کد خبر: ۳۶۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲

مکاتبه "هاشمی" با "جنتی" درباره نمایش "سیگار" در فیلم‌های سینمایی

به دنبال اعتراض جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نسبت به نمایش سیگار در سریال "شهرزاد" که در شبکه خانگی توزیع می‌شود، معاون اجتماعی وزیر بهداشت با بیان اینکه کارگردان سریال اصلاحاتی را در این زمینه انجام دادند، گفت: بنا شده که در جلسه‌ای با حضور تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران، تحقیقاتی را که در زمینه دخانیات و فیلم سینمایی انجام شده، به آنها ارائه ‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمدهادی ایازی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصرف سیگار و استعمال دخانیات در سریال‌ها و فیلم‌های تولیدی کشور و در پاسخ به سوالی درباره انتقاد به نمایش سیگار در سریال "شهرزاد" که مخاطبان زیادی نیز دارد، گفت: در جلسه شورای فرهنگ سلامت، مرکز دخانیات ما گزارشی را از وضعیت تولیدات هنری که در آنها از سیگار استفاده می‌شود، ارائه داد.

نمایش دخانیات در فیلم‌ها 4 برابر شده است
وی افزود: طبق این گزارش در دهه دوم بعد از انقلاب نسبت به دهه اول، میزان استعمال دخانیات در فیلم‌ها دو برابر شده است و در دهه سوم نیز نسبت به دهه دوم مجددا این میزان به دو برابر افزایش یافته است. یعنی در دهه سوم بعد از انقلاب نسبت به دهه اول، میزان مصرف دخانیات در فیلم‌ها چهار برابر شده است.

وی با بیان اینکه این مساله درباره زنان تقریبا 10 برابر شده است، ادامه داد: این درحالیست که هدف از ساختن فیلم فرهنگسازی در تمام موضوعات زندگی مردم از جمله سلامت‌شان است. حال در همان جلسه شورای فرهنگ سلامت، یک سی‌دی را نشان دادند که هنرپیشه مرد نقش اول دستش را به کمرش زده و در حال کشیدن سیگار بود، این موضوع مورد اعتراض همه اعضای شورای فرهنگی قرار گرفت و ما با کارگردان این سریال تماس گرفتیم. البته کارگردان این اشکال را پذیرفتند و گفتند که حتما این اشکال را جبران می‌کنیم و بعد از آن صحبت، این اشکال را جبران کردند. به طوریکه در قسمت‌های بعدی پخش مجموعه، به مضرات سیگار پرداخته شد و افرادی که بعد از آن در سریال سیگار مصرف می‌کردند، بسیار کاهش پیدا کرده بود. بر این اساس ما به سهم خودمان از کارگردان سریال تشکر می‌کنیم.

ایازی در پاسخ به اینکه آیا اقدام بازدارنده‌ای برای این موضوع اندیشیده شده تا تهیه‌کنندگان و کارگردانان پیش از آغاز ساخت فیلم‌ها به این مساله توجه کنند، گفت: در این زمینه هم با دکتر جنتی، وزیر ارشاد و هم با دکتر ایوبی، رییس سازمان سینمایی مذاکراتی داشتیم و مکاتبه‌ای را هم از طریق وزیر بهداشت با آنها انجام دادیم و خواهش کردیم که ترتیبی اتخاذ کنند که در فیلم‌ها به این میزان از سیگار استفاده نشود. خوشبختانه آنها قول دادند که این اقدام را عملی کنند.

وی همچنین اظهار کرد: آقای ایوبی گفتند که جلسه‌ای را با حضور تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای ایران برگزار می‌کنند تا ما تحقیقاتی را که در زمینه دخانیات و فیلم سینمایی انجام شده، به آنها ارائه ‌کنیم و بدانند این تولیدات چه تاثیری در مردم می‌گذارد و استفاده از سیگار در فیلم‌ها چه مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند. البته قانون این موضوع هم وجود دارد.

فیلمی که مصرف سیگار در آن زیاد است، نباید مجوز نمایش بگیرد
ایازی با بیان اینکه البته قاعدتا فیلمی که در آن استعمال دخانیات به میزان زیادی وجود دارد، نباید مجوز و پروانه نمایش بگیرد، تاکید کرد: البته با این سازوکاری که پیش‌بینی شده ما علاقه نداریم که این موضوع الزامی باشد، اما خود کارگردان و تهیه‌کننده باید بداند که با ساخت فیلم، فرهنگسازی کرده و به سلامت مردم کمک کند نه اینکه فیلمی تولید کند که به سلامت مردم آسیب برساند. بنابراین اگر آنطور که آقای ایوبی گفتند این کار انجام شود، امیدواریم که در جشنواره فجر امسال و سال‌های آتی شاهد کاهش شدید استعمال دخانیات در فیلم‌ها باشیم.

گفتنی است که طبق ماده سوم قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات هر نوع تبلیغ، تصویب، حمایت مستقیم و غیرمستقیم یا تحریک افراد به استفاده از دخانیات، ممنوع است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین