کد خبر: ۳۶۵۸۷۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
تدام انتقاد از اقدام شورای نگهبان درباره منتخب مردم اصفهان

راه‌حل ماجرای مینو‌خالقی چیست؟/احمد‌توکلی: از اختیارات رهبری است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد كرد برای حل اختلاف نظر میان وزارت كشور و شورای نگهبان درباره مینو خالقی منتخب مردم اصفهان در انتخابات 7 اسفند 94 به هیات عالی حل اختلاف قوا مراجعه شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 احمدتوكلی روز جمعه در كانال شخصی خود در تلگرام نوشته است: رد‌صلاحیت نامزدی پس از انتخاب شدن با نظر شورای محترم نگهبان سابقه نداشته است. هر امر بی‌سابقه، به ویژه اگر با حقوق افراد کثیری درگیر باشد حساسیت جامعه را برمی‌انگیزد. این حساسیت به حق است و باید به خاطر وجود آن خدا را سپاس گفت.

1. هر نهاد مسئولی در جامعه باید برای اقدامات خویش توجیه قانونی داشته باشد و آن را به مردم ارائه دهد. جایگاه بلند شورای محترم نگهبان که حافظ قانون اساسی است این ضرورت را دوچندان می‌سازد. اما توضیح ناکافی، به ویژه  در این مورد، هزینه سنگینی برای این نهاد مهم و کل کشور داشته و دارد.

2. در برابر این حساسیت واکنش رئیس‌جمهور محترم که برای حمایت "از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص" نیز سوگند خورده است، امری طبیعی و منتظّر بود. 

3. واکنش متین وزارت کشور که ضمن آن که نظر شورای نگهبان را پذیرفتنی نمی‌دانست از فضاسازی در این باره خودداری کرده، در‌خور تشکر است.

4. اما این قبیل مسائل باید در سازکار‌های پیش‌بینی شده حل شود. در این باره برخلاف نظر برخی نمایندگان محترم، کار را نمی‌توان به مجلس واگذارد. زیرا با این نظرِ شورا، اساسا صدور اعتبارنامه فرد منتخب در وزارت کشور غیرقانونی است. بنابراین مجلس دهم محملی برای ورود نخواهد داشت. 

5. در واقع اختلاف بین شورای نگهبان که بخشی از قوه مقننه و وزارت کشور که بخشی از قوه مجریه است، اختلاف بین قوای مقننه و مجریه است. راه‌حل بر اساس بند 7 اصل یکصد و دهم قانون اساسی که "حل‏ اختلاف‏ و تنظیم‏ روابط قوای‏ سه‏ گانه" را از اختیارات و وظائف رهبری می‌شمارد، رجوع به هيأت عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه گانه است. رعایت این سازوکار از اتلاف نیروها و تباه شدن حقوق مردم جلوگیری می‌کند.

به گزارش آفتاب، مینو خالفی که بنا بر اعلام نظر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات برای نامزدی در دهمین دوره انتخابات مجلس اسلامی از حوزه انتخابیه اصفهان تایید صلاحیت شده بود، توانست آرای لازم را برای ورود به مجلس کسب کند اما در اقدامی بی‌سابقه شورای نگهبان آراء وی را باطل اعلام کرد. این اقدام شورای نگهبان با واکنش و انتقاد دولت و بسیاری از فعالان سیاسی مواجه شد. منتقدان بر این‌نظرند که مجلس باید با بررسی اعتبارنامه «مینو خالقی» درباره او نظر دهد.

رئیس‌جمهور نیز درهمین‌باره گفته بود: «قانون اساسی می‌گوید نماینده با رأی مردم حوزه انتخابیه‌اش انتخاب می‌شود و به محضی که رأی آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه‌اش تصویب شد، نماینده است و در این میان چیز دیگری نداریم. مرحله دیگر بعد از رأی مردم و صحت انتخابات، بررسی اعتبارنامه در مجلس شورای اسلامی است و هیچ نهاد دیگری در این میان نمی‌تواند مداخله کند.» 

اخیرا نیز علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس که بارها به این این موضوع اعتراض کرده بود، گفته است که یکی از راههای حل مشکل اعتبارنامه منتخب سوم اصفهان ارجاع آن به هیئت حل اختلاف قوا از سوی رهبر انقلاب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
25
حالا اگه تو رای میاوردی مجلس محل ورود داشت اما الان نداره ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
4
اقایان بهتره این نگاه میلی به قوانین را کنار بگذارند. قانون در این باره خیلی صریح و روشنه. نظارت استصوابی فقط روی "نامزد"ها اعمال میشه نه "منتخب" ها. وقتی نام کسی از صندوق بیرون بیاد او دیگه نماینده رسمی مردمه و از حوزه نظارت استصوابی خارج میشه. قانون گفته اگر بعد از انتخابات موردی پیش اومد خود مجلس باید اعتبارنامه نماینده رو مورد بررسی قرار بده. و این شامل وضعیت خانم خالقی میشه. اگر ایشان کار خطا و غیرقابل گذشتی کرده که از شواهد بر میاد اینطور نیست، مجلس قطعا اعتبارنامه اشو تایید نخواهد کرد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
3
مینو خالقی رو مردم انتخاب کردند....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
4
صفحه ای در اینستگرام علیه ایشان فعالیت می کند آمده عکسی که ادعا دارد ازحضور ایشان دریک کلاس است را در چین و عکس عریض تر گذاشته که فقط می خندید و پی به فتوشاپ بودن آن میبرید وآمده یک استاد هم سر کلاس گذاشته که اصلا سایز استاد و سمت نگاه استاد به شاگردها متفاوت - رزولوشن عکس چینی ها با تصویرآن خانم دوفاز متفاوت.
مخالفان ایشان با علم به اینکه ایشان سفری به چین داشته آمدند یک عکس از یک کلاس چینی را با یک عکس خصوصی از یک خانم مخلوط کرده اند و ادعا می کنند این متعلق به ایشان است.
طالبیان علیرضا
|
United States of America
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
3
سلام.ضمن تشکر از دکتر توکلی جهت مطالب بالا تاسف میخورم چرا افرادی چون ایشان و دکتر نادران ومصباحی مقدم و...بخاطر تحلیلات غلط درچینش انتخاباتی در مجلس دهم حضور ندارند به امید پالایش اصولگرایان از تندروانی که فقط خود را صاحب نظر میدانند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
2
0
مجلس شورای اسلامی از جایگاه بسیار محترم و معتبری برخوردار است و هرکسی نباید به آن ورود پیداکند و در مورد سرنوشت مردم تصمیم بگیرد پس در مورد رای مردم تصمیم درستی باید گرفته شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
2
چیزی که غیر قانونی است عدم صدور اعتبارنامه این منتخب مردم است. بعضی اقایان اصولگرا بهتره این نگاه میلی به قوانین را کنار بگذارند. قانون در این باره خیلی صریح و روشنه. نظارت استصوابی فقط روی "نامزد"ها اعمال میشه نه "منتخب" ها. وقتی نام کسی از صندوق بیرون بیاد او دیگه نماینده رسمی مردمه و از حوزه نظارت استصوابی خارج میشه. قانون گفته اگر بعد از انتخابات موردی پیش اومد خود مجلس باید اعتبارنامه نماینده رو مورد بررسی قرار بده. و این شامل وضعیت خانم خالقی میشه. اگر ایشان کار خطا و غیرقابل گذشتی کرده که از شواهد بر میاد که اینطور نیست، مجلس قطعا اعتبارنامه اشو تایید نخواهد کرد. اما اگر از کاه کوه ساخته شده نه. بهتره اجازه بدیم قانون هکمرانی کنه.
حقگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۷
0
2
جناب آقای توکلی با تمام احترامی که برای جنابعالی قائلم به استحضار میرسانم حال چنانچه یک روز پس از صدور اعتبارنامه یک نماینده مشخص شود که ایشان تخلفاتی داشته اند چه مرجعی در این خصوص تصمیم میگیرد. آیا شورای محترم نگهبان می آید وسط مجلس و گوش نماینده را میگیرد و او را از مجلس بیرون میاندازد ؟ ؟ خواهش میکنم منطقی فکر کنید تا رفتار جامعه هم منطقی شود . متشکرم
مامان نگران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
4
انقدر جناحی تصمیم نگیرید افراط و تفریط هر دو مضر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
2
قانوندان نبايد قانون را زير پا بگذارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
9
میزان رای مردم است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین