کد خبر: ۳۶۶۵۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸

حج تمتع 95 هنوز "رسما" منتفی نیست

بعد از ٢٠ روز انتظار برای تعیین تکلیف حج ایرانی‌ها، تنها خبری که از عربستان رسیده تغییر وزیر حج این کشور بوده. در این مدت ایران همچنان بر مواضع به‌حق خود پافشاری کرده و خواهان برگزاری حج با حفظ شأن و تامین امنیت اتباع کشورمان است، اما در سوی مقابل، عربستان بدون اعلام مواضع شفاف، سیاست بی‌تفاوتی را در پیش گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : شورای عالی حج روز گذشته (یکشنبه 19 اردیبهشت) در حالی تشکیل جلسه داد که طبق اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قرار بود در این دور از نشست، متناسب با برخورد سعودی‌ها تکلیف حج مشخص شود، با این حال آخرین تصمیمی که گرفته شد تلاش برای اقامه حج با تاکید بر چهار خط قرمز ایران بود.

طبق گفته سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت، تامین امنیت زائران ایرانی، استفاده از ظرفیت ناوگان هوایی داخلی برای انتقال زائران، صدور روادید در داخل ایران و استفاده از خدمات کنسولی در عربستان، چهار خط قرمز ایران هستند که به همراه ٢٠ راهکار به صورت مکتوب به طرف سعودی ارائه شده است.

عربستان نه تنها هنوز پاسخی به خواسته‌های ایران نداده، بلکه تکلیف ویزای هیأت حج ایران را که قرار بود حدود دو هفته پیش صادر شود، مشخص نکرده است. اوحدی گفته که تعلل سعودی‌ها، حج تمتع ایران را با چالش جدی مواجه می‌کند و آن ها باید پاسخگوی رفتار نامتعارف خود باشند.

او همچنین تصمیم‌گیری نهایی درباره حج را به جلسه بعدی شورای عالی حج موکول کرده است.

اما روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز جلسه‌ای را با حضور نمایندگان سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه تشکیل داد که استنباط برخی اعضای این کمیسیون از شرایط فعلی، منتفی شدن حج بوده است، موضوعی که رییس سازمان حج فعلا ترجیح می‌دهد اظهارنظر صریحی درباره آن نداشته باشد.

اوحدی درباره منتفی شدن حج با توجه به نفوذ مواضع سیاسی عربستان بر روند مذاکرات حج، به نتیجه آخرین جلسه شورای عالی حج اشاره کرده و گفته است که تاکید این شورا کسب اطمینان از عربستان برای تامین امنیت زائران ایرانی است. ما می‌خواهیم راه کارهایی که مکتوب به وزارت حج عربستان داده‌ایم، در قرارداد دو کشور لحاظ شود.

به گزارش ایسنا، اوحدی تصریح کرده است: عربستان به عنوان خادم و میزبان حجاج، موظف به پذیرش زائران ایرانی است و تبعیض در این‌باره قابل قبول نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
0
یعنی هنوزم دارید به تلاشتون ادامه می دید!!!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین