کد خبر: ۳۶۷۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴

سد كرج 92 و طالقان 82 درصد آب دارد/412 میلیمتر بارش در البرز

مدیرعامل شركت آب منطقه ای البرز با اشاره به اینكه اكنون 92 درصد از سد كرج و 82 درصد از سد طالقان پر آب است، گفت: با توجه به پیش بینی وقوع سیل در استان، از شب گذشته تخلیه آب سد در حال انجام است و 56 تا 60 مترمكعب آب بر ثانیه در حال عبور از دریچه های سد كرج است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، بهزاد پارسا شامگاه سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان البرز كه در سالن عمران استانداری البرز برگزار شد، افزود: هماهنگی لازم با مدیریت بحران و آب منطقه ای استان تهران برای اجرای مانور در صبح چهارشنبه انجام شده است.
وی خاطرنشان كرد:‌ بر این اساس در یچه ها بیشتر باز می شوند تا در جریان چگونگی میزان آب و كنترل آب در پایین دست سد قرار بگیریم، چراكه باید به طور قطع تدابیر لازم در این راستا در پایین دست اندیشیده شود.

پارساتاكید كرد: 31 نقطه حادثه خیز در 200كیلومتر از طول رودخانه های البرز شناسایی شده و در صورت وجود اعتبار لایروبی و شناسایی و رفع مشكلات نقاط حادثه خیز در تمامی طول رودخانه ها صورت می گیرد.
وی با اشاره به لزوم ایجاد سامانه یكپارچه جمع آوری آب های سطحی شهر، افزود: امسال 412 میلی متر بارش در استان گزارش شده كه با توجه به میانگین بارش سالهای گذشته كه در شرایط عادی 411 میلی متر بود، امسال وضعیت نرمالی را داشتیم همچنین میانگین بارش در كشور 220 میلی متر است.

وی با اشاره به اقداماتی كه در 2 ماه گذشته توسط شركت آب منطقه ای استان صورت گرفت، بیان كرد: 240 میلیون تومان برای لایروبی رودخانه ها در نظر گرفته شد كه در این راستا قراردادی 400 میلیون تومانی منعقد شد اما تنها 70 میلیون تومان از آن تخصیص یافت.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای البرز طول رودخانه های استان را 889 كیلومتر عنوان كرد و افزود: 6 میلیارد و 300 میلیون تومان برای مطالعه و اجرای سامانه شرح خدمات سامانه هشدار سیل لازم است كه در ابتدای امر تخصیص 700 میلیون تومان برای بحث مطالعه آن در اولویت قرار دارد.
وی اظهار كرد: در 2 ماهه گذشته 1750 متر طول رودخانه و گلوگاه هایی بود كه شناسایی شد كه از این میزان 26 هزار و 500 متر مكعب رسوبات برداشت شده است.

پارسا با اشاره به اینكه 31 نقطه حادثه خیز در 200 كیلومتر از طول رودخانه های البرز شناسایی شده است، گفت: در صورت وجود اعتبار لایروبی و شناسایی و رفع مشكلات نقاط حادثه خیز در تمامی طول رودخانه ها صورت می گیرد.
وی با بیان اینكه از پهپاد برای پایش هوایی در استان استفاده شد كه در شناسایی متصرفین بستر و حریم رودخانه بسیار مفید است، خاطرنشان كرد: بر این اساس مكان هایی كه در معرض خطر سیل و آسیب هستند مشخص می شوند.
این مسئول تاكید كرد: حجم تعرضات در حوزه رودخانه كرج بسیار بالا است كه به 40 تا 50 سال گذشته بازمی گردد و با توجه به پیش بینی هواشناسی در صورتی كه امشب شاهد وقوع سیل باشیم، بسیاری از این مكان ها زیر آب می روند.

وی از نشانه گذاری در 180 كیلونتر از رودخانه های استان البرز خبر داد و گفت: به سبب محدودیت مالی برای سال جاری، انجام 60 كیلومتر از مسیر در دستور كار قرار گرفته است.
پارسا با اشاره به آزادسازی 184 مورد تصرفات تا پایان سال 94 تصریح كرد: در سال جاری با هماهنگی دادستانی برخورد محكم و قاطع تری با متصرفین صورت می گیرد.
وی تبدل بستر طبیعی رودخانه به كانلی صلب به عرض متوسط 15 متر و ارتفاع حداقل 6 متر را كه توسط شهرداری كرج انجام شده غیر استاندارد و نامناسب دانست و اظهار كرد: این امر حذف چشم انداز طبیعی رودخانه و به نوعی به معنای نابودی و مرگ آن است و همچنین حذف سیلاب دشت باعث انتقال و آب گرفتگی مناطق شهری می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای البرز پس زدن سیلاب در اثر كوچك شدن مقطع و پر شدن تدریجی كانال در اثر رسوبات وارده و كوچك شدن مقطع را از دیگر عواقب این كانال ذكر كزد و گفت: عدم امكان نگهداری آبراهه، محرومیت مردم از امكان دسترسی مستقیم به جریان رودخانه و عدم تغذیه سفره آب های زیر زمینی را از دیگر مشكلات این كانال عنوان كرد و رسیدگی به این موضوع را از شهرداری و سایر ارگان های مربوطه درخواست كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین