کد خبر: ۳۶۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۴۱

واشنگتن پست: تصمیم روسیه کلید پیروزی در پرونده ایران است

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود می نویسد: با بررسی مذاکرات تلفنی بین وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا می توان به این نکته دست یافت که آمریکا به دنبال جلب رضایت مقامات روسیه در راستای همگامی مسکو در خصوص پرونده هسته ای ایران است.
مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رایس با وزیر امور خارجه روسیه و دیگر وزرای امور خارجه که از حق وتو برخوردار هستند، تلفنی مذاکره کرده ولی جزئیات توافقات صورت گرفته از سوی وی اعلام نشده است.
واشنگتن پست می نویسد: دولت بوش تصمیم روسیه را کلید پیروزی در این بحران می داند آنها در طول هفته های گذشته همواره سعی کرده نظر مقامات کرملین را مبنی بر عدم استفاده از حق وتو جلب کند. یکی از مقامات رسمی کاخ سفید اعلام کرد که زمان زیادی را برای صحبت با مقامات مسکو صرف کرده ایم و اکنون در نظر داریم که با مقامات پکن در این راستا مذاکره کنیم.
به رغم تمامی این تلاش ها از سوی کاخ سفید، مقامات واشنگتن هنوز از عملکرد مسکو در زمان ارجاع پرونده ایران به سازمان ملل مطمئن نیستند و با توجه به همکاری های هسته ای ایران و روسیه این احتمال را می دهند که مسکو از حق وتوی خود استفاده کند.
این روزنامه ادامه می دهد: آمریکا از دو سال و نیم گذشته با نامیدن ایران به عنوان «محور شرارت» در جهان خواهان آن بوده که پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد و اقدام اخیر ایران دراز سرگیری تحقیقات هسته ای در این کشور، بهترین فرصت را به کاخ سفید مبنی بر تحریم اقتصادی ایران داده است.
دیک چنی در مصاحبه با بخش رادیویی شبکه فاکس نیوز گفت: با اقدام ایران، کشورهای بین المللی نیز خواهان جلوگیری از فعالیت های هسته ای ایران شدند و ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت تنها راه حل برای این بحران است.
دولت بوش امیدوار است تا قبل از اجلاس ماه فوریه، مقامات سه کشور اروپایی که هم اکنون با آمریکا هم جهت شده اند، به این توافق برسند که پرونده  ایران به شورای امنیت ارجاع شود.
رابرت اینهورن مشاور وزیر امور خارجه آمریکا تا سال 2001 می گوید: اکنون بهترین زمان است تا چین و روسیه را متقاعد کنیم که از رأی خود استفاده نکنند و به ملت ایران اعلام کنند که این دو کشور اکنون در شرایط حمایت از ایران در سازمان ملل نیستند و اگر مقامات روسیه و چین در مذاکره با مقامات تهران از این سیاست استفاده کنند،‌ تاثیری بر روابط دیگر آنان نخواهد داشت.
واشنگتن پست در خاتمه می نویسد: مقامات ایران بارها تأکید کردند که فعالیت های هسته ای آنان صلح آمیز است ولی دولت بوش همچنان ادعا می کند که ایران در فکر تولید بمب هسته ای است. در حالی که تاکنون بازرسان سازمان انرژی اتمی مدرکی دال بر وجود برنامه های هسته ای در تهران پیدا نکرده اند؛ با این وجود همکاری ایران با بازرسان این سازمان بسیار ضعیف بوده و سئوالات بسیاری در خصوص برنامه های تهران بی پاسخ مانده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین