کد خبر: ۳۶۷۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶

افشای نقش سیا در دستگیری نلسون ماندلا

ماموری که اسناد بازداشت و 27 سال حبس نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی را فراهم کرد، معتقد بود که رهبر کاریزماتیک آفریقای جنوبی عروسکی در دست شوروی بوده است که باید متوقف می‌شد.
آفتاب‌‌نیوز : به نوشته روزنامه دیلی میل، نلسون ماندلا سال 1962 در مسیر دوربن به ژوهانسبورگ بازداشت شد. از آن زمان تاکنون شایعات بسیاری وجود داشت مبنی بر اینکه چگونه پلیس آفریقای جنوبی وی را یافته است.

ماندلا در زمان دستگیری، عضو برجسته کمیته مرکزی حزب کمونیست آفریقای جنوبی بود. یکی از عوامل سیا به نام دونالد ریکارد الان مدعی است که وی ماندلا را لو داده و اطلاعات وی را در اختیار مقام‌ها گذاشته است.

به گفته ریکارد، ماندلا یک کمونیست قسم خورده بوده و باید متوقف می‌شد. چند هفته پس از آنکه ریکارد در ماه مارس این اطلاعات را به یک فیلمساز داد، مرد.

ریکارد 88 ساله که آن زمان رسما به عنوان معاون کنسول آمریکا در دوربن کار می‌کرد، می‌گفت که ماندلا خطرناکترین کمونیست خارج از اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

این مامور مخفی فهمیده بود که ماندلا می‌خواهد از دوربن به ژوهانسبورگ برود و وی این اطلاعات را در اختیار نیروهای پلیس آفریقای جنوبی گذاشته بود. ماموران هم پس از طراحی نقشه‌ای، خودروی وی را در جاده متوقف کردند و پس از شناسایی وی را در لباس شوفری بازداشت کردند.

ماندلا که مسوولیت شاخه نظامی کنگره ملی آفریقا را بر عهده داشت و علنا از شورش حمایت می‌کرد و خواستار انقلاب علیه دولت آفریقای جنوبی شده بود، در آن زمان تحت تعقیب جدی بود.

ماندلا پس از بازداشت حبس ابد گرفت اما نهایتا پس از 27 سال از زندان آزاد شد. وی سپس اولین رئیس جمهوری آفریقای جنوبی شد که در انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شده بود.

عامل مخفی سیا پیش از مرگ به جان ایروین فیلمساز گفته بود که به دلیل اینکه موجب زندانی شدن ماندلا شده بود، اصلا پشیمان نیست. این مامور قاطعانه باور داشت که ماندلا عروسک دست اتحادیه جماهیر شوروی بود که موجب تحریک قیام‌های مردمی در سایر مناطق هم می‌شد.

به گزارش ایسنا، اسنادی که به مرور از طبقه بندی دولت ایالات متحده خارج می‌شوند و یا توسط عوامل سازمان سیا فاش شده‌اند، نشان می‌دهد که این سازمان در کودتاها، دستگیری رهبران مردمی و انقلاب‌های زیادی در سراسر جهان نقش داشته که در بسیاری از موارد مسئولان واشنگتن بعد گذشت سال‌ها به اشتباه بودن برنامه‌های خود اذعان کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین