کد خبر: ۳۶۸۹۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴

عوامل خطرزا در ایجاد سرطان ریه

متخصص ریه با اشاره به عوامل خطرزا در ابتلا و ایجاد سرطان ریه گفت: استعمال دخانیات مهمترین عامل خطر برای سرطان ریه محسوب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمد نبی در گفت‌وگو با فارس، گفت: سازمان جهانی بهداشت سرطان را از مهمترین بیماری‌های غیر واگیر دانست که طبق همین آمار در سال 2020 ، 15 میلیون مورد جدید سرطان تخمین زده می‌شود به همین دلیل نظام‌های مختلف سلامت در دنیا به بررسی این نوع بیماری، پیشگیری و کنترل آن همت می‌گذارند.

وی ادامه داد: بیش از 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است و برای سرطان‌های شایع و کشنده، روش‌های تشخیص زودرس و غربالگری وجود دارد.

نبی درمورد سرطان ریه به طور ویژه گفت: سرطان از سلول‌هایی که سازنده بافت هستند آغاز می‌شود، این روند وقتی سرعت می‌گیرد سلول‌های جدید زمانی که می‌خواهند به وجود بیایند پیر شده و آسیب دیده از بین می‌روند در نتیجه تجمع این سلول‌های اضافی توده‌ای را به نام تومور ایجاد می‌کند، این تومورها یا خوش‌خیم و یا بدخیم هستند.

این متخصص ریه گفت: تومورهای خوش‌خیم ریه خطر مرگ به همراه ندارند و معمولاً چون به بافت‌های مجاور حمله نمی‌کنند نیازی به خارج کردن آنها نیست در نتیجه منتشر هم نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اما تومورهای بدخیم ریه متاسفانه به مرگ منتهی شده چون پس از خارج کردن آن مجدد رشد می‌کنند و به بافت‌های بدن حمله‌ور می‌شوند. از طرفی سلول‌های سرطانی با جدا شدن از تومورهای اصلی انتشار پیدا می‌کنند و وارد رگ‌های خونی می‌شوند.

وی در مورد عوامل خطرزا در ایجاد سرطان ریه گفت: با اینکه سرطان بیماری چند عاملی است اما برخی از عوامل خطرزا هستند که در پیدایش یک نوع سرطان بیشتر دخالت دارند، در سرطان ریه استعمال دخانیات، مواد شیمیایی آلوده و استنشاق آن سن بالای 65 سال، سابقه و ژنتیک و همچنین آلودگی هوا از عوامل خطرزای آن محسوب می‌شود.

نبی گفت: در بین عوامل خطرزا استعمال دخانیات مهمترین عامل در ایجاد سرطان ریه است چرا که مواد مضر در دخانیات سریعاً به سلول‌های ریه صدمه می‌زنند حتی تنفس در محیطی که دخانیات مصرف شده خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

وی در پایان، علائم هشدار دهنده سرطان ریه را سرفه‌های مکرر، مشکلات تنفسی، احساس درد دائمی در قفسه سینه، خون بالا آوردن در هنگام سرفه، گرفتگی صدا، کاهش وزن بدون دلیل، عفونت ریه مزمن و احساس خستگی و ضعف عنوان کرد و گفت: البته تشخیص اینکه فرد با داشتن این علائم به سرطان مبتلا شده یا خیر بر عهده پزشک است و افراد با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین