کد خبر: ۳۶۸۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۵

مدیرعاملی بزرگترین بانک دولتی ایران به نام چه کسی می افتد؟

انتخاب مدیرعامل جدید برای بانک ملی ایران، دغدغه بزرگ این روزهای وزیر اقتصاد است.
آفتاب‌‌نیوز :
درست است که با استعفای محمدابراهیم امین از ریاست بیمه مرکزی و انتصاب عبدالناصر همتی به جای او، پرونده موسوم به فیش های جنجالی را دستکم در لایه رسانه ای باید پایان یافته دانست اما وزیر اقتصاد این روزها دغدغه بزرگ دیگری دارد؛ انتخاب مدیرعامل بانک ملی ایران.

بانک ملی ایران از بدو تأسیس و حتی پس از تأسیس بانک مرکزی همواره از اهمیت و جایگاه بسیار حساسی در شبکه بانکی ایران و ساختار اقتصاد کشور برخوردار بوده است. از همین رو انتخاب مدیر عامل برای این بانک یکی از دغدغه های اصلی وزرای امور اقتصادی و دارایی در برهه های مختلف بحساب می آمده است.

عوامل دیگری نیز علاوه بر ابعاد و دامنه فعالیت های بانک ملی، بر اهمیت و حساسیت انتخاب مدیرعامل این بانک بزرگ می افزاید؛ ریاست شورای هماهنگی بانک های دولتی کشور به صورت سنتی در اختیار مدیرعامل بانک ملی است و به این اعتبار مدیرعامل بانک ملی را باید رئیس بزرگترین تشکل بانکی کشور دانست.

از این رو و در فضای اقتصاد سیاسی کشور ما همراهی و هماهنگی مدیرعامل بانک ملی با تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی همواره از جمله ملاک ها در انتخاب افراد برای این سمت بوده است.

با چنین اوصافی وزیر اقتصاد پس از رفتن همتی به بیمه مرکزی که از ابتدای دولت یازدهم سکاندار بانک ملی بود، این روزها به شدت درگیر یافتن جانشینی برای او است.

از میان نام‌هایی که برای تصدی پست مدیرعاملی بزرگترین بانک دولتی کشور به گوش می رسد، بانکدارانی مانند علی دیواندری رئیس فعلی پژوهشکده پولی و بانکی، کوروش پرویزیان مدیرعامل فعلی بانک پارسیان، حمید تهرانفر معاون سابق نظارتی بانک مرکزی و البته رامین پاشایی‌فام بیش از دیگران محل تأمل هستند.

علی دیواندری سوابق روشنی در مدیریت بانک بزرگی مانند ملت دارد و از این لحاظ فرد قابلی است ولی به نظر می رسد سیف برای او کارویژه های مهمی در پژوهشکده تعریف کرده است و حاضر نیست به این زودی‌ها او را از دست بدهد.

کوروش پرویزیان طی سه سال اخیر جابه‌جایی های زیادی داشته و از این رو چندان برای انتقال از پارسیان به ملی ناآماده نیست. ضمن اینکه حضور او در شورای پول و اعتبار آن هم در یکی از پرتنش‌ترین مقاطع فعالیت این شورا، تجربه کافی را برای مدیریت بانک ملی در اختیارش قرارداده است.

حمید تهرانفر که بتازگی از مسئولیت طاقت فرسای معاونت نظارت بانک مرکزی نجات پیدا کرده است در رزومه کاری خود سابقه مدیریت هیچ بانکی را ندارد ولی تجربه دو دوره معاونت نظارت بانک مرکزی او را به پیچیدگی‌ها و روابط خاص شبکه بانکی کشور آشنا کرده است و کیست که نداند اداره بانکی مانند بانک ملی بیش از هر چیز به همین آشنایی نیاز دارد.

رامین پاشایی‌فام از جمله مدیران خوش فکر نظام بانکی کشور بحساب می آید و پیش از این سابقه معاونت اقتصادی بانک مرکزی را نیز داشته است. ضمن اینکه دوره نه چندانی بلندی را نیز در سمت مدیرعاملی بانک دولتی و بزرگ سپه از سرگذرانده است بنابراین هم تجربه حاکمیتی دارد و هم تجربه عملیاتی.به همین خاطر مؤلفه های لازم برای مدیرعاملی بانک ملی را داراست ولی باید دید آمادگی این مسئولیت را دارد یا خیر؟

باید منتظر ماند و دید قرعه فال به نام چه کسی زده می شود ولی در هر حال هر کدام از این افراد یا چهره دیگری خارج از این دایره بر کرسی مدیرعاملی بانک ملی تکیه بزند یک چیز مسلم است؛ نام عبدالناصر همتی تا اطلاع ثانوی از فهرست نامزدهای بالقوه ریاست کلی بانک مرکزی و جانشینی ولی اله سیف خط خورد!

منبع: خبرآنلاین

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین