کد خبر: ۳۶۷۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

واشنگتن تايمز: ترامپ در صورت شكست، دولت سايه تشكيل

واشنگتن تايمز پيشنهاد داد دونالد ترامپ در صورت شكست در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، دولت در سايه تشكيل دهد.
آفتاب‌‌نیوز : اين روزنامه ارگان جمهوري خواهان در تفسيري به قلم كال توماس نوشت: دونالد ترامپ نامزد احتمالي جمهوريخواهان تقريبا تمام قواعد و سنت هاي سياسي انتخابات رياست جمهوري آمريكا را در هم شكسته است. خوب چه اشكال دارد كه او بار ديگر سنت شكني كند و به اعتبار تمام راي دهندگاني كه دل خوشي از واشنگتن ندارند، در صورتي كه در انتخابات برنده نشد، يك دولت در سايه تشكيل دهد؟

به گزارش ایرنا، واشنگتن تايمز در ادامه تفسير خود افزود: اين دولت در سايه نمونه اي خواهد بود از الگوي مشابه آن در كشور انگليس. در نظام حكومتي انگليس دولت در سايه كابينه جايگزين دولت رسمي كشور و از جمعي از اعضاي برجسته حزب اپوزيسيون متشكل است.

نقش وزراي در سايه، رصد دقيق حسن انجام وظيفه دولت واقعي در انجام امور محوله اش است و در صورت لزوم انتقاد و توصيه به اين دولت است. اگر حزب اپوزيسيون انتخابات آينده پارلماني را ببرد، اكثر افراد اين حزب به تناوب در پستهاي كابينه دولت واقعي منصوب مي شوند.

اين الگو به زيبايي مي تواند سرمشق ترامپ قرار گيرد. اگر بنا باشد ترامپ راهبرد مشابهي در پيش بگيرد، فرصت هاي بسياري در اختيار او خواهد بود. افراد كابينه در سايه ترامپ مي توانند واجد دانش و تجربه اي باشند كه ترامپ فاقد آنهاست و كابينه در سايه ترامپ با رصد دقيق فعاليت هاي دولت واقعي هر كجا كه احساس كند پروژه هاي دولت و يا سازمانهاي دولتي خوب كار نمي كنند، وارد عمل شده ضمن گوشزد به دولت براي بهبود اوضاع راهكارهاي جايگزين ارائه دهد.

پاره اي از اعضاي دولت در سايه ترامپ حتي مي توانند پيشنهاد دهند كه از راه دور با برنامه ها و سازمانهاي دولتي كار كند؛ از جمله اين همكاري ها در مواردي است كه كابينه در سايه تشخيص مي دهد هزينه هاي جاري دولت فوق العاده سنگين است و دولت را به اهدافش رهنمون نمي سازد.

در انگليس رهبري دولت در سايه را رهبر حزب اپوزيسيون برعهده دارد. ترامپ هم مي تواند براي انتخاب معاون اول رئيس جمهوري در دولت در سايه قبل از تشكيل كنوانسيون حزب جمهوريخواه، فرد مورد نظر را معرفي كند. اين شخص فردي است كه در راستاي نيل به اهداف دولت در سايه كار و حركت مي كند .

اگر ترامپ در انتخابات رياست جمهوري پيروز شد، تمام افرادي را كه براي دولت در سايه در نظر گرفته است، در دولت واقعي منصوب خواهد كرد.

چگونه اين طرح ممكن خواهد بود؟

به عنوان نمونه يكي از طرح هاي دولت در سايه مي تواند آموزش و پرورش باشد. وزير آموزش و پرورش دولت در سايه مي تواند مقدمات انحلال اداره غير ضروري آموزش و پررش را بچيند و امر آموزش و پرورش را بر روي ادارات محلي با محوريت آموزش به كودكان فقير و مهاجر بسپارد.

جيمي كارتر رئيس جمهوري سالها قبل آمريكا در سال 1976 وعده انحلال اين اداره را داده بود.

وزير دفاع دولت در سايه هم مراقب خواهد بود تا هرگاه هزينه هاي نظامي دولت يا به صلاحديد خود يا به پيشنهاد كنگره بالا رفت به آن گوشزد كند. غالبا برخي از نمايندگان كنگره مايلند كه بودجه دفاعي كشور در ايالتهاي آنها و يا در مناطقي هزينه شود كه دستگاه نظامي يا آن را نمي خواهد يا نيازي به آن ندارد.

يكي از مشكلات بودجه دفاعي كشور ماجراي هواپيماها و كشتي هاي گران بها و تاخيرهاي طولاني است.

مصداق اين مشكلات جت هاي جنگنده F-35 است كه از نمونه هاي فراوان و بد تجهيزات نظامي موجود آمريكاست. اين هواپيما الآن حدود 1 هزار ميليارد دلار قيمت دارد .

گزارش تكان دهنده سال 2015 شبكه امنيت ملي كه يك انديشكده در شهر واشنگتن است مطرح مي كند كه F-35 در آينده قادر به مانوور دادن و تجهيز با سلاح نيست و از رده خارج است و براحتي توسط حسگرهاي دشمن رديابي مي شود.

ترامپ در سامانه مالياتي مي تواند يك سامانه مالياتي روان و منصفانه عرضه كند، سرويس درآمدهاي داخلي را حذف كند و يك بازرسي كلي از سر تا پا از دولت فدرال به عمل آورد.

تمام برنامه هايي كه خوب اجرا نمي شوند اما بدانها بودجه اختصاص داده شده است يا بايد حذف شوند و يا به بخش خصوصي واگذار شوند.

ترامپ مي تواند اين ايده تشكيل دولت در سايه را به راي دهندگان آمريكايي معرفي كند .

اهميت لزوم وجود چنين سيستم حكومتي، فقط بخاطر انزجار مردم از واشنگتن نيست، بلكه پاسداري از نسل آينده ايجاب مي كند كه چنين سيستمي پياده شود تا از بار مالي سنگيني كه بر نوادگان ما در نسل هاي آينده كشور تحميل مي شود، پيشگيري شود .

دولت در سايه مي تواند در آمريكا هم تجربه موفق و متفاوتي باشد، همانگونه كه ترامپ خود متفاوت است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین