کد خبر: ۳۶۸۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴

7 سرطان شایع در کودکان

رییس انجمن جراحان کودکان ایران با بیان اینکه 2 درصد کل سرطان ها در کودکان زیر 15 سال بروز می کند، افزود: شایع ترین سرطان کودکان به ترتیب سرطان های خون، مغز، غدد لنفاوی، منشا عصبی، کلیه، بافت های زاینده و بافت های نرم است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر احمد خالق نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سرطان دومین علت مرگ در کودکان زیر یک سال بعد از حوادث و ضربه ها (تروما) است و اگرچه در کودکان چندان شایع نیست اما وجود دارد و باید جدی گرفته شود. 

وی افزود: میزان شیوع سرطان از زیر یک سالگی تا حدود سه سالگی رشد دارد، از سه سالگی تا 9 سالگی افت و از 9 سالگی به بعد دوباره رشد دارد. عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، فیزیکی، بیولوژیکی (اشعه، جریان های الکتریکی) در بروز سرطان در کودکان نقش دارند. 

** ضرورت توجه به علائم از سوی والدین 

رییس انجمن جراحان کودکان ایران اظهار کرد: والدین باید به علائم هشداردهنده انواع سرطان ها آگاهی داشته باشند و با مشاهده کوچکترین علامت به پزشک مراجعه کنند. 

خالق نژاد گفت: هرگونه سفتی یا توده یا مورد غیرعادی در بدن کودک، سرماخوردگی ها و گلودردهای مکرر بی علت، تب ناشناخته، کاهش وزن و عرق های شبانه علائم هشداردهنده سرطان هستند که والدین کودکان با مشاهده هر کدام از اینها باید کودک را تحت معاینات پزشکی قرار دهند. 

وی خاطرنشان کرد: سرماخوردگی ها وگلودردهای مکرر بی علت و تب ناشناخته از علائم بارز سرطان شایع خون در کودکان است. 

خالق نژاد ادامه داد: همچنین سرطان خون یکی از علل ایجاد کم خونی است که می تواند نشان دهنده بروز سرطان خون باشد؛ بنابراین موضوع کم خونی کودکان باید مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد. 

** نجات 85 درصد کودکان مبتلا به سرطان 

رییس انجمن جراحان کودکان ایران گفت: آنچه مهم است تشخیص و درمان به موقع بیماری سرطان است؛ در گذشته حدود 30 درصد از کودکان مبتلا به سرطان درمان می شدند اما اکنون با پیشرفت هایی که در تشخیص و درمان این بیماری صورت گرفته اگر به موقع بیماری تشخیص داده شود حدود 85 درصد این بیماران نجات می یابند و درمان کامل می شوند به طوری که سرطان دیگر به سراغ آنها نمی آید. 

** سرطان، نیازمند درمان تیمی

رییس انجمن جراحان کودکان ایران اظهار کرد: درمان سرطان کودکان به صورت تیمی و چند تخصصی صورت می گیرد و آنکولوژیست ها (فوق تخصصان سرطان کودکان)، رادیوتراپیست ها و جراحان کودک به صورت تیمی در درمان سرطان کودکان نقش دارند. 

خالق نژاد تصریح کرد: این همکاری تیمی بین متخصصان رشته های مختلف پزشکی، عاملی برای موفقیت در درمان سرطان کودکان شده است. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین