کد خبر: ۳۶۷۲۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
سعید اوحدی:

عربستان تمایلی به حضور ایران در حج ندارد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال حج با عزت است و اگر عزت نباشد، زائران ما به هیچ وجه به عربستان برای انجام مناسک حج نمی‌روند.
آفتاب‌‌نیوز :
«سعید اوحدی» امروز پنجشنبه (23 اردیبهشت) در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با آیت‌الله العظمی سبحانی گفت: سال گذشته در فاجعه منا، بیش از 7 هزار نفر زائر از کشورهای مختلف به شهادت رسیدند؛ مشکلات عظیمی در این زمینه وجود داشت که متاسفانه از آنجا که رسیدگی سعودی‌ها به زائران آسیب دیده بسیار بد بود، 5 هزار پیکر در 25 تریلی در آفتاب نگاه داشتند که اجساد آنها متلاشی شد.

وی افزود: متاسفانه طرف سعودی در خصوص این مسایل اصلا پاسخگو نبودند، ولی سازمان حج و زیارت 20 راهکار اجرایی برای تامین امنیت به آنها پیشنهاد داد که آنها اصلا با این مسایل کنار نمی‌آیند؛ آنها حتی اعلام کردند که هیچ هواپیمای ایرانی حق ورود به عربستان را ندارد.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: از آنجا که فعالیت کنسولی عربستان در ایران وجود ندارد، مشکل ویزای 65 هزار حاجی در این مدت بسیار مشکل است؛ جمیع اتفاقاتی که در این بین رخ داد نشان می‌دهد که آنها هیچگونه میلی برای حضور ما در حج ندارند و فضای سیاسی را نیز بهانه این کار کرده‌اند.

وی گفت: آنها حتی اعلام کردند که اسامی اعضای بعثه باید به آنها ارایه شود و تنها افرادی می‌توانند در قالب بعثه به حج بیایند که عربستانی ها با حضور آنها موافقت کند. هنوز قراردادهای مسکن و تغذیه و تشریق و... بسته نشده است و بعید به نظر می‌رسد با این رویکرد عربستانی‌ها، بتوان در این مدت کاری انجام داد.

اوحدی اظهار کرد: به دلیل اینکه حج فریضه واجب است، تمام تلاش انجام شد که خارج از پروتکل سیاسی وارد شویم و به همین دلیل چهار نامه برای وزیر حج عربستان و رییس کنفرانس اسلامی نگارش شد، اما علی‌رغم همه پیگیری‌ها، نه درباره امنیت زائر و نه در عرصه پرواز تضمینی ارایه نکردند.

به گزارش ایسنا، وی گفت: متاسفانه فضای عربستان بسیار فضای تندی علیه ایران است و روزی یک ساعت برنامه تلوزیونی هر روز در شبکه‌های عربستانی تولید می‌شود و با این بمباران تبلیغاتی، امسال بعید است که یک روحانی ما ملبس بتواند وارد فرودگاه شود.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهارکرد: وزیر جدید حج عربستان طرفدار حج خصوصی است که قطعا به دنبال افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت خدمات در حج خواهد بود، زیرا این موضع را بارها در گذشته اعلام کرده بود که قطعا مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین