. همه‌ي ابزارهاي تبليغاتي و سياسي آمريكا و ديگر سلطه‌طلبان، امروز به كار افتاده است تا نهضت بيداري اسلامي را به تاخير اندازند و اگر بتوانند سركوب كنند.

ملت‌هاي مسلمان بايد امروز كاملا هوشيار و مراقب باشند. و علما و پيشوايان ديني روشنفكران و دانشگاهيان، نويسندگان و شاعران و هنرمندان، جوانان و نخبگان، همه و همه بايد با هوشياري و اقدام بهنگام، نگذارند، آمريكاي جهانخوار دوره‌ي جديدي از سلطه‌ي استعماري خود بر دنياي اسلام را آغاز كند.

شعار دموكراسي‌خواهي از سوي سلطه‌گراني كه سال‌ها مدافع رژيم‌هاي ديكتاتوري در آسيا و آفريقا و قاره‌ي امريكا بوده‌اند پذيرفته نيست. داعيه‌ي مبارزه با خشونت و تروريسم از كساني كه خود مروج تروريسم صهيونيستي و مرتكب خونين‌ترين خشونت‌ها در عراق و افغانستان‌اند، نفرت‌آور است. ادعاي طرفداري از حقوق مدني از شيطان‌هايي كه جنايات تروريست خون‌آشامي چون شارون را بر مردم مظلوم فلسطين همواره تحسين و تشويق كرده‌اند، فريبي مستوجب لعن و نفرين است. مرتكبان جنايات گوانتانامو و ابوغريب و زندان‌هاي مخفي در اروپا و تحقير كنندگان ملت عراق و فلسطين و پرورش‌دهندگان گروه‌هايي كه به نام اسلام، خون مسلمانان را در عراق و افغانستان مباح مي‌شمرند، حق ندارند از حقوق بشر سخن بگويند.

دولت‌هاي آمريكا و انگليس كه شكنجه‌ي متهمان و حتي ريختن خون آنان در خيابان‌ها را مجاز مي‌شمرند و حتي شنود مكالمات تلفني شهروندان خود بدون حكم قضايي را جايز مي‌دانند، حق ندارند خود را طرفدار حقوق مدني معرفي كنند. دولت‌هايي كه با توليد سلاح اتمي و شيميايي و به كار گرفتن آن، تاريخ معاصر خود را سيه‌رو كرده‌اند، حق ندارند خود را متولي عدم اشاعه‌ي صنعت هسته‌يي قلمداد كنند.

برداران و خواهران مسلمان!

امروز جهان و به ويژه جهان اسلام دوران حساسي را مي‌گذراند. از سويي امواج بيداري سراسر جهان اسلام را فراگرفته، و از سويي چهره‌ي غدار آمريكا و ديگر مستكبران از پرده‌ي تزوير و ريا، بيرون افتاده است. از سويي حركت به سمت بازيابي هويت و اقتدار در بخش‌هايي از جهان اسلام آغاز شده و در كشوري به عظمت ايران اسلامي، نهال‌هاي دانش و فناوري مستقل و بومي به بار نشسته و اعتماد به نفسي كه محيط سياسي و اجتماعي را متحول كرده بود به محيط علم و سازندگي كشيده شده است. و از سويي رخنه‌هاي ضعف و انحطاط در آرايش سياسي و نظامي دشمنان پديد آمده است. امروز عراق از سويي و فلسطين و لبنان از سويي نمايشگاه ضعف و عجز قدرت پرمدعاي آمريكا و صهيونيزم است. سياست خاورميانه‌يي آمريكا در نخستين گام‌هاي خود با موانعي بزرگ مواجه شده و ناكامي در اين سياست، به حربه‌يي بر ضد طراحان آن تبديل شده است.

امروز روزي است كه ملت‌ها و دولت‌هاي مسلمان مي‌توانند ابتكار عمل را به دست گيرند و كاري بزرگ را آغاز كنند. كمك به ملت مظلوم فلسطين، حمايت از ملت بيدار عراق، حراست از ثبات و استقلال لبنان و سوريه و ديگر كشورهاي منطقه، وظيفه‌يي همگاني است، و وظيفه‌ي نخبگان سياسي و ديني و فرهنگي و رجال ملي و جوانان و دانشگاهيان، سنگين‌تر از ديگران است. وحدت و همدلي ميان پيروان مذاهب اسلامي و پرهيز از اختلافات فرقه‌يي و قومي بايد از برجسته‌ترين شعارهاي اين نخبگان باشد. نشاط علمي، نشاط سياسي، تلاش فرهنگي و بسيج كردن همه‌ي نيروها در اين صفوف اصلي، بايد سرلوحه‌ي دعوت آنان قرار گيرد.

دنياي اسلام براي مردم‌سالاري و حقوق بشر، محتاج نسخه‌ي مغلوط و بارها نقض شده‌ي غرب نيست، مردم‌سالاري در متن تعاليم اسلامي و حقوق انسان از برجسته‌ترين سخنان اسلام است. دانش را از دارندگان آن، از هر جا و هر كه، بايد آموخت ولي دنياي اسلام بايد همت كند تا هميشه شاگرد نماند و از استعدادهاي خود و همت خود براي نوآوري و ابتكار و توليد علم كمك بگيرد.

ارزش‌هاي غربي كه در كشورهاي آنان به فروپاشي اخلاقي و رواج شهوتراني و خشونت و قانوني كردن همجنس‌بازي و فضاحت‌هاي ديگري از اين قبيل انجاميده، قابل تقليد نيست. اسلام با ارزش‌هاي والاي خود، برترين منبع رستگاري انسان‌ها است و نخبگان ملت‌ها وظيفه‌ي حتمي بازخواني و ترويج اين ارزش‌ها را بر دوش دارند.

تروريسم كور و وحشيانه كه امروز مستمسك اشغالگران عراق براي حمله به اسلام و مسلمانان و بهانه‌ي ادامه‌ي اشغال نظامي آن كشور اسلامي است، بنابر تعاليم اسلام مطرود و محكوم است. اولين متهم اين حوادث جنايت‌بار نظاميان آمريكايي و دستگاه‌هاي جاسوسي آمريكا و اسرائيل‌اند كه تاثيرگذاري بر روند تشكيل دولت در عراق نزديك‌ترين هدف خباثت‌آلود، آن‌ها به شمار مي‌رود.

برادران و خواهران مسلمان!

تضمين‌كننده‌ي همه‌ي هدف‌هاي بزرگ امت اسلامي توكل به خداوند و اعتماد به وعده‌ي حتمي قرآن و تحكيم اتحاد اسلامي است، و فريضه‌ي حج با مايه‌ي غني و كارساز ذكرالله و با اجتماع متراكم و عظيم مسلمانان در مناسك آن، مي‌تواند نقطه‌ي آغاز و سكوي پرش اين نهضت فراگير باشد. و برائت در قول و عمل از سردمداران كفر و استكبار در اين فريضه، الگوي عمل و نخستين گام در اين راه گردد.

توفيق الهي را براي شما حجاج و دعاي حضرت ولي‌الله اعظم روحي فداه را براي همه‌ي مسلمانان آرزو مي‌كنم.

والسلام عليكم و رحمت‌الله

سيد علي خامنه‌اي»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین