کد خبر: ۳۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۰۰:۲۱

بازتاب از سرگیری تحقیقات هسته ای در رسانه های عربی

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه الوطن عربستان در گزارشی فراگیر از خبرنگاران خود در تهران ، وین ، واشینگتن وپاریس به بررسی این مسئله پرداخته وآنرا با سخنان سخنگوی کاخ سفید آغاز کرده وبه نقل از ونوشت : " جورج بوش در حال حاضر قصد حمله به ایران برای منع این کشور از تولید سلاح هسته ای نیست ، اما بکارگیری این راهبرد را دور از ذهن نمی داند. 

وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در مورد میزان احتمال استفاده از زور علیه ایران وتکرار سنارویی عراق گفت : رئیس جمهور (بوش) بطور واضح اعلام کرده است که ایران عراق نیست". 

این سخنگو افزود : ما اکنون سرگرم رایزنی با جامعه جهانی هستیم تا این مشکل بوسیله ی راه های مسالمت آمیز ودیپلماتیک حل وفصل شود ، این چیزی است که ما در حال انجام آن هستیم وآنرا هم ادامه خواهیم داد". 

سخنگوی کاخ سفید در عین حال در پایان سخنانش تاکید کرد هیچ راهبردی را در مورد برخورد با ایران مستثنی نمی داند". 

از سوی دیگر ترویکای اروپایی هم تفاهم پاریس را دفن کرد ، این در حالی است که ایران با پافشاری خود بر آغاز مجدد فعالیت های تحقیقاتی چرخه ی هسته ای وپایان دادن به دو سال ونیم تعلیق چنین اقدامی وهمچنین اغاز فعالیت مرکز یو سی اف اصفهان دو بار برای این تفاهمنامه فاتحه خوانده است. 

ایران دیروز پلمپ تعدادی از مراکز پژوهشی وتحقیقات هسته ای خود را علیرغم هشدار کشورهای اروپاییی شکست که در میان آنها مرکز فراوری اورانیوم نطنز هم قرار دارد . 

محمد سعیدی معاون سازمان انرژی اتمی ایران در این رابطه گفت: "با اجازه ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی ومعاون مدیر کل آن (اولی هاینونین) برای بازرسان این آژانس صادر کرد تا در محل حاضر شوند ، این پلمپ ها شکسته شد وفورا فعالیت خود را از سر گرفتند". 

سعیدی حاضر نشد لیست مراکز هسته ای فک پلمپ شده ی ایران را اعلام کند. 

یک مسئول ایرانی هم اعلام کرد تولید سوخت هسته ای همچنان درحالت تعلیق قرار دارد . 

به گفته این مسئول ایرانی که الوطن نام وی را نبرد ایران در این مرحله سانتریفوژهای خود را برای غنی سازی اورانیوم تغذیه نخواهد کرد. 

وی ابراز امیدواری کرد اروپا بتواند بشکل منطقی با این مسئله برخورد کند زیرا ایران تمایل نگرانی زدایی از برنامه های هسته ای خویش است. 

در وین هم آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران پلمپ مراکز پژوهشی خود را در نطنز زیر نظر بازرسان آژانس برداشت.
"میلیسا فیلمینگ" سخنگوی آژانس در این رابطه گفت : آژانس اعلام می کند که ایران کار فک پلمپ های آژانس بر مرکز نطنز را با حضور بازرسان آژانس آغاز کرد ، ما ارتباط مستمری با آنها داریم وگزارش کامل خود را در اختیار شورای حکام قرار خواهیم داد.
"ای بی سی نیوز" هم به نقل از منابع مطلع از برنامه های اتمی ایران خبر داد یکمسئول عالیرتبه ایرانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که در تعطیلات آخر هفته ایران قرار است سانتریفوژ های خود را در نطنز با گاز فلوراید اورانیوم تغذیه کند. 

این اقدام یک گام اولیه برای غنی سازی اورانیوم است. 

رابرت اینهون معاون وزیر خارجه سابق امریکا درامور مبارزه با انتشار تسلیحات اتمی دراین رابطه گفت : زمانی که هفته ی گذشته با خبر شدیم که ایران می خواهد کار تحقیقات هسته ای خود را در مرکز نطنز از سر بگیرد تصور می کردیم که یک نوع فعالیت اولیه وپیش پا افتاده راانجام خواهد داد اما این گام یک تحول بزرگ محسوب می شود". 

اینهون افزود : "اداره کردن 146 دستگاه سانتریفوژ آنگونه که در مرکز نطنز قرار دارند می تواند مسئله ای خطرناک باشد وبه ایران نان تجربه ی مهمی را خواهد بخشید که این کشور را قادر خواهد کرد تا از تمامی چالش های غنی سازی اورانیوم وتبدل ان به یک زنجیره ی بزرگتر بگذراند. 

گریگور شولت سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم (که ظاهرا خود را در برابر اراده ملت ایران شکست خورده می یابد) فک پلمپ را دهن کجی به نگرانی های جهانی وپشت کردن به دیپلماسی بین المللی توصیف کرد. 

در این حال ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد : همه حق ایران وکره شمالی را در دستیابی به فن آوری هسته ای صلح آمیز محترم می شمارند اما جامعه جهانی باید به نحوی عمل کند که همه به تعهدات مورد توافق برای حفظ امنیت جمعی احترام بگذارند. 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم با ابراز نگرانی از اعلام تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم گفت : کشورش همکاری تنگاتنگی را با کشورهای اروپایی برای متقاعد کردن ایران جهت تمدید تعلیق فعالیت های اتمی خویش انجام می دهد. 

در این حال 221 نماینده ی مجلس شورای اسلامی ایران دیروز حمایت قاطع خود را از تصمیم دولت برای از سرگیری فعالیت های تحقیقات اتمی در کشور اعلام کردند. 

در بیانیه ی نمایندگان آمده است که ایران طی سال های گذشته اقداماتی را برای رفع شک وشبهه درمورد برنامه های هسته ای خویش وتاکید بر مسالمت آمیز بودن آن انجام داده است تا نشان دهد که در چارچوب معاهده ی (ان پی تی) وقطعنامه های آژانس بین المللی قدم بر می دارد ، مسئله ای که باعث شد تا محمد البرادعی مدیر کل آژاس اعلام کند که ایران هیچ یک از قوانین بین المللی را در این چارچوب زیر پا نگذاشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین