کد خبر: ۳۶۶۱۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶

عراقچی: چیدن میوه برجام فضا می‌خواهد

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت خارجه با بیان اینکه تمام تعهدات طرف مقابل بر روی کاغذ انجام شده است و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد گفت: ما 10 سال تحریم شده بودیم؛ حال این تحریم‌ها لغو و متوقف شده است اما تا رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های هسته‌ای به زمان نیاز است.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید عباس عراقچی در جلسه شورای اداری استان البرز که امروز شنبه(18 اردیبهشت)، در استانداری البرز برگزار شد، به توضیحاتی در خصوص دستاوردهای برجام و موانع و مشکلات موجود برای اجرای این دستاورد پرداخت و گفت: در مورد برجام تاکنون صحبت‌های زیادی شده است؛ برجام به افزایش سطح معلومات و درک سیاسی جامعه کمک کرد.

وی ادامه داد: برجام وضعیتی را به وجود آورد تا موضوعی که ارتباط مستقیمی با امنیت ملی دارد مورد بحث قرار بگیرد و همه اقشار جامعه اعم از مخالف و موافق با آن درگیر شوند و در یک جو معقول و روشن در مورد آن بحث کنند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در مجموع برنامه جامع اقدام مشترک به رشد و بلوغ سیاسی جامعه کمک خوبی کرد؛ پیش از این چنین موضوعی در کشور وجود نداشت.

وی در ادامه با بیان اینکه برجام توانست از کوره تند انتقادات با موفقیت خارج شود گفت: ما از این موضوع بسیار خرسند هستیم؛ چرا که برجام پس از انتقادات زیادی که به آن شد توانست هم تایید شورای عالی امنیت ملی، هم تایید مجلس شورای اسلامی و مهمتر از همه تایید رهبری را بگیرد چرا که بدون تایید ایشان هیچ چیزی تایید نمی‌شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای برجام را سند افتخاری برای کشور دانست و اعلام کرد: برجام پس از دو سال مذاکره فشرده نهایی شد و با وجود مشکلات متعددی که بر سر راه آن وجود داشت در نهایت به صورت یک سند 150 صفحه‌ای حاوی مسائل ریز و پیچیده فنی، سیاسی و حقوقی به تایید مقامات عالی کشور رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که برجام هیچ ضعفی نداشته و اجرای آن با مشکلاتی مواجه نیست؛ ولی در هر حال این سند دستاوردی است که توانست اهداف ما را محقق کند.

انتظار داشتیم برجام دستاویزی برای رقابت‌های سیاسی نباشد
عراقچی با انتقاد از برخی برخوردها با برجام در داخل اضافه کرد: برجام تا حدی گرفتار مسائل و رقابت های سیاسی درونی شده است در صورتی که ما انتظار داشتیم با آن به عنوان یک موضوع ملی برخورد شود و مورد دستاویز رقابت های سیاسی قرار نگیرد.

وی سوئیفت را یکی از مسائلی دانست که دستاوردهای برجام به آن محدود شده است و افزود: همه ما قبول داریم که در این 12 سال درگیر یک جنگ تمام عیار غیرنظامی بودیم زیرا طرف مقابل همه توان سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را علیه ما به کار گرفت و ما نیز مقاومت کردیم و توانستیم موفق بیرون بیاییم ولی حال کل این دستاورد به سوئیفت محدود می شود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور گفت: شعار اصلی ما در طول مذاکرات «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» بود و در همه حال نیز در مذاکرات متبلور بود و با همین شعار بود که توانستیم حق برخورداری از انرژی هسته‌ای را برای کشور تثبیت کنیم.

عراقچی ادامه داد: حال مساله این است که آیا برجام این شعار را محقق کرده است یا خیر؟ آیا برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای از دید حقوق بین الملل برای ایران به یک امر مشروع بین المللی تبدیل شد یا نه؟

وی به سیاست‌های پیشین آمریکا در برخورد با مساله هسته‌ای ایران اشاره و اعلام کرد: آمریکا تا پیش از برجام به طور کاملا صریح اعلام کرده بود که غنی سازی ایران باید صفر باشد ولی بر اثر برجام آمریکا این سیاست خود را کنار گذاشت و غنی سازی همچنان ادامه دارد.

عراقچی گفت: دعوای ما بر سر این بود که ایران حق دارد به غنی سازی ادامه دهد و این غنی سازی یک روز هم تعطیل نشد و همچنان ادامه دارد و در حال حاضر تولیدات ما در بازارهای بین المللی به فروش می‌رود.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور به توضیحاتی در خصوص واکنش‌گاه آب سنگین اراک اشاره و خاطرنشان کرد: آمریکا پیش از این اعلام کرد که ایران نباید هیچ گونه تاسیسات آب سنگین داشته باشد ولی در عمل و در نهایت راکتور آب سنگین اراک باقی ماند.

وی به نگرانی‌های کشورهای مذاکره کننده از خطرات واکنشگاه آب سنگین اراک اشاره و یادآور شد: نگرانی هایی در این خصوص وجود داشت به همین دلیل توافق شد تا تغییراتی در راکتور به وجود آید تا این خطرات رفع شود ولی تولید آب سنگین و فروش آن ادامه دارد.

عراقچی اضافه کرد: همان شورای امنیتی که پیش از برجام فعالیت های هسته ای ایران را تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی اعلام کرده بود در قطعنامه جدید خود نه تنها همه حقوق هسته‌ای ایران را می‌پذیرد بلکه به دیگر کشورهای جهان اعلام می‌کند که محدودیتی برای همکاری هسته‌ای با ایران وجود ندارد.

اراده ما بر اراده آمریکا پیروز شد
این مسئول ادامه داد: فراتر از حقوق هسته‌ای که برجام آن را تثبیت کرد یک بحث جانبی دیگر نیز وجود دارد و آن این است که به وسیله برجام اراده ما بر اراده آمریکایی‌ها غلبه کرد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور افزود: ما زیر بار حرف زور نرفتیم و غنی سازی را یک روز هم تعطیل نکردیم.

عراقچی در ادامه به دستاورد دوم برجام اشاره و خاطرنشان کرد: لغو قطعنامه‌های شورای امنیت و خروج از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد بدون هیچگونه درگیری نظامی از دیگردستاوردهای مهم برجام است.

وی با تقدیر از فعالیت های هسته‌ای که در طول 10 سال گذشته صورت گرفته است گفت: در طول این 10 سال ما جا پای خود را در فناوری هسته‌ای محکم کردیم، تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش دادیم و آب سنگین اراک را تکمیل کردیم؛ هر چه ما پیش رفتیم شورای امنیت هم به تحریم متوسل شد ولی در نهایت ما هم پیشرفت کردیم و هم تحریم‌های شورای امنیت را لغو کردیم.

معاون وزیر امور خارجه به مخاطرات قرار گرفتن یک کشور ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد اشاره و عنوان کرد: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که به صورت مسالمت آمیز از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شده باشد؛ کشورها یا با سرنگونی رژیم از ذیل این فصل خارج شده اند یا همچنان ذیل آن قرار داشته و در وضعیت اسفناکی به سر می برند که ترجیح می دهم به نمونه های آن اشاره نکنم.

عراقچی با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل زمانی یک کشور را ذیل این فصل قرار می‌دهد که اقدامات آن کشور را تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی تلقی کند، تصریح کرد: حال شورای امنیت نه تنها فعالیت هسته‌ای ایران را تهدید نمی‌داند بلکه کشورهای جهان را به همکاری هسته‌ای با ایران دعوت می‌کند.

کسی باور نمی‌کرد بتوانیم قطعنامه های شورای امنیت را یک جا لغو کنیم
وی ادامه داد: هیچ کس باور نمی‌کرد ایران بتواند شش قطعنامه شورای امنیت را به طور یک جا لغو کند اما ما با مذاکره این کار را انجام دادیم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور به نقل قول شبکه بی بی سی پس از لغو قطعنامه‌های شورای امنیت اشاره کرد وافزود: این شبکه صریحا اعلام کرد که تمام شش قطعنامه شورای امنیت بدون اینکه حتی یک ساعت از طرف ایران اجرا شده باشد لغو شد.

وی در ادامه از جو بین‌المللی ایجاد شده علیه ایران پیش از برجام گفت و اعلام کرد: متاسفانه شورای امنیت در قطعنامه های خود موضوع موشکی ما را به مساله هسته ای گره زده بود؛ آنها از لحاظ سیاسی خیلی جلو آمده بودند و عقبه های سیاسی و استراتژیک ما را فتح کرده بودند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود لغو همه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای را دستاورد سوم برجام عنوان کرد وافزود: این تحریم ها شامل تمام تحریم های هسته ای اتحادیه اروپا که از روز اجرایی شدن لغو و همه تحریم های آمریکا و کنگره که از همان ابتدا لغو و یا متوقف شدند می شود.

عراقچی ادامه داد: برای اینکه بدانید چقدر این اقدام ارزشمند است لازم است به صحبت‌های معاون وزیر خارجه یکی از کشورهای مذاکره کننده اشاره کنم؛ وی دریک جلسه خصوصی به من گفت «ایرانی ها نابغه اند ، آمدند از شورای امنیت حق غنی سازی را گرفتند، قطعنامه های صادر شده را لغو کردند و بدون اینکه چیزی بدهند تحریم های اعمال شده علیه خود را نیز برداشتند.» ما فقط اطمینان دادیم که بمب اتمی نمی‌سازیم، چیزی که آن را از قبل حرام می‌دانستیم

وی با بیان اینکه اینها دستاوردهای ما بوده است گفت: اما در قبال اینها ما چه چیزی به طرف مقابل داده‌ایم؟ مهمترین چیزی که ما به طرف مقابل داده‌ایم اطمینان از اینکه به سراغ ساخت بمب هسته‌ای نخواهیم رفت، است.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور افزود: ما نسبت به عدم ساخت سلاحی اطمینان داده ایم که از نظر شرعی ساخت و نگهداری و استفاده از آن حرام و در دکترین دفاعی ما جایی ندارد.

عراقچی افزود: آنها فکر می‌کردند ما به دنبال ساخت بمب هسته‌ای بوده‌ایم؛ اوباما در سخنرانی خود گفت ما بدون جنگ جلو ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران را گرفتیم؛ بگذارید این حرف را بزند.

این مسئول به محدودیت هایی که ایران برای این اطمینان بخشی پذیرفته است اشاره کرد وافزود: ما یک سری محدودیت و یک سری نظارت‌های بیشتر را برای یک بازه زمانی در این زمینه قبول کرده ایم.

نظارت‌ها به جاسوسی ختم نمی شود؛ محدودیت ها نیاز ما را تعطیل نمی‎کند
وی ادامه داد: ما تا زمانی به نظارت بیشتر پایبندیم که مورد سوء استفاده قرار نگیرد و منجر به جاسوسی نشود؛ تا این حد با آن مشکل نداریم.

عراقچی افزود: محدودیت‌هایی پذیرفته شده نیز در بازه زمانی مورد توافق باعث تعطیل شدن هیچکدام از نیازهای ما نخواهد شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور با اشاره به زمان‌بندی شدن محدودیت ها تاکید کرد: سوخت نیروگاه بوشهر طبق توافقات قبلی توسط روسیه تامین می‌شود و نیروگاه هایی که در آینده در کشور ساخته خواهد شد نیز در بازه زمانی مورد توافق به نیاز نمی‌رسد.

قدرت رمز به نتیجه رسیدن برجام
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه نه تنها هیچ نیازی از ما تعطیل نشده است بلکه زمینه برای همکاری در ده ها فعالیت دیگر نیز باز شده است اعلام کرد: این دستاوردها فقط از طریق مذاکره به دست نیامده است چرا که هیچ کشوری در عرصه بین المللی به جایی نمی رسد مگر اینکه به قدرت درونی متکی باشد.

وی افزود: ما در طول این سال ها توانستیم قدرت مورد نیاز خود را ایجاد کنیم تا با آن خواسته های خود را به پیش ببریم؛ ما زمانی توانستیم دشمن را به امتیاز دادن وادار کنیم که از حمله نظامی به ما ناامید شد.

عراقچی ادامه داد: توان موشکی ما به ما این قدرت را داد زیرا اگر دشمن مطمئن بود که ما توان مقابله و دفاع از خود را نداریم به مذاکره تن نمی داد و حتما تاسیسات هسته ای ما را منهدم می‌کرد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور به مقاومت مردم در مقابل فشارهای اقتصادی نیز اشاره کرد وافزود: توان مردم و کسانی که با کارآفرینی و دور زدن تحریم ها توانستند نیازهای کشور را تامین کنند نیز در این زمینه تاثیر به‌سزایی داشت.

وی افزود: نمی‌گوییم تحریم ها تاثیر نداشت؛ تحریم هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل کرد ولی باعث نشد تا ما تسلیم شویم.

عراقچی توانایی علمی کشور را نیز در پیشبرد خواسته‌های ما در مذاکرات مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر دانشمندان ما نمی توانستند این فناوری را پیش ببرند و سطح غنی سازی را به 20 درصد برسانند طرف مقابل هم حاضر به مذاکره نمی‌شد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور نقش تیم دیپلماسی کشور را جمع بندی این توانمندی ها دانست و گفت: کار دیپلماسی این است که توانمندی های کشور را جمع بندی و به نتیجه برساند همین اتفاقی که دربرجام رخ داد.

چرا برجام را آن طور که باید در زندگی روزمره حس نمی‌کنیم؟
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عدم احساس برجام در زندگی روزمره اشاره کرد و افزود: لغو تحریم‌ها دو مرحله دارد؛ اول به قوانین مربوط به برداشتن تحریم ها و دوم به صحنه عمل مربوط می شود.

عراقچی ادامه داد: آن چیزی که در برجام به 1+5 و تعهدات آنان مربوط است به طور کامل انجام شده است؛ اتحادیه اروپا تحریم های خود را لغو و دستورالعمل های جدید را صادر کرد. شورای امنیت نیز قطعنامه های خود را لغو کرد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور افزود: رئیس جمهور آمریکا نیز برخی از تحریم ها را لغو و آن دسته از تحریم‌ها که در اختیار کنگره بود را تعلیق کرد.

وی اضافه کرد: پس آن چیزی که بر روی کاغذ از آن به عنوان لغو تحریم ها یاد می‌شود به طور کامل انجام شده است؛ ولی تا زمانی که در صحنه عمل مشاهده و به مبادلات اقتصادی تبدیل شود مدتی طول خواهد کشید.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور به مشکلات مشاهده برجام در زندگی روزمره اشاره کرد و گفت: چند مشکل در این زمینه وجود دارد که اولین مورد به زمان بر بودن بازگشت به وضعیت قبل از تحریم مربوط می‌شود.

عراقچی ادامه داد: طبیعی است که پس از 10 سال تحریم و قطع کامل ارتباطات بین المللی، طول می‌کشد تا به شرایط ایده آل برسیم؛ مثال بارز این مشکل فروش نفت است. کشور ایران تا پیش از اعمال تحریم‌ها حدود دو و نیم میلیون بشکه نفت صادر می کرد که بر اثر تحریم هر شش ماه 20 درصد از آن کاهش می یافت.

اگر توافق ژنو نبود صادرات نفت ما صفر می‌شد
وی افزود: در زمانی که توافق ژنو انجام شد صادرات نفت ما به یک میلیون بشکه در روز رسیده بود و در همان نقطه متوقف شد؛ اگر توافق ژنو انجام نمی شد صادرات ما به صفر می‌رسید.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور ادامه داد: با اجرایی شدن برجام این تحریم ها برداشته شد اما آیا توقع ما این بود که فردای برجام صادرات نفت ما به همان دو و نیم میلیون بشکه در روز برسد؟

عراقچی تاکید کرد: پاسخ این سوال خیر است چون ما مشتری های خود را از دست داده بودیم و خریداران ما برای تامین نفت خود جایگزین پیدا کرده بودند و پالایشگاه های خود را با نفت های جدید منطبق کرده بودند.

وی با بیان اینکه فروش نفت به بازاریابی مجدد نیازمند است گفت: برجام برای ما مشتری نمی آورد ما خود باید به دنبال مشتری برویم و البته با گذشته کمتر از چهار ماه از اجرایی شدن برجام صادرات ما به دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

وی به بازگشت مبادلات بانکی به پیش از تحریم ها اشاره و عنوان کرد: این بازگشت در مورد بانک ها قدری دشوارتر است زیرا بانک های ما 10 سال از شبکه بانکی بین‌المللی کنار گذاشته شده بود و به دلیل اینکه بانک های غربی خصوصی‌اند و کسی نمی تواند برای ارتباط با ما به آنها دستور دهد این مساله به زمان بیشتری نیاز دارد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور با تاکید بر اینکه احیا این موضوعات زمان بر است، خاطرنشان کرد: البته موقعیت قبل از تحریم ها هم لزوما ایده آل نبود و سیل سرمایه گذاری به کشور سرازیر نبود.

این مسئول ارشد وزارت خارجه با بیان اینکه برجام فقط موانع را از سر راه برداشته است، تاکید کرد: پس ما باید بدانیم که بازگشت به حالت اولیه زمان بر است و باید تلاش کنیم تا این زمان را کوتاه کنیم.

عراقچی به مشکل دیگری که در مسیر اجرای برجام وجود دارد اشاره کرد وافزود: تداخل تحریم‌های لغو شده و باقیمانده همچون تحریم هایی که به بهانه تروریسم، گروگانگیری و حقوق بشر علیه ما وضع شده نیز در راه اجرای برجام مشکل ایجاد کرده است.

آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند هستند اما با ما رفیق نشده اند
معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: مشکل سوم بدجنسی و خباثت های طرف آمریکایی است که همچنان ادامه دارد. آمریکایی ها به تعهدات خود دربرجام پایبند بوده اند اما با ما رفیق نشده اند واین ایراد نادرستی است که خیلی از منتقدین به ما می گیرند و می گویند چرا بعد از برجام خصومت های آمریکا علیه ما بیشتر شده است! مگر قرار بود کمتر شود.

وی از ادامه دشمنی آمریکا با ایران گفت و تاکید کرد: تا جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی است و تا آمریکا آمریکاست این تقابل وجود دارد.

عراقچی با تاکید بر اینکه نباید توقع داشته باشیم آمریکا به خاطر برجام با ما دوست شود گفت: ما فقط یک موضوع را مدیریت کرده ایم و آن بحث هسته ای است؛ در هر حال آنها تلاش می کنند ایران از میوه های برجام بهره نبرد.

وی به تلاش‌های رژیم صهیونیستی، عربستان و برخی دیگر از کشورهای عربی برای به نتیجه نرسیدن برجام اشاره کرد وگفت: حال که این موضوع به نتیجه رسیده است همه این کشورها به همراه آمریکا می‌خواهند ایران از دستاوردهای برجام کمتر استفاده کند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور فضاسازی های نادرست را به عنوان مانع چهارم اجرا شدن برجام دانست و گفت: برای اینکه از برجام به طور کامل استفاده کنیم باید فضای اطمینان بخشی را برای تجارت در کشور به تصویر بکشیم.

این مسئول ادامه داد: هر کس به قصد سود فعالیت اقتصادی می کند و اگر سرمایه گذاری در کسب سود از فعالیتش تردید کند ممکن است حاضر به حضور در کشور ما نشود.

چیدن میوه برجام فضا می‌خواهد
داخلی‌ها در زمین آمریکا بازی نکنند
عراقچی بر لزوم ایجاد یک فضای اطمینان بخش در کشور تاکید و عنوان کرد: ما مسئولیم که این فضا را ایجاد کنیم؛ طرف مقابل می خواهد این فضا را ازطریق ایران هراسی از بین ببرد و هر کسی که در داخل نیز به ایران هراسی دامن بزند قطعا در زمین آمریکا بازی می کند.

وی اعلام کرد: مسئول آمریکایی اعلام می کند که شاکله تحریم حفظ شده است تا سرمایه گذاران نیایند؛ حال اگر خود ما هم به اینها دامن بزنیم و بگوییم تحریم ها ادامه دارد، سوئیفت برقرار نشده است و برجام هیچ دستاوردی نداشته است در زمین آمریکا بازی کرده ایم و به سرمایه گذار می گوییم به ایران نیاید.

عراقچی به نمونه ای از این واقعیت اشاره کرد و گفت: یک سرمایه گذار با 100 میلیون دلار سرمایه به کرج آمده بود ولی نسبت به سرمایه گذاری تردید داشت زیرا مترجم وی به او گفته بود که در روزنامه های کشور هنوز صحبت از ادامه تحریم هاست.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم از برجام بهره مند شویم باید این شرایط را مهیا کنیم، باید قوانین را شفاف کنیم و یک فضای اطمینان بخش در کشور به وجود آوریم.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور گفت: من مطمئنم برجام شرایطی را برای کشور ایجاد می کند که همچون دیگر بخش ها در زمینه اقتصادی هم به یک قدرت بزرگ تبدیل شود و این به شرطی است که درست عمل کنیم؛ آن زمان می توانیم در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت جهانی حرکت کنیم.

نباید برجام را فروملی کرد
عراقچی به ارتباط برجام با اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: برجام قطعا به این موضوع کمک می کند چرا که زمینه های انتقال تکنولوژی، رشد صادرات و گسترش روابط با کشورهای منطقه و جهان را فراهم آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود لزوم وفاق ملی در خصوص برجام رایادآور شد و گفت: برجام یک موضوع ملی است نباید آن را فروملی کرد و نباید فکر کرد کسی می خواهد از آن بهره برداری سیاسی و جناحی کند؛ برجام یک نگاه جدید می خواهد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه کشور در پایان تاکید کرد: برجام مورد تایید رهبری و مجلس است؛ پس خودمان کوچکش نکنیم.

توصیه عراقچی برای تاسیس دفتر وزارت خارجه در البرز
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه با بیان اینکه استان البرز از ظرفیت‌های خوبی برای صادرات برخوردار است، گفت: توصیه من این است که مسئولان استان نسبت به تاسیس دفتر وزارت خارجه در استان البرز اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، سید عباس عراقچی در جلسه شورای اداری استان البرز همچنین گفت: یکی از ماموریت‌های وزارت خارجه کمک به صادرات کشور است و در این راستا ماموریت‌های اقتصادی متعددی را برای نمایندگی‌های وزارت خارجه در کشورهای خارجی تعریف کرده است.

وی افزود: بحث کمک به صادرات غیر نفتی کشور یکی از مسائلی است که نمایندگی‌های وزارت خارجه در خارج از کشور باید به جد پیگیر آن باشند و هیات‌های استانی بدانند به هر کشوری که مراجعه کنند سفارت ایران در راستای رفع نیازمندیهای صادراتی به آنها کمک خواهد کرد.

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در ادامه به دفاتر نمایندگی وزارت خارجه در استان های کشور اشاره کرد و گفت: وزارت خارجه در برخی از استان‌های کشور از جمله استان‌های مرزی و و غیر مرزی نمایندگی دارد که درزمینه مراوده و تبادل هیات‌های خارجی به آنها کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه استان البرز فاقد دفتر نمایندگی وزارت خارجه است گفت: توصیه من این است که اگر مسئولان استان می‌توانند در این زمینه نیازمندیهای خود را تعریف کنند با وزارت خارجه برای تاسیس دفتر نمایندگی مکاتبه کنند.

این عضو تیم ایران در مذاکرات هسته‌ای از آمادگی سفارت خانه‌ها در خارج از کشور برای کمک به بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: وزارت خارجه در این خصوص آمادگی لازم را دارد و هر استانی که فکر می کند از ظرفیت خوبی برای همکاری‌های خارجی برخوردار است می‌تواند از وزارت خارجه کمک های لازم را دریافت کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از شهرهای کشور مبادلات فرهنگی متعددی را از طریق خواهرخواندگی با شهرهای خارجی برقرار کرده‌اند ولی کرج با وجود ظرفیت‌های متعدد به خصوص در بخش کشاورزی این اقدام را انجام داده است.

عراقچی در پایان گفت: ارتباطات خارجی ظرفیت های اقتصادی استان‌های کشور را بارور می‌کند؛ پس توصیه من این است که تاسیس دفتر وزارت خارجه در استان البرز پیگیری شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین