کد خبر: ۳۶۷۲۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

کشته‌شدن یوزپلنگ ماده ایرانی بر اثر تصادف

یک یوزپلنگ ماده ایرانی شب گذشته در محور سبزوار به شاهرود در اثر تصادف تلف شد. این محور تقریباً هر ساله جان یک یوزپلنگ ایرانی را گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در گفتگو با خبرنگار مهر از جان باختن یک یوزپلنگ ماده ایرانی در اثر برخورد با خودروهای عبوری خبر داد.

هومن جوکار اعلام کرد: این اتفاق شب گذشته در محور شاهرود به سبزوار همجوار با پارک ملی توران رخ داده است که متأسفانه به جز سال گذشته هر سال در همین محور حادثه مشاهبی رخ داده و از شمار معدود یوزپلنگ‌های باقی‌مانده کم کرده است.

به گفته وی یوزپلنگ تلف شده ماده بوده است اما برای بررسی اینکه این یوزپلنگ ماده باردار بوده یا توله هم داشته یا خیر باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. به همین منظور تیمی شامل کارشناس سرشناس این حوزه استفان استروفسکی راهی منطقه شده‌اند.

جوکار تأکید کرد: هنوز از روی لاشه مشخص نشده است که یوزپلنگ تلف شده مربوط به پارک ملی توران بوده و یا میان دشت.

به گفته وی از زمانی که با روشن شدن هوا این اتفاق مشخص شده است گروهی مشغول ردزنی و گشت در مسیر بوده‌اند که تا الان هیچ گزارشی مبنی بر وجود توله یافت نشده است. با این حال تیم گشت توانسته‌اند مسیر عبور یوزپلنگ را مشخص کنند که از میاندشت به سمت توران بوده است. اینکه یوزپلنگ باردار بوده یا خیر نیز پس از کالبدگشایی مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: مساله تصادفات جاده‌ای یکی از معضلات بزرگ ما بوده است. این جاده کریدور از پارک ملی توران به مناطق شمالی همچون میاندشت است. سال گذشته در همین رابطه جلساتی با وزارت راه داشتیم تا این منطقه به عنوان منطقه حادثه خیز مشخص شود که وزارت راه در این باره از ما دلایل فنی و مدارک خواست. با فردی که قبلاً در این باره هم در ایران و هم در دیگر نقاط جهان فعالیت‌هایی انجام داده بود طرحی را آغاز کردیم. در حال حاضر گزارش مفصلی برای وزارت راه آماده کرده‌ایم که قرار بود هفته آینده در جلساتی وظایف دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت راه و ترابری، اداره راه، پلیس راهور و محیط زیست را در این زمینه مشخص کنیم. اما متأسفانه این یوزپلنگ ماده این هفته را به ما مهلت نداد.

به گزارش مهر، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره پیشنهادهای محیط زیست به وزارت راه توضیح داد: دو نوع فعالیت هشدار دهنده و بازدارنده را پیشنهاد داده‌ایم. کارهای هشدار دهنده به راننده‌ها باید به گونه‌ای باشد که راننده با مشاهده آن‌ها سرعت خود را کم کند. همین الان هم تابلو در این مسیر وجود دارد اما کسی ملاحظات لازم را رعایت نمی‌کند. کارهای بازدارنده از این قرار است که دوربین‌های کنترل سرعت در آن نقطه نصب شود و پلیس راهور در این زمینه همراهی کند.

جوکار ایجاد زیرگذر و روگذر را نیز فعالیت‌های اجرایی مهم بعدی دانست و گفت: ایجاد زیرگذر در راه‌هایی که از پیش ساخته شده دشوار است اما از آبروهای موجود و تعریض آن‌ها می‌ةوان بهره گرفت.

به گفته وی یوزپلنگ تلف شده شامل بیمه یوزپلنگ ایرانی که پیشتر توسط بیمه دانا تأمین شده بود می‌شود و این بیمه تا کنون ۱۰۰ میلیون تومان برای دو یوزپلنگ از دست رفته پرداخت کرده است. حدود ۱۰ درصد از این مبلغ هزینه مطالعات شده و مابقی برای فعالیت‌های اجرایی و عمرانی هزینه خواهد شد.

به طور میانگین هر دو سال سه یوزپلنگ ایرانی بر اثر تصادف در جاده تلف می‌شوند که با در نظر داشتن تعداد کل ۴۰ تا ۷۰ یوزپلنگ ایرانی، تلف شدن یک و نیم یوزپلنگ در سال درصد بسیار بالا و قابل توجهی را نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
0
0
بجای منتظر ماندن و تبلیغ کردن کاش این همه رییس و مدیر و دبیرکل و ... یک پارک بسته برای تکثیر یوزپلنگ می‌ساختند یا نقاط پرحادثه جاده را تور می‌کشیدند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین