کد خبر: ۳۶۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۰۰:۱۲
گزارش فرانس پرس از آغاز تحقیقات چرخه ی سوخت

ایران بر حق خود پافشاری می کند

اروپا در برلین جلسه دارد روسیه هم نگران است
آفتاب‌‌نیوز : آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه های نماز جمعه تاکید کرد : این مسئله ای حساس است وما نمی توانیم از حق خود چشم پوشی کنیم ، هیچ ایرانی حاضر نیست از چنین حقی چشم پوشی کند ، پس آنها بهتر است بدانند که ما در موضع خود همچنان پربرجا خواهیم بود. 

هاشمی رفسنجانی افزود : " ما با حکمت از حقوق خود دفاع خواهیم کرد واگر برای ما دردسر درست کنند به طور حتم پشیمان خواهند شد زیرا ایران دست آخر پیروز میدان است". 

ایران از سه شنبه فعالیت های تحقیقاتی خود را در مورد چرخه ی سوخت اتمی پس از دو سال تعلیق از سر گرفت وباعث شد تا روابطش با کشورهای غربی رو به وخامت بگراید. 

هاشمی در این رابطه گفت : از سه شنبه که فعالیتهایمان را از سر گرفتیم مراکز سیاسی ونظامی غربی حملات ظالمانه ای را علیه ما انجام دادند . 

به گفته هاشمی کشورهای غربی در واقع می خواهند ایران کشوری عقب مانده باقی بماند ، وی بار دیگر بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای کشورش تاکید کرده واعلام کرد ما به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته ای نیستیم. 

از زمان انتخاب محمود احمدی نژاد محافظه کار به ریاست جمهوری در ایران ظاهرا ایران راه شدت عمل را در پیش گرفته وحتی از آن هم پا فراتر نهاده وبه سوی قطع رابطه با کشورهای غربی در زمینه اتمی پیش می رود. 

احمدی نژاد سوم ژانویه اعلام کرد " ما کشور را با صبر وشکیبایی ودر چارچوب یک برنامه ی زمان بندی شده در راه دستیابی به فن آوری هسته ای پیش خواهیم برد... 

این در حالی است که پیش بینی می شود ترویکای اروپایی (فرانسه ، آلمان وانگلیس) که با ایران در مورد برنامه های هسته ای اش مذاکره می کنند پنج شنبه تشکیل جلسه داده ودر مورد گام بعدی ونوع برخورد با تهران تصمیم گیری کند. 

جاک استراو وزیر خارجه انگلیس در این رابطه گفت : موضوع ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در راس دستور کار مذاکرات باهمتایان اروپای اش خواهد بود. 

در این رحال فرانک والتر اشتانمایر وزیر خارجه آلمان هم ضمن تاکید بر تشکیل این جلسه در برلین گفت : علاوه بر وزاری خارجه سه کشور اروپایی مامور مذاکره با ایران خاویر سولانا کمیسر عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور خواهد داشت. 

این در حالی است که تونی بلر نخست وزیر انگلیس پیش بینی کرد در پی این اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل جلسه دهد ، وی که در پارلمان سخن می گفت تاکیدکرد ابتدا باید با یکدیگری در مورد ارجاع پرونده به شورای امنیت به توافق برسیم ومن پیش بینی می کنم که این توافق صورت پذیرد 

در این حال اشتانمایر به خبرنگاران گفت ، گفتگویی را با همتای فرانسوی وانگلیسی خود خود فیلیپ دوست بلازی وجاک استراو انجام وسپس با کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا هم تلفنی سخن خواهد گفت . 

کشورهای اروپایی امروز چهارشنبه مشاورات ورایزنی های گسترده ای را با یکدیگر ونیز با دولت آمریکا در مورد ارجاع پرونده ی ایران به شورای امنیت انجام می دهند. 

در این حال روسیه نیز این اقدام ایران را نا امید کننده اعلام کرد.
سرگئی ایوانف معاون نخست وزیر ووزیر دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد تصمیم یکجانبه ی ایران در مورد از سرگیری تحقیقات فراوری سوخت هسته ای اقدامی نا امید کننده وباعث نگرانی است. 

به گزارش خبرگزاری های روسی با تاکید براین مسئله افزود : این تصمیم یکجانبه از سوی مسئولین ایرانی واقدام به برچیدن مهر وموم برخی از مراکز هسته ای مهم خود از جمله مرکز نطنز مرا شخصا نا امید کرد ونوعی نگرانی را در درونم به وجود آورد. 

تا به امروز روسیه مخالف ارجاع پرونده ی ایران به شورای امنیت است وخواهان حل وفصل مشکل از طریق مذاکرات است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۴/۱۰/۲۲
0
0
به كوري چشم دشمنان ملت ايران يك دل و هم زبان از حق خود دفاع مي كند . انرژي هسته اي سرمايه ملي ما و حق مسلم هر ايراني است و اروپايي ها حق نمي توانند ما را از اين حق انساني كه دستاورد دانشمندان ايراني است محروم نمايند و به حول و قوه الهي بيشتر از گذشته رسوا خواهند شد .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین