کد خبر: ۳۶۶۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۶

برترین آثار داستانی سال ۹۴ معرفی شدند

آثار تحسین شده داستانی سال ۹۴ از سوی داستان‌نویسان، داستان پژوهان و منتقدان همزمان با برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
 بنابر اعلام نظر ۱۷۲ رای دهنده، سه مجموعه داستان و سه رمان حائز رای بیشتری شدند که از پدیدآورندگان این کتاب‌ها در مراسمی در نمایشگاه کتاب تجلیل خواهد شد.

»انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی شیراز» (وابسته به مؤسسۀ فرهنگی‌هنری اساطیر پارس)، با همکاری گروه مجازی «داستان ایرانی» (تشکیل‌شده از ۲۵۶ داستان‌نویس و داستان‌پژوه)، در ادامۀ برنامه‌های خود و با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، پس از طرح ایده از سوی داستان‌نویسان و به‌دنبال آن رایزنی‌ها و همفکری‌های بسیار، فراخوان نخستین آیین «انتخاب کتاب تحسین‌شدۀ داستان ایرانی در سال۹۴» را منتشر کرد.

به گفتۀ دکتر سیدفرشید سادات‌شریفی، دبیر علمی نخستین دورۀ این جایزه، در فراخوانِ منتشرشده آمده است که دوستان می‌توانند صرفا از میان خوانده‌های داستانیِ خویش (مجموعه‌داستان کوتاه و رمان) که چاپ نخست‌شان در سال ۹۴ و در حوزۀ بزرگ‌سال باشد، به سه مجموعه‌داستان و سه رمان رأی دهند تا کتاب‌های محبوب‌ این سال انتخاب شوند.

وی تأکید کرد: این کتاب‌ها صرفا محبوب و تحسین‌شده‌اند و نه کتاب سال که نیازمندِ خوانشِ همۀ آثار و داوری‌های پیچیده و دشوار و منسجم باشد.

همچنین، در ادامۀ فراخوان، فایل استعلام‌شده از مؤسسۀ خانۀ کتاب (فهرست آثار داستانی چاپ ۹۴) تقدیم شده بود تا رای دهندگان  بتوانند علاوه‌بر مراجعه به حافظه و خوانده‌های خویش، در صورت لزوم با کمک آن، مجموعه‌داستان‌ها و رمان‌های برگزیدۀ خود را انتخاب و معرفی کنند.

همچنین، برای رأی‌گیری به سه‌دستۀ «پیش‌کسوتان ادبیات داستانی»، «اعضا» (اعضای گروه «داستان ایرانی»، در فضای مجازیِ واتس‌اپ) و «مخاطبان» (شامل بیش از ۱۵۰۰ عضو شبکۀ تلگرامیِ «داستان ایرانی») اطلاع‌رسانی و سپس براساس استقبال و پیشنهاد مخاطبان مهلت رأی‌گیری تمدید شد.

به گزارش مهر،این داستان‌پژوه و مدرس دانشگاه افزود: در نتیجه شمارش آرا در بخش مجموعه‌داستان کوتاه، مهم‌ترین ویژگی، حضور تأمل‌برانگیز مخاطبانی بود که تنها به مجموعه‌داستان رأی می‌دادند و رمان محبوبی نداشتند. در این بخش، از مجموع ۱۷۲ نفر رأی‌دهنده، مجموعه‌داستان‌های روباه‌شنی (از محمد کشاورز، نشر چشمه) و نوبت سگ‌ها (از سروش چیت‌ساز، نشر مرکز) هر یک با مجموع ۹۱ رأی مشترکاً در جایگاهِ اول قرار گرفتند. مجموعۀ باد زن‌ها را می‌برَد (از حسن محمودی، نشر نیماژ)، با ۷۶ رأی در رتبۀ دوم قرار گرفت و نهنگ تاریک (از سعید بردستانی، نشر پیدایش)، با ۷۲ رأی رتبۀ سوم را کسب کرد.

در بخش رمان نیز جالب‌ترین پدیده این بود که از مجموع ۱۱۲ نفر رأی‌دهنده، ۹۰ تن به رمان «گورچین» (از شهره احدیت، مؤسسۀ انتشارات نگاه) رأی داده و آن را با اختلافی شایان‌توجه با رمان‌های بعد در جایگاه نخست نشاندند. در این بخش رمان‌های «روایت هفتم» (از اولدوز طوفانی، مؤسسۀ انتشارات نگاه) با ۷۳ رأی و «وضعیت بنفش» (از امیررضا مافی‌شیرازی، نشر چشمه) با ۶۰ رأی، به‌ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را کسب کردند

گردهم‌آییِ بزرگ گروه داستان ایرانی در روز ۲۳اردیبهشت ۹۵ در نمایشگاه کتاب تهران برگزار، در همان روز ساعت ۱۸مراسم تقدیر از برگزیدگان برگزار و با حضور داستان نویسان ایرانی، مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب از کشورهایی همچون ایتالیا، روسیه، مزیک، سوییس، تاجیکستان، ناشران حامی داستان ایرانی و نیز سید عباس صالحی معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی همراه خواهد بود

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین