کد خبر: ۳۶۵۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹

انتقاد حزب اعتدال و توسعه از روزنامه كیهان

حزب اعتدال و توسعه، از روزنامه كیهان به سبب عدم درج جوابیه این حزب در آن رسانه انتقاد كرد. این جوابیه در برابر اتهاماتی كه كیهان به این حزب وارد كرده بود، صادر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش كمیته اطلاع رسانی حزب اعتدال و توسعه، این جوابیه پس از آن ارسال شده است كه روزنامه مذكور طی روزهای اخیر با انتشار مطالبی، «اتهاماتی نادرست» به فعالیت قانونمند و شفاف حزب اعتدال و توسعه وارد كرد.

روزنامه كیهان اخیرا با استناد به سخنان یك فعال سیاسی، كه بعدا تكذیب شد، عملكرد این حزب را به دلیل آنچه كه «نمایندگی دولت در انتخابات» نامید زیر سوال برده بود.

*متن كامل جوابیه حزب اعتدال و توسعه كه كیهان از درج آن خودداری كرده است به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای شریعتمداری

مدیر مسئول محترم روزنامه كیهان

سلام علیكم؛

در پی مطلب منتشره در شماره روز دوشنبه مورخ 95.2.13 آن روزنامه با عنوان «تكذیب دخالت دولت در انتخابات و اسناد كیهان» كه در آن شائبه هایی درباره فعالیت قانونمند حزب اعتدال و توسعه تكرار شده است، لطفا جوابیه ذیل وفق شرایط مندرج در قانون مطبوعات و در نخستین شماره آن نشریه و در همان ستون روزنامه چاپ شود.

باتشكر 
حزب اعتدال و توسعه

چیره دستی جنابعالی و برخی همكاران محترمتان، در چینش اسناد برای نقد و عمدتا نفی رقبا بر همگان آشكار است، اما از حضرتعالی به عنوان فردی كه خود را متعهد به رعایت اخلاق اسلامی می دانید و از همكارانتان كه در سندیابی و سندچینی، خود را زبده می دانند، انتظار می رود در اجرای ماموریتی كه خود برای خود تعریف كرده اید، هم به اخلاق حسنه اسلامی و هم به اصول بدیهی حرفه روزنامه نگاری متعهد باشید.

اینكه برداشت اشتباهِ یك كنشگر محترم سیاسی از فعالیت حزبی و قانونمند دیگران، (آنهم پس از صدور تكذیبه) باز دستمایه تداومِ ایراد تهمت به یك حزب قانونی، دولت یا مجلسِ برآمده از رای ملت شود با هیچ یك از اصول بدیهی اخلاق اسلامی سازگاری نداشته و مایه تاسف است.

تاسف آورتر اینكه با چینشِ گزاره هایی بی ربط، مغشوش یا مبهم در لابه لای گزیده سخنان برخی اعضای شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه بر تلاش خود برای سوق دادن مخاطبان به سمتی كه مطللوب شماست اصرار كرده اید. آنهم گزاره ها و گزیده هایی كه نه جزاً و نه كلاً با هیچ منطقی به تیتری كه دنبال سند برای آن گشته اید خدمت نمی كند.

اجازه بفرمایید این جمله را كه عینا برگرفته از گزارش منتشر شده در نشریه تحت مدیریت شماست مرور كنیم: «بی‌خبری روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری از نقش‌آفرینی برخی اعضای ارشد دولت در ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حالی است كه مرتضی بانك دبیر اجرایی حزب اعتدال و توسعه و معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با حكم نهاوندیان در این ستاد مشغول فعالیت بود.»

این عبارت، یا از سر مغلطه است یا مانند مرثیه سرایی همان كذابی است كه هنگام ذكر مصیبت، نه می دانست آنانكه در كربلا شهید شدند، نامشان چه بود و نه می دانست قاتل، پدر بود یا پسر.

گرچه می دانیم كه خود نیز نیك می دانید، اما برای ثبت مكرر در تاریخ لازم به توضیح است كه:

1- كسانی كه شما از آنان به عنوان اعضای ارشد دولت نام برده اید، از موسسین و اعضای ارشد حزب اعتدال و توسعه هستند. حزبی كه از 17 سال پیش یعنی 14 سال قبل از آنكه دولت یازدهم شكل گیرد بر مبنای باورهایی مشترك كه در اسناد بالادستی این حزب ثبت است تشكیل شده و همچون انتخابات اخیر در بیش 10 انتخابات قبلی نیز حضوری فعال، شفاف و قانونمند داشته است. برای موسسین و اعضای حزب اعتدال و توسعه، فعالیت سیاسی صرفا برای دستیابی به قدرت نیست كه بر آن مبنا حال كه برخی از اعضای شورای مركزی مسئولیت هایی در دولت پذیرفته اند، تعهد تشكیلاتی خود را كه تلاش برای گسترش و تعمیق گفتمان اعتدال در جامعه است، فراموش كنند. لذا همانگونه كه بارها در اطلاعیه ها و مصاحبه ها تاكید شده هرگونه فعل یا قول این بزرگواران در حوزه مسائل سیاسی و از جمله موضوع انتخابات، نه از جایگاه مسئولیت حقوقی شان در دولت، بلكه به سبب عضویت شان در شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه بوده است.

2- هیچ یك از اعضای حزب اعتدال و توسعه هیچ گاه در دیگر ستادهای انتخاباتی «فعالیت» نداشته اند. همگان می دانند كه حزب اعتدال و توسعه در انتخابات اخیر یكی از اركان سه گانه «ائتلاف امید» بود. لذا بدیهی است برخی از اعضای ارشدش به نمایندگی از حزب، با دو ركن دیگر این ائتلاف شامل اصلاح طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل، نشست های متعددی برگزار كرده باشند. ضمنا علاقمندان به پیگیری اخبار حزب اعتدال و توسعه برای اطلاع از متن این نشست ها نیازی به عملیات اكتشافی سندیابانِ شما و «اسناد كیهان» ندارند، چرا كه پیش تر اخبار و تصاویر متعددی از این برنامه ها و حتی دستنوشته برخی صورتجلسات ائتلاف از طریق رسانه های عمومی منتشر شده و اكنون نیز با جستجویی ساده در فضای وب برای همگان قابل دسترسی است.

3- در بخشی دیگر از مقدمه «خبر ویژه» مذكور، با كنار هم چیدنِ مسئولیت دولتی و مسئولیت حزبی جناب آقای مرتضی بانك، این گونه القا كرده اید كه ایشان با حكم جناب آقای محمد نهاوندیان، در ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان مشغول فعالیت بوده است! توسل به چنین شگردهای مذموم نوشتاری، مصداق بارز بی اخلاقی رسانه ای بوده و ضرورت بازخوانی اخلاق حرفه ای را برای نویسنده این متن صدچندان می كند.

در ادامه، گزیده سخنان برخی از اعضای شورای مركزی حزب اعتدال و توسعه درباره شیوه تعامل با دیگر اركان ائتلاف امید را كه از رسانه ها جمع آوری كرده اید با عنوانِ مزاح آمیز «اسناد كیهان» منتشر كرده اید! مشخص نیست در كجای این به اصطلاح اسناد، از نقش دولت در انتخابات و دارا بودنِ نمایندگی دولت از سوی حزب اعتدال و توسعه صحبت شده است.

قطعا همكارانِ ارجمند شما به هنگام عملیات اكتشافی در موتور جستجوی گوگل، انبوهی از اطلاعیه های رسمی و مصاحبه های مقامات ارشد حزب در موضوع انتخابات و نقش حزب اعتدال و توسعه در آن مشاهده كرده اند. مایه تاسف است كه این عزیزان به هنگام جستجوی «اسناد كیهانی» برای تیترِ پیش ساخته ای كه روی میزشان گذاشته شده، چشم بر انبوهی از داده های نقیض بسته اند. در اینجا صرفا به نقلِ یكی از اعلام نظرهای صریح و البته متعدد رییس هیات اجرایی حزب اعتدال و توسعه كه در نشستی با فعالان رسانه ای اظهار شده است بسنده می كنیم؛ «وی در پاسخ به سوالی درباره نقش دولت در انتخابات و این‌كه فردی از سوی دولت مامور تهیه فهرست انتخاباتی و رایزنی شده باشد گفت: با تاكید مجدد می‌گویم كه دولت، نه به ما (حزب اعتدال و توسعه) و نه به هیچ كسی مسئولیتی برای انتخابات نداده است.» (17 آذر 1394)

اكنون نیز بار دیگر تاكید می شود كه حزب اعتدال و توسعه و هیچ یك از اعضای آن، از هیچ نهادی از جمله دولت، هیچ گاه مسئولیت یا ماموریتی درباره انتخابات برعهده نداشته است. بدیهی است این حزب كه دولت تدبیر و امید را عینیت یافته آرمان 17 ساله خود می داند در راستای كمك به ترویج و تحكیم گفتمان اعتدال، همچون گذشته از هیچ كوششی در چارچوب قانون فروگذاری نخواهد كرد.

جناب آقای شریعتمداری عزیز!

شاید نتیجه نهایی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، كه لبیكی رسا به فراخوان مقام معظم رهبری برای مشاركت حداكثری در انتخابات بود، مطلوب برخی از طیف های فعال در عرصه سیاسی ایران نباشد. با این حال، شایسته نیست با انتشار مطالبی بی پایه و موهوم، هم اذهان عمومی مشوش شود و هم شهد شیرین مشاركت حداكثری در این حماسه ملی به كام ملت تلخ گردد.

شما برای «سندیابی»، «سندچینی» و ادامه دادن به این بازی پوچِ و بی حاصل رسانه ای مختارید. شما همچنین خود را برخلاف قانون، مختار می دانید كه همین جوابیه را یا اصلا منتشر نكنید، یا منقطع سازید یا ذیل آن دوباره انبوهی از «اسناد كیهانی» و تحلیل های ماورایی ارائه دهید. اما گمان می كنیم چشم بستن به واقعیات و تكرارِ صدبارهِ اسناد كیهانی تان، حتی از حوصله معدود مخاطبانِ شما هم خارج باشد چه رسد به ما كه قطعا تمایلی به تداومِ این بگومگوی بی حاصل و عبث نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین