کد خبر: ۳۶۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵

گمانه‌زنی‌ها در خصوص نخست‌وزیر آینده ترکیه

همزمان با کنار رفتن احمد داوداوغلو از ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه و مقام نخست وزیری، گمانه زنی ها در خصوص انتخاب ریاست جدید حزب و نخست وزیر و ترکیب هیات دولت آتی ترکیه نیز افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز :
تصمیم ناگهانی احمد داوداوغلو به کنار رفتن از ریاست حزب و مقام نخست وزیری به دنبال اقدام شورای مرکزی تصمیم گیری و اجرایی حزب حاکم در محدود سازی اختیارات وی در نصب و عزل مدیران استانی حزب که به گفته ناظران در واقع منجر به لبریز شدن صبر وی گردید، محافل سیاسی و خبری در ترکیه را به شدت به حرکت در آورده است.

حزب حاکم آک قرار است در دوم خرداد ماه سال جاری دومین کنگره خود را برگزار کند. داوداوغلو گفته است قصد ندارد نامزد ریاست حزب شود.

طبق عرف مرسوم سیاسی، بعداز انتخاب رئیس جدید، داوداوغلو استعفای خود و اعضای هیات دولت را تقدیم اردوغان خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، انتظار می رود در این کنگره یک نامزد برای ریاست کنگره معرفی شده و به دنبال آن وی از سوی اردوغان مامور تشکیل دولت جدید شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته به صراحت اعلام کرد به عنوان شخصی که پایه گذار این نهضت و موسس حزب آک می باشد و 14 سال رهبری آن را در اختیار داشته و در مقام نخست وزیری بوده است، همواره تعقیب کننده تحولات آن نیز خواهد بود و به گفته وی این امری طبیعی است.

اما مخالفان، مداخله وی در امور داخلی حزب را با توجه به اینکه رئیس جمهوری باید بی طرف باشد، غیر قانونی و ناقض قانون اساسی ارزیابی می کنند.

در محافل سیاسی گمانه زنی می شود که در کنگره فوق العاده حزب علاوه بر رئیس جدید، تغییرات وسیعی نیز در کادر رهبری حزب مطابق با میزان همسویی و تبعیت آنها با مقام ریاست جمهوری داده خواهد شد.

در این راستا پیش بینی می شود به جای انتخاب شخصیتی سیاسی دارای پروفایل نخست وزیری پرقدرت، شخصی با پروفایل نسبتا ضعیف ولی همسو و مطیع ریاست جمهوری انتخاب شود.

اسامی مختلفی برای ریاست جدید حزب و به تبع آن مقام نخست وزیری تلفظ می شود.

آیدین اونال نماینده مردم آنکارا از حزب حاکم آک امروز در شبکه خبرترک پروفایل مطلوب برای نخست وزیری و ریاست جدید حزب را تشریح کرد.

او که در دوره ای یکی از تهیه کنندگان متون سخنرانی اردوغان می باشد گفت: این دیده شد که ترکیه با یک رئیس جمهور قدرتمند و یک نخست وزیر قدرتمند نمی تواند به راه خود ادامه دهد.

اونال با اشاره به اینکه رئیس جدید آک و نخست وزیر جدید از بین نمایندگانی که پروفایل نرمی دارد، انتخاب خواهد داشت، تلویحا از دشواریهای جدی دوره نخست وزیری داوداوغلو در روابط با اردوغان سخن گفت. او در حین حال از ذکر تضاد و چالش های بین اردوغان و داوداوغلو با عنوان اینکه مساله خانوادگی حزب آک است، خودداری کرد.

اما در محافل سیاسی و خبری نام بنالی یلدرم وزیر راه و ارتباطات و دریانوردی، برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی و داما اردوغان، بکر بوزداغ وزیر دادگستری و نئومان کورتلموش معاون نخست وزیر بیش از هر شخصیت سیاسی دیگر در درون حزب آک ذکر می شود.

عبدالقادر سلوی روزنامه نگار نزدیک به حزب آک و اردوغان نیز گمانه زنی کرده است که رئیس و نخست وزیر آتی از بین یلدرم، آلبایراک و بوزداغ انتخاب خواهد شد. روزنامه نگار دیگر نیز شانس انتخاب بنالی و آلبایراک را بیش از سایرین مطرح کرده است. اما اسم عصمت یلماز وزیر دفاع فعلی نیز در بین نامزدهای احتمالی مطرح است.

در کنار این گفته می شود می توان در انتظار معرفی نامزدهای غیرقابل پیش بینی نیز بود.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین