کد خبر: ۳۶۷۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

بدهی بابک زنجانی بیشتر از ثروت هزار میلیاردر جهان

میزان بدهی بابک زنجانی از حجم دارایی بیش از هزار و دویست میلیاردر جهان بیشتر است.
آفتاب‌‌نیوز : فهرستي از ميلياردرهاي جهان هر ساله در نشريه فوربس منتشر مي‌شود تا روشن كند چند نفر در كره زمين قادر شده‌اند عنوان ميلياردر را با خود همراه كنند.

به گزارش اعتماد، بر اساس اطلاعات درج شده در سايت فوربس، ١٦٩٤ نفر در سراسر جهان عنوان ميلياردر را از آن خود كرده‌اند اما نكته قابل توجه در اين ميان اينجاست كه در ميان ميلياردرهاي جهان تنها ٤٧٧ نفر هستند كه ثروتي بيش از سه ميليارد و ٤٠٠ ميليون دلار دارند. ساير افرادي كه نام‌شان در اين فهرست درج شده، دارايي كمتر از اين رقم كه با بدهي بابك زنجاني بابت فروش نفت برابري مي‌كند را دارا هستند.
 در فهرست ١٦٩٤ نفره فوربس، نام ١٢١٧ ثروتمند جهان به چشم مي‌خورد كه دارايي آنها معادل يا كمتر از سه ميليارد و چهارصد ميليون دلار است. مجله فوربس از سال ١٩١٧ تاكنون منتشر شده است. اهميت اين مجله پس از سال ١٩٨٥ (برابر با سال ١٣٦٥) با معرفي ثروتمندان جهان بيش از پيش افزايش يافت.


بدهي بابك زنجاني چقدر است؟
پرونده بابك زنجاني از هر حيث پرونده‌اي پيچيده تلقي مي‌شود، هر چند بدهي وي به وزارت نفت بهانه‌اي براي رسيدگي به اين پرونده بود اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد ابعاد پرونده فراتر از اينهاست.
گفته مي‌شود حمايت‌هاي چهار وزير و مقامات بانك مركزي همراه بابك زنجاني بوده است، هر چند اختلاف نظرهايي در خصوص ميزان بدهي مرد ٢٢ ميليارد يورويي وجود دارد اما آخرين نقل قول‌ها نشان مي‌دهد بدهي وي به عقيده وكيلش بيشتر از دو ميليارد و ٢٠٠ ميليون دلار و بنا بر اعلام شركت ملي نفت اندكي بيشتر از سه ميليارد و ٤٠٠ ميليون دلار است.
در حالي دو طرف پرونده اختلافي يك ميليارد دلاري بر سر حجم بدهي زنجاني به شركت ملي نفت دارند كه متهم، در جلسه دادگاه ميزاندارايي نقدي‌اش را ٢٢ ميليارد يورو عنوان كرد.

وكيل شركت ملي نفت ايران در اين باره مي‌گويد بدهي بابك زنجاني به شركت ملي نفت ايران حدود دو ميليارد يورو است كه با احتساب مطالبه خسارت و ضرر و زيان‌هاي وارده به اين شركت تا زمان ارايه دادخواست، اين رقم به حدود سه ميليارد يورو افزايش يافته است. با تبديل يورو به دلار، حجم دلاري بدهي وي حدود سه ميليارد و ٤٠٠ ميليون دلار برآورد مي‌شود.
 وكيل بابك زنجاني اما مدعي است طبق راي دادگاه، بدهكار بزرگ نفتي، به رد مال يك ميليارد و ٩٦٧ ميليون و ٥٠٠ هزار يورو در حق شركت نفت محكوم شده است.
پيش از اين دادگاه حكم اعدام را براي بابك زنجاني صادر كرده است اما برخي معتقدند اعدام بابك زنجاني نمي‌تواند حقوق از دست رفته مادي ايران را جبران كند.
بابك زنجاني درست در روزهاي اوج تحريم‌هاي نفتي عليه ايران، به بهانه دور زدن تحريم‌ها محموله‌هايي از نفت را از شركت ملي نفت گرفت تا در بازارهاي جهاني به فروش برساند.
وي در حالي براي دور زدن تحريم‌هاي نفتي انتخاب شد كه به گفته خودش فعاليت‌هايي در حوزه صنعت بانكداري، صنعت حمل و نقل هوايي، توليد لوازم آرايشي و غذايي و... داشته است.  
 حميد حسيني، فعال بازار نفت و كارشناس اين حوزه پيش‌تر تاكيد كرده است كه او سررشته‌اي در اين خصوص نداشت و هشدارهايي از سوي فعالان بازار در خصوص شيوه نادرستش براي فروش نفت و فرآورده به وي داده شده بود.
بابك زنجاني كه مدعي است ثروتش را در ديگر كشورها مانند دوبي، تاجيكستان، مالزي و... نگهداري مي‌كند، اموالي در ايران دارد كه تكافوي بدهي وي به وزارت نفت را نمي‌دهد.
او در دادگاه، در هنگام ارايه دفاعياتش تلاش كرد اثبات كند، پول فراواني در اختيار دارد و مهلتي براي واريز وجه گرفت اما در هيچ كدام از موعدهاي تعيين شده پولي به حساب بانك مركزي واريز نشده است. اسحاق جهانگيري و بيژن زنگنه، معاون اول رييس‌جمهور و وزير نفت پيش از اين تاكيد كرده‌اند كه وي از ابتداي ورود به عمليات فروش نفت بنا نداشت پول نفت را باز پس دهد.
 برخي نقل قول‌ها از دست‌اندركاران دولت پيشين حكايت از آن دارد كه گزينه‌هايي مانند آتش زدن نفت روي آب، پس از وقوع تحريم‌ها نيز در جلساتي طرح شده كه با اقبال چنداني روبه‌رو نشده است.
تحريم نفتي ايران، در پي تصميم اتحاديه اروپا مبني بر قطع خريد نفت از ايران اتخاذ شد و پس از آن با تحريم‌هاي بانكي و بيمه‌اي فروش نفت از سوي ايران دشواري‌هاي فراواني را تجربه كرد.
دولت وقت پاي ميز مذاكره با نمايندگان بخش خصوصي نشست اما نتوانست با آنان به توافقي مشخص براي فروش نفت دست يابد. بابك زنجاني كه از سوي برخي افراد توصيه شده بود، توانست در اين ميان مجوزهاي لازم را كسب كرده و به اين حوزه ورود كند.
پرونده بدهي بابك زنجاني با روي كار آمدن دولت يازدهم به جريان افتاد و امتناع وي از پرداخت بدهي، منجر به زنداني شدن و محاكمه وي شد. يوسفيان ملا، عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي درباره ميزان ثروت برآورد شده بابك زنجاني در داخل كشور گفته است: نزديك به هزار ميليارد تومان است. البته اين رقمي نيست چراكه چند درصد بدهي زنجاني نيز نمي‌شود.
وزير نفت نيز پيش‌تر تاكيد كرده بود زنجاني به هر ايراني بدهي در حدود ١١٠ هزار تومان دارد. كساني كه در سال ٢٠١٥ عنوان ثروتمندترين‌هاي جهان را از آن خود كرده‌اند:

بيل گيتس

موسس و مديرعامل سابق شركت مايكروسافت كه سال‌هاست در صدر باشگاه ميلياردهاي جهان قرار دارد. او، مليندا، همسرش، از سال ٢٠٠٠ ميلادي، موسسه خيريه بيل و مليندا گيتس را راه‌اندازي كرده‌اند كه در زمينه فعاليت‌هاي بشردوستانه، ميلياردها دلار از ثروت گيتس را به كارهاي صلح‌طلبانه و كمك به توسعه علم و بهداشت در جهان اختصاص داده‌اند.
دارايي خالص وي از سوي فوربس در سال ٢٠١٥ معادل ٢/٧٩ ميليارد دلار عنوان شده است.

كارلوس اسليم و خانواده
 موسس شركت تلمكس و صاحب گروه تجاري عظيم كارسو مكزيك است.
وي، كارآفرين، بازرگان و سرمايه‌دار مكزيكي لبناني تبار است كه بر پايه رتبه‌بندي وال استريت ژورنال، همچنين مجله فرچون و فوربز، از ماه اوت سال ٢٠٠٧ به عنوان يكي از ثروتمندترين مردان جهان شناخته مي‌شود.
 اسليم نقش عمده‌اي در صنايع ارتباطي در مكزيك و امريكاي لاتين دارد. دارايي خالص وي ٧٧ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.
گيتس و اسليم، روابط خوبي با هم دارند.

آمانچيو اورتگا
 همه دنيا، موفقيت خارق العاده او را با برند مشهور زارا مي‌شناسند.
آقاي Amancio Ortega Gaona يك اسپانيايي فعال و خلاق در صنعت مد و لباس اروپا و جهان است كه ثروت افسانه‌اي خود را در صنعت فشن به دست آورده است و توانسته است، در فهرست ١٠ ثروتمند اول دنيا جاي بگيرد.
وي، موسس شركت اينديتكس است و مغازه‌ها و برندهاي زيادي در سطح جهان دارد. وي، ثروتمندترين اسپانيايي جهان محسوب مي‌شود. دارايي خالص وي ٦٤ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.

وارن بافت
بورس باز شهير وال استريت نيويورك و مالك شركت Berkshire Hathaway  است.
وي كارآفرين، بازرگان، سرمايه‌گذار و نيكوكار امريكايي است، كه به عنوان موفق‌ترين سرمايه‌گذار قرن بيستم شناخته مي‌شود.
او هم‌اكنون به عنوان مديرعامل اجرايي و رييس هيات‌مديره شركت بركشاير هاتاوي فعاليت مي‌كند.
 بافت از سيستم شناور براي سرمايه‌گذاري بر روي شركتش استفاده كرده است.
دارايي خالص وي ٧٢ ميليارد دلار برآورد شده است.

لري اليسون
 يكي از بزرگان دنياي فناوري اطلاعات و ارتباطات و مالك شركت اوراكل (بانك اطلاعاتي) است.  وي برنامه‌نويس و كارآفرين در عرصه ديجيتال است و تاكنون توانسته است، محصولات و خدمات زيادي را در عرصه‌هاي تخصصي آي تي ارايه كند.
اليسون، با تحولي كه در دنياي بانك‌هاي اطلاعات (داده) ايجاد كرد، توانست كسب و كار موفقي را سامان دهد كه او را تا فهرست ١٠ ثروتمند اول دنيا رساند.
دارايي خالص وي ٥٤ ميليارد دلار تخمين زده مي‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین