کد خبر: ۳۶۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۶
شیراک در دیدار با وزیر امور خارجه عربستان خواستار شد:

همکاری کامل سوریه با کمیسیون تحقیق سازمان ملل

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژاك شيراك در ديدار با سعود الفيصل وزير خارجه عربستان بر اجراي قطعنامه‌هاي 1559شوراي امنيت سازمان ملل و مصوبه 1644 اين شورا درباره ترور رفيق حريري تاكيد و خواستار همكاري كامل و بدون قيد و شرط دمشق با اين كميته شده است.

در قطعنامه 1559كه با فشار آمريكا و فرانسه به تصويب رسيد بر خلع سلاح حزب‌الله لبنان و گروههاي مسلح فلسطيني مستقر در اين كشور تاكيد شده است.

در قطعنامه 1644 با تهديد سوريه به مجازات از اين كشور خواسته شده در زمينه تحقيقات ترور رفيق حريري با كميته تحقيق همكاري كند.

عربستان به طور فعالانه تلاش مي‌كند بحران ناشي از آنچه دخالت سوريه در ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان ناميده مي شود را حل‌وفصل كند.

سعودالفيصل روز يكشنبه و پيش از سفر بشار اسد رئيس جمهوري سوريه به رياض و ديدارش با ملك عبدالله در جده، به دمشق رفت و با مقام هاي اين كشور ديدار كرد.

ژاك شيراك ریيس جمهور فرانسه نيز روز دوشنبه به مدت يك ساعت با سعودالفيصل وزير امور خارجه عربستان در كاخ اليزه ديدار و گفت‌وگو كرد.

برپايه اين گزارش، شيراك گفت: بايد به مردم لبنان و رهبران آنها اجازه داد آزادانه گزينه هاي سياسي خود را انتخاب كنند.

كميته تحقيق سازمان ملل پس از اظهارات عبدالحليم خدام معاون سابق ریيس جمهوري سوريه مبني بر تهديد حريري از سوي رييس جمهور سوريه، خواستار ديدار با بشار اسد و فاروق الشرع وزير خارجه سوريه شد.

اين در حالي است كه روزنامه كويتي «الراي العام» روز يكشنبه به نقل از منابع ديپلماتيك عربي نوشته بود: بشار اسد ریيس‌جمهور سوريه و ملك عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان در نشست خود در جده ، بر سر يك «راه‌حل ميانه» به توافق رسيدند.

به گفته‌ اين منابع، بر اساس اين راه حل، دمشق با ديدار كميته‌ تحقيق بين المللي با بشار اسد و فاروق الشرع وزير امور خارجه‌ سوريه تنها در كاخ رياست جمهوري و نه در خارج از اين كشور موافقت خواهد كرد.

اين منابع گفتند، ديدار بشار اسد با كميته تحقيق بين‌المللي به ديد يك ریيس جمهوري صورت مي گيرد و نه به ديد يك فرد مظنون و اعضاي كميته‌ مي‌توانند پرسش‌‌هاي خود را درباره ترور رفيق حريري نخست وزير پيشين لبنان و همچنين اظهاراتي كه اخيرا عبدالحليم خدام معاون سابق ریيس جمهوري بيان داشته، مطرح كنند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین