کد خبر: ۳۶۶۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
رئيس سازمان تعاون روستايي خبر داد:

صادرات 600 هزار تن شير با تأمين مشوق مالي

رئيس سازمان تعاون روستايي گفت: براي حمايت از دامداران و جلوگيري از متضرر شدن آنها، ستاد تنظيم بازار تصميم گرفت امسال براي صادرات 600 هزارتن شير مشوق‌هاي صادراتي در نظر بگيرد.
آفتاب‌‌نیوز : حسين صفايي در گفت وگو با روزنامه «ايران» كه در شماره امروز (سه شنبه) انتشار يافته با اشاره به ناهنجاري‌هاي بازار شير گفت: با وجود اينكه دولت قيمت خريد شير توسط صنايع لبني را 1440 تومان تعيين كرده است اما دو سال است كه صنايع از اين قانون سر باز مي‌زنند و شير را با قيمت كمتر از دامداران مي‌خرند كه اين موضوع ضرر و زيان زيادي را متوجه دامداران كرده است.
وي افزود: عمده مشكلات مربوط به شير از سال 89 و سال اجراي هدفمندي يارانه‌ها اتفاق افتاد و با اينكه دولت مجاز نبود يارانه شير را حذف كند اما اين كار انجام گرفت و به اين ترتيب بازار فروش 5/2 ميليون تن شير كه به‌صورت يارانه‌اي در اختيار مردم و مدارس قرار مي‌گرفت مختل شد.وي افزود: دولت سازمان تعاون روستايي را موظف كرد براي جلوگيري از ضرر دامداران اقدام به خريد تضميني شير كند كه اين كار به مدت يك سال از آذر 93 تا آذر 94 انجام شد اما با اتمام منابع اين طرح خريد تضميني ادامه پيدا نكرد.

صفايي خاطرنشان كرد: براي حمايت از توليدكنندگان و دامداران ستاد تنظيم بازار امسال مشوق‌هاي صادراتي براي صادرات شير در نظر گرفته كه بر اساس اين برنامه سال 95 براي صادرات 600 هزار تن شير برنامه ريزي شده است.

* ضايعات ذخيره ميوه كمتر از 10 درصد

صفايي همچنين با اشاره به تنظيم بازار در ماه‌هاي گذشته گفت: در خصوص ذخاير ميوه و معدوم شدن اين ذخاير اخبار نادرستي منتشر شده است. وي گفت: براي تنظيم بازار اسفند و فروردين حدود 42 هزارتن پرتقال و 18 هزارتن سيب ذخيره شده كه تقريباً بيش از 90 درصد ذخاير به مصرف رسيد و كمتر از 10 درصد ضايعات داشتيم كه اين مقدار ضايعات در ذخيره ميوه طبيعي است.
وي گفت: اينكه گفته مي‌شود مقدار زيادي ميوه امحا يا معدوم شده كاملاً كذب است و سازمان تعاون روستايي از انتشار دهندگان اين اخبار شكايت كرده است.
وي گفت: در بازار مواد غذايي هم اكنون شرايط كاملاً عادي و آرام است و ذخاير كالاهاي استراتژيك نيز كاملاً متناسب با نياز كشور است.

وي همچنين در مورد موضوع قاچاق ميوه گفت: با توجه به فراواني توليد و قيمت كمتر ميوه‌هاي داخلي نسبت به ميوه‌هاي خارجي قاچاق ميوه سودي براي قاچاقچيان ندارد و قاچاق در برابر توليدات كشور عدد خيلي كمي است اما مانورهاي زيادي روي آن داده مي‌شود و قاچاق حدود 200 تن ميوه در مقابل توليد 16 ميليون تن ميوه داخلي رقم قابل توجهي نيست هر چند كه جلوگيري از قاچاق در دستور كار است و با آن مقابله مي‌شود.

* اجراي طرح ضيافت در ماه رمضان

صفايي همچنين در مورد تأمين كالاهاي ماه رمضان نيز گفت: كارگروه تنظيم بازار در آخرين جلسه خود تصميم گرفت سياست بسته‌اي سال قبل را براي امسال نيز اجرا كند و در اين راستا امسال هم طرح ضيافت شامل كالاهايي مانند برنج، شكر، مرغ و گوشت قرمز اجرا مي‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین