کد خبر: ۳۶۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۰۵
دولت جدید و تحزب(2)

سلیمانی:نمی توان جمهوری بود اما نهادهای مدنی را نفی کرد

آفتاب‌‌نیوز : عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در گفت و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب با اشاره به یکی از شعارهای احمدی نژاد که پس از پیروزی در انتخابات مطرح کرده مبنی بر« عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی» اظهار داشت: رئیس جمهور به عنوان یک شخص می تواند عضو هیچ حزب و گروهی نباشد اما نوع تعامل با احزاب بحثی دیگر است و به اعتقاد من رئیس قوه مجریه باید سعی خود را مصروف اجرای قانون اساسی کند و قاعدتا یکی از اصول قانون اساسی، قانون احزاب است که باید نسبت به اجرای آن کوشش کند. 

سلیمانی افزود: اگر نوع تعامل با احزاب به گونه ای باشد که احزاب زیر سوال بروند و موجب وهن احزاب شود مسلما به صلاح نیست و هیچ مسئول اجرایی در کشور نباید نسبت به قانون احزاب که مصوب مجلس و اصلی از اصول قانون اساسی است بی مهری کند و یا به گونه ای صحبت کند که موجب وهن این موضوع شود. زیرا این قانون میثاقی است بین ملت و حکومت که باید اجرا شود. 

وی خاطر نشان کرد: طبق اصل 26 قانون اساسی تاسیس حزب آزاد است و احزاب آزاد هستند. بر این اساس قانون احزاب تدوین شده و در این قانون هم در لایحه قانون احزاب و تشکل های سیاسی، ماده 10 این قانون وظیفه شکل گیری احزاب را به کمیسیون ماده 10 تفویض کرده است. 

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: در کمیسیون ماده 10 احزاب یکی از نمایندگان سه قوه حضور دارند که شامل دو نماینده مجلس و نماینده وزارت کشور که نماینده دولت است و نماینده قوه قضاییه و دادستان می شود. بنابراین حضور این افراد بیانگر اهمیت احزاب است. ضمن اینکه یک نوع نظارت حکومتی یعنی قوای سه گانه ناظر بر اعمال احزاب هستند. 

به گفته وی، شایسته است تمامی مسئولان اجرایی در توسعه فرهنگ تحزب و تقویت نهادهای مدنی و احزاب و سرمایه گذاری برای آینده آن از هرگونه تلاشی فروگذار نکنند.
وی درخاتمه خاطر نشان کرد: نمی تواند جمهوری بود اما لوازم آن که نهادهای مدنی و یا ساختار قانونی متناسب است را نفی کرد. ضمن اینکه ما معتقدیم قاعده حکومت بر اساس قول امام مردم هستند. چون امام میزان را رای مردم می دانستند. بنابراین هر آنچه که بتواند حضور مردم در قدرت را تقویت کند باید به توسعه آن بپردازیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین