کد خبر: ۳۶۶۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶

شریعتمداری: قطار دولت روحانی ترمز دارد

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: قبول نداریم که قطار دولت تدبیر و امید ترمز ندارد، بلکه در جایی که لازم است ترمز می گیرد و در جایی که باید، سرعت می گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 "محمد شریعتمداری" عصر امروز 20 اردیبهشت ماه در نشست هم اندیشی کرمانی های مقیم خارج از کشور و علاقمندان به سرمایه گذاری در استان کرمان با حضور معاون اجرایی رییس جمهور اظهار کرد: دولت دو منبع درآمد می تواند در اقتصاد کشور داشته باشد که یکی از منابع نفت و دیگری مالیات است که هر دو تابع شرایط و عوامل برون زا هستند و هیچ وقت نمی‌شود برپایه آنها اقتصادی را بنا نهاد.

وی با بیان اینکه باید اتکاء اقتصاد کشور به منابعی باشد که خارج از حوزه دولت خلق شود، افزود: هر چند خام فروشی کار بسیار زشتی است اما ای کاش بتوانیم بنا به فرموده رهبری«درب چاه های نفت را ببندیم» و ما در جریان مناقشات هسته ای، شاهد بودیم که فروش نفت خام را محدود به یک میلیون و در آخر به 600 هزار بشکه رساندند و در آخر قرار بود صدور نفت خام ایران به صفر برسد.

شریعتمداری تصریح کرد: رکود در اقتصاد یعنی تولید بازدهی نداشته و روند معکوس پیش می گیرد و با این شرایط، مالیات به عنوان منبع درآمدی دیگر چه وضعیتی پیدا می کند و این عملا به این معناست که دولت پول ندارد.

وی بیان کرد: دولت در حوزه سیاست خارجی قدم های موثر و موفقیت آمیزی را برداشت و سه اصلی که رهبری فرموده و بر آن تاکید داشتند، به فراموشی سپرده شده بود و باید بر پایه این اصول کشور را می ساختیم و سیاست را به جای خود بازگرداندیم.

معاون رییس جمهور گفت: قبول نداریم که قطار دولت تدبیر و امید ترمز ندارد، بلکه در جایی که لازم است ترمز می گیرد و در جایی که باید، سرعت می گیرد.

وی با بیان اینکه عزم دولت منجر به رفع تحریم های ظالمانه شد، اظهار کرد: توافق با جامعه جهانی و قدرت های بزرگ اقدامی توام با سرافرازی برای ملت ایران بود و یک هماورد حقوقی و بین المللی برای کشور به همراه داشت.

شریعتمداری تصریح کرد: با همه محدودیت ها، سند افتخارآمیزی به دست آمده و بهبود روابط با کشورهای توسعه یافته زمینه هایی را برای جذب سرمیه گذاری خارجی فراهم کرد.

وی با اشاره به حضور هیئت های و مقامات کشورهای مختلف در ایران بیان کرد: ما به دنبال آن بودیم که کشورهای خارجی را متقاعد کنیم که با هم حرکت کنیم که خوشبختانه در این راستا نیز موفق بودیم اما باید اذعان کرد که کار ساده‌ای نیز نبود.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه امروز تحریم نیست، اما موارد مزاحمی برای رسیدن فروش نفت به میزان قبل وجود دارد تصریح کرد: ما تلاشمان را انجام داده ایم تا بتوان منابع را تا حد مقدور تا زمانی که اقتصاد بخش خصوصی رو به رشد خود را آغاز و بهره بدهد، حاصل کنیم.

وی افزود: باید استفاده از بودجه دولتی برای پیش راندن اهرم های اقتصادی باشد و به طور طبیعی حل مشکلات با دنیای خارج شرایطی فراهم کرده که ورود ایرانیان به کشور تسهیل شده و شبیه این جمع در استان های مختلف تشکیل و شروع به مشارکت و حرکت سازنده کرده اند.

شریعتمداری تصریح کرد: سیاست‌های کلان، ثبات اقتصادی، قابل پیش بینی بودن تصمیمات مدیران در امر سرمایه گذاری خیلی در توسعه کشور موثر است و دولت یازدهم معتقد است در مناسبات جاری با دنیا کاملا قابل پیش بینی وار باید عمل می کنیم و تدبیر و عقلانیت این قابل پیش بینی بودن را ایجاب می کند.

معاون اجرایی رییس جمهور با بیان اینکه دولت تلاش خود را در جهت ارزش پول ملی و کاهش تورم انجام داد و در حال حاضر یک ثبات و آرامش اقتصادی برقرار است، گفت: در حوزه سیاسی نیز اغتشاشات زیادی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید وجود داشت و بنا به تدبیر استاندار کرمان در همین استان همه گروه ها برای توسعه مشارکت کرده اند و این مسائل راحت به دست نمی آید و یکسو کردن افکار و اندیشه ها و افراد مرجع کار ساده ای نیست و این ثبات سیاسی را در استان به دنبال داشته است.

وی افزود: در کشور ما همه چیز بر پایه آرای مردم است و مفتخر هستیم که سالانه چند انتخابات برگزار می کنیم و دولت تلاش کرده با منش اعتدال یک شرایط معتدلی در فضای سیاسی کشور حاکم کند و آن را پشتوانه فعالیت های اقتصادی قرار دهد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه دولت پول ندارد، تصریح کرد: دولت پول خود را در جاهای دیگر از جمله بهداشت عمومی هزینه کرده و به سیاست معمول برگشته ایم تا برای گرفتن پول بیمارستان از مردم، جنازه بیمار آنها را نگه نداریم.

به گزارش ایسنا، معاون اجرایی رییس جمهور بیان کرد: فعالیت اقتصادی بر پایه سودآوری معقول است و حتما به این سمت حرکت می کنیم که زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم کنیم و دولت به دنبال این است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین