کد خبر: ۳۶۶۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

این کشور دو سال است رئیس‌جمهور ندارد/ پارلمان برای سی و هشتمین بار ناکام ماند

نمایندگان پارلمان لبنان در حالی که تنها 15 روز دیگر دو سال لبنان بدون رئیس جمهوری کامل می شود، موفق نشدند سیزدهمین رئیس جمهور این کشور را انتخاب کنند.
آفتاب‌‌نیوز : جلسه سی و هشتم پارلمان لبنان ویژه انتخاب رئیس جمهوری این كشورهم كه قرار بود ظهر امروز(سه شنبه) برگزار شود،به حد نصاب نرسید و انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان به جلسه ای دیگر موكول شد.

به گزارش ایرنا، این ناكامی مجلس لبنان در حالی است كه در جدیدترین وزن كشی سیاسی گروه های سیاسی لبنانی ، ائتلاف حزب الله و جنبش امل لبنان توانست در انتخابات شوراهای شهر با قاطعیت و اقبال گسترده مردم در 60 شهر از 80 شهر استان بقاع در شرق لبنان به پیروزی قاطع دست یابد و در دو شهر راهبردی و سیاسی بعلبك و بریتال همه كرسی ها را بدست آورد.

حزب الله و جنبش امل در این انتخابات با فهرست مشترك « وفاداری و توسعه» برگرفته از نام فراكسیون های آنها در پارلمان لبنان« وفاداری به مقاومت» و« توسعه و آزادسازی» شركت كردند.

در مقابل حزب جریان المستقبل به ریاست « سعدالحریری» متحد اصلی خاندان سعود در لبنان به همراه همه همپیمانانش در بیروت با یك رسوائی و ناكامی بزرگ مواجه شد و اگر چه براساس آمارغیررسمی توانسته است كرسی ها شورای شهر بیروت را به دست آورد اما هواداران خود را از دست داده است.

الحریری در زمان اعلام به اصطلاح پیروزی فهرست مورد حمایتش( بیروتی ها) از اشاره به آمار و ارقام خودداری كرد و تنها این پیروزی ضعیف و شرمسارانه را تبریك گفت.
وی درعین حال نتوانست عصبانیت و نگرانی خود را پنهان كند و همپیمانانش در این انتخابات را متهم كرد كه در فهرست مورد حمایت او شركت كردند اما به همه نامزدهای این فهرست رای ندادند.
بیش از 480 هزار تن واجد شرایط رای دادن در بیروت بودند كه تنها ده درصد در این انتخاب شركت كردند و تنها دو سوم رای دهندگان به فهرست مورد حمایت الحریری رای داده اند.

یك فهرست گمنام تحت عنوان « بیروت شهر من» متشكل ازبرخی هنرمندان و فعالان اجتماعی توانست ، در مقابل الحریری و همپیمانانش قدرت نمائی كند تا یك رسوائی بزرگ و ناكامی برای آنها رقم بخورد.

براساس این گزارش « عدنان ضاهر» دبیركل مجلس لبنان گفت كه « نبیه بری» رئیس مجلس جلسه بعدی ( سی و نهم) پارلمان ویژه انتخاب رئیس جمهور را دوم ماه ژوئن آینده ( پنجشنبه 13 خرداد ماه 95) تعیین كرد.
از 25 ماه مه 2014 تاكنون، با رفتن « میشل سلیمان»رئیس جمهور سابق از كاخ ریاست جمهوری(بعبدا)، درهای این كاخ بسته مانده است.
براساس این گزارش، جلسات پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد.
بر خلاف جلسه اول كه برای انتخاب رییس جمهوری به 86 رای نیاز است، در جلسات دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی كه بتواند اكثریت مطلق (نصف به علاوه یك یعنی 65 رای) را كسب كند، می تواند به كاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.
رئیس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این كشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می كنند.

با احتساب جلسه امروز تاكنون 37 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور سیزدهم این كشور به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشكیل نشده است.
تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اكثریت قاطع و بی سابقه تشكیل شد و در این جلسه « سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شكست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

سمیر جعجع كه از رای نمایندگان مجلس لبنان به خود حتی رای اعضای گروه 14 مارس ناامید شده برای انتقام گیری از آنها به ویژه سعدالحریری كه او را دور زده است، اعلام كرد كه از نامزدی ژنرال« میشل عون» در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می كند.
این نخستین بار نیست كه كرسی ریاست جمهوری این كشور خالی می ماند.

درسال 1988هنگامی كه دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف كه به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان رییس جمهوری جدید منجر شد، كرسی « بعبدا» خالی ماند.
درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( كاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین